Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Sosiaalinen media yleisemmin kuitenkin tärkeä apuri

Facebook ei vakuuta suomalaista shoppailijaa

Kuva: Marja Airio/Lehtikuva

26.8.2008 13:38 Sosiaalinen media on uuden tutkimuksen mukaan arvossaan suomalaisille ostopäätöksiä tehtäessä. Mutta Facebook ei silti ole.

Sosiaalisten medioiden kautta saadut tiedot vaikuttavat selvästi suomalaisten kuluttajien ostopäätöksiin yli 50 euron ostoksissa, selviää viestintätoimisto Text 100:n Pohjoismaissa teettämästä tutkimuksesta.

Eniten nojataan keskustelupalstoihin ja hintavertailusivustoihin, kun taas Facebookista, tai MySpacesta ei juuri etsitä tukea ostopäätökselle. Sama pätee blogeihin.

- Facebookin ja blogien painoarvo osoittautui todella vähäiseksi verrattuna niiden esiintymiseen mediassa, sanoo viestintäkonsultti Kimmo Kuokka Text 100 Conexiosta.

Facebookin vähäinen merkitys ostopäätöksille voi johtua esimerkiksi siitä, että hintatieto vaikuttaa olevan useille kuluttajille se ratkaisevin tekijä.

- Esimerkiksi teknisten laitteiden hintoja ja ostopaikkoja etsitään usein MBnetin hintaseurantasivustolta, Kuokka kertoo tiedotteessa.

Suomalaiset epäileväisiä

Tutkimuksen toteutti internetin välityksellä tutkimusyritys Zapera toukokuussa. Tutkimukseen osallistui neljätuhatta vastaajaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa.

Norjalaiset ja suomalaiset kuluttajat suhtautuvat ruotsalaisia ja tanskalaisia epäilevämmin sosiaalisista medioista saatuun informaatioon.

Kuokan mielestä sosiaalisten medioiden asema on kuitenkin kiistaton, ja yritysten kannattaa miettiä, mitä medioita heidän kohderyhmänsä todella käyttävät.

Googlen helmikuussa teettämän suomalaistutkimuksen mukaan verkkoa käytetään paljon hyödyksi päätettäessä kalliista ja verkon ulkopuolella tehtävistä hankinnoista.

Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Nokia otti "ison riskin"

23.10.2009 Nokian arvioidaan ottaneen ison riskin yhtiön haastaessa yhdysvaltalaisen Applen oikeuteen väitetyistä patenttiloukkauksista.


2011

Kolme vuotta sitten

Google saattaa kosiskella Yahoota

23.10.2011 Google saattaa osallistua tarjoukseen Yahoon avainliiketoiminnoista, Wall Street Journal kertoo.

.