Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Baltia ja Venäjä porskuttavat

TNS Finland vantterassa tuloskunnossa

1.4.2005 08:51 Tutkimusyhtiö TNS Finland ylsi yhteen parhaimmista tuloksistaan viime vuonna. Operatiivisen toiminnan tulos ennen organisaation järjestelykuluja parani vuoden takaisesta lähes neljänneksen verran 1,5 miljoonaan euroon. Suomessa liikevaihto laski hienoisesti. Kasvua sen sijaan tuli Venäjältä ja Baltiasta.

TNS Finlandin liikevaihto oli 24,7 miljoonaa euroa ja laski hieman edellisvuodesta.

TNS Finlandin Suomen toiminnoista vastaavan TNS Gallup Oy:n toimitusjohtaja Reijo Mesimäki odottaa alalle reipasta kehitystä.

- Odotamme, että vuodesta 2005 tulee meille hyvin positiivinen. Uskomuksemme perustuvat tuoteuudistuksiin, mediamainonnan määrän voimakkaaseen kasvuun ja alan yleisiin näkymiin, Mesimäki ounastelee.

Myös TNS Finlandin Venäjän ja Baltian yksiköt tekivät ennätyksellisen tuloksen. Edellisvuoteen verrattuna Venäjällä tulos parani 15 prosenttia ja Baltiassa tulos kaksinkertaistui.

Isot odotukset TNS Atlakselta

TNS Gallup Oy aikoo hyödyntää maailmanlaajuisen konsernin tuomia mahdollisuuksia etenkin tuotetarjonnassaan.

Alkuvuodesta esitellyltä TNS Atlas -tuotteelta yhtiö odottaa paljon. Atlas on yhtiön mukaan saanut erittäin hyvän vastaanoton asiakkailta.

TNS Atlas palvelee brändimarkkinoinnin suunnittelua ja viestinnän kohderyhmien kartoitusta sekä strategisen tason mediasuunnittelua.

- TNS Atlas on kehitetty paikallisesti, mutta kehitystyössä on käytetty myös kansainvälistä osaamista. TNS Atlas tulee olemaan brändi- ja mediasuunnittelun merkittävin tutkimusväline, joka tuo kokonaan uudella tavalla yhteen brändin, kuluttajan ja median, Mesimäki sanoo.

TNS osti Suomen Gallup -ryhmän 2001 ja kauppaan liittynyt johdon sitouttamisohjelma on nyt tullut päätökseensä. TNS Gallupin uuteen johtoryhmään kuuluvat Mesimäen ohella toimialajohtajat Lisa Forss ja Päivi Kauppinen, tuotantojohtaja Hannu Kekäläinen, henkilöstöjohtaja Eila Onniselkä, talousjohtaja Kim Palmroos ja Marketing Radar Oy:n toimitusjohtaja Andrew Cannon.

Taustalla maailmanlaajuinen omistaja

TNS Gallup Oy on täyden palvelun tutkimusyritys, jonka strategia on muovattu tutkimusosaamisen, asiakkaiden toimintojen tuntemuksen ja testattujen, kansainvälisten tutkimusratkaisujen varaan.

Vuodesta 2001 TNS Gallup Oy on ollut osa kansainvälistä TNS-konsernia, joka on maailman suurin kyselytutkimuksiin perustuvan markkinainformaation tuottaja ja suurin myös Euroopassa sekä Pohjoismaissa.

Myös emokonserni Taylor Nelson Sofres plc. on vahvassa tuloskunnossa. Koko konsernin liikevaihto vuonna 2004 oli 1,359 miljardia euroa. Kasvua edelliseen vuoteen nähden oli 17,4 prosenttia.

Operatiivisen toiminnan tulos oli 146,6 miljoonaa euroa, joten nousua kertyi 28 prosenttia.

Konsernin ennusteen mukaan kansainväliset markkinat kasvavat noin neljän prosentin vauhtia ja TNS:n kasvu tulee olemaan markkinakasvua nopeampaa.

TNS:llä on toimintaa yli 110 maassa ja sillä on yli 13 000 työntekijää. Suomessa henkilöstön lukumäärä on parisen sataa.

Jutun kirjoitti: Markku Pervilä

Markku Pervilä

Mainitut yritykset

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Nokian musiikkipalvelu saapuu Suomeen

01.10.2009 Matkapuhelinvalmistaja Nokia avaa Comes with Music -musiikkipalvelunsa myös Suomessa. Palvelu on tarkoitus avata marraskuussa.

.