Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Ruokanet pettyi kuluttajamyyntiin

Kuva: Lehtikuva

25.1.2011 12:26 Ruoka on edelleen kova pähkinä verkkokauppiaille. Alan pioneeri aikoo keskittyä yritysmyyntiin kuluttajakaupan sijaan.

Verkkokauppa kasvaa useilla aloilla, mutta ruoka on ollut aina vaikea. Varhainen yrittäjä Ruokanet kertoo keskittyvänsä elintarvikkeiden myymiseen yrityksille. Linjaus alkaa näkyä sekä tuotevalikoimassa että markkinoinnissa.

Kuluttajamyyntiä ei lopeteta kokonaan, mutta esimerkiksi mainonnan paukut keskitetään yritysten houkutteluun. Valikoimaan tulee myös enemmän yrityksille sopivia suurpakkauksia.

Muutos ei ravistele alle kymmenen hengen työvoimaa, joka on tähänkin asti palvellut sekaisin sekä kuluttajia että yrityksiä. Tai kuten toimitusjohtaja Jyri Stenberg ilmaisee asian, "samasta hyllystä ne tavarat joka tapauksessa otetaan".

Hinnat
ongelmana

Pääkaupunkiseudulla toimiva Ruokanet on myynyt elintarvikkeita verkossa yli kymmenen vuotta. Tilastokeskuksen mukaan vain prosentti kuluttajista hankkii elintarvikkeensa verkosta. Yrityksissä lukema on 15 prosenttia.

Vuosien kuluessa Ruokanetin asiakaskunta on entistä selvemmin painottunut yrityspuolelle.

Ruokanetin valtakunnallisesti toimiva kilpailija Ruokatori ei ole edes viitsinyt panostaa paljoakaan kuluttajamyyntiin. Liiketoiminta on pyörinyt toistaiseksi pääasiassa yritysvetoisesti.

Kyse on yksinkertaisesti hinnoista. Niillä ei toistaiseksi houkutella kuluttajia, jotka ostavat suhteellisen pieniä kertamääriä. Silloin keräilykustannukset nousevat liian suuriksi tilausta kohden.

– Valitettavasti kuluttajat eivät vielä ole valmiita maksamaan tällaisesta palvelusta, vaan he menevät mieluummin siihen S-markettiin ja ottavat bonukset saman tien, kiteyttää Ruokatorin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Alepa ei
auttanut

S-ryhmän sisällä on kokeiltu elintarvikkeiden verkkokauppaa. HOK-Elannon ja Gastronautin yhteistyö käsittää Alepa-myymälöitä pääkaupunkiseudulla. Turussa ja Oulussa Gastronautin palvelu koskee Sale-myymälöitä.

Ruokanet toivoi ison toimijan heräämisestä nostetta itselleenkin, mutta toistaiseksi markkinoilla ei ole näkynyt liikehdintää suuntaan eikä toiseen.

Ruokanet harkitsee myyvänsä yrityksille muutakin kuin elintarvikkeita, esimerkiksi toimistotarvikkeita.

Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (20)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ei ole ihme noilla hinnoilla..

https://www.ruoka.net/cgi-bin/nph-cgi/~ICrLx0000001/?Y999=MSC&Y103=4&Y209=1

voisivat puolittaa hinnat niin voisi kiinostaa
Hinnat? 25.1.2011 12:55

Anonyymi
Kerran viikossa vaikkapa tulisi joku noutamaan pyykit ja seuraavaksi päiväksi toisi pestynä, kuivattuna ja viikattuna. Vaikka 20 eur/kk olisi hyvä hinta jonka tavallisena kuluttajana voisin maksaa, siis että pyykkiä saisi olla vaikka kaksi muovipussillista per viikko tjsp. Nykyiset pesulat eivät valitettavasti taida tarjota tällaisia "tavallisia pyykkäyksiä" mitenkään järkevään hintaan joka on sääli.

Näytti olevan jollain palveluntarjoajalla suorien housujen pesu + silitys n. 17 euroo, joten oman pesukoneen+silitysraudan hankinta lienee ajankohtainen.
Äiti 25.1.2011 13:09

Anonyymi
Ja mikään näistä ei ole edes mainostanut mitenkään näkyvästi. Ja kun kuljetushinnat ovat mitä ovat (ymmärrettävistä syistä), puhumattakaan toimitusaikatauluista (pitäisi toimittaa klo 18 kaikkialle kun kaikki ovat jo kotona ja tarvitsevat niitä tuotteita) niin aika vaikeaa onkin.
Symbiatch 25.1.2011 13:12

Anonyymi
Kuitenkin palvelu jota kaipaisin on pyykinpesupalvelu kotitalouksille. Kerran viikossa vaikkapa tulisi joku noutamaan pyykit ja seuraavaksi päiväksi toisi pestynä, kuivattuna ja viikattuna. Vaikka 20 eur/kk olisi hyvä hinta jonka tavallisena kuluttajana voisin maksaa, siis että pyykkiä saisi olla vaikka kaksi muovipussillista per viikko tjsp. Nykyiset pesulat eivät valitettavasti taida tarjota tällaisia "tavallisia pyykkäyksiä" mitenkään järkevään hintaan joka on sääli. Jos tällaisia olisi olemassa ja ihmiset käyttäisivät niitä, ei joka kotitaloudessa tarvitsisi omaa pyykkikonetta ja saataisi myös paikallista yrittäjyyttä lisää ja työvoimaa.


Pelkkä kuljetuskustannus per suunta olisi luokkaa 4-7? ja pesulan palvelut päälle vähintään sen 20?/krta... Eli tuo esittämäsi hinta täyttä päiväunta...
NRJ 25.1.2011 13:30

Anonyymi
Ruoka on muutenkin niin kallista, ettei viitsi maksaa yhtään ylimääräistä.
haen itse 25.1.2011 13:31

Anonyymi
Ruokanettiä tuli käytettyä muutaman kerran kun lapset olivat pieniä. Lopetin kun kuulin miten kuljetus on järjestetty. Annan tuleville asiakkaille vinkin etteivät tilaa mitään kylmätavaraa, ainakaan kesällä.
Peelo 25.1.2011 13:34

Anonyymi
"- Valitettavasti kuluttajat eivät vielä ole valmiita maksamaan tällaisesta palvelusta"

Valitettavasti kuluttajat ovat vielä sen verran viisaita etteivät nyt ihan päättömiä maksa.
Verenimijä 25.1.2011 14:04

Anonyymi
jauheliha 400g 4? edullista ja tuohon päälle tietty kujetus yms maksut
eipäihme 25.1.2011 15:19

Anonyymi
En oikein ymmärrä, miksi pääkaupunkiseudulla tai muuallakaan kaupunkimaisessa ympäristössä pitäisi ostaa ruokaa nettikaupasta. Harvaan asutulla maaseudulla asia on toisin, mutta siellä on totuttu tulemaan omin neuvoin toimeen ennenkin.
Tarkkailija 25.1.2011 15:27

Anonyymi
Ruokanettiä tuli käytettyä muutaman kerran kun lapset olivat pieniä. Lopetin kun kuulin miten kuljetus on järjestetty. Annan tuleville asiakkaille vinkin etteivät tilaa mitään kylmätavaraa, ainakaan kesällä.



No älä vain missään nimessä kerro yhtään tarkemmin. Tokihan me kaikki mahdolliset asiakkaat jo tältä pohjalta ymmärrämme laittaa putkan boikottiin.
Nimetön 25.1.2011 16:22
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Telenor yhdistää tuotekehitysvoimat

17.04.2009 Norjalainen telekonserni Telenor vahvistaa tuotekehitystään yhdistämällä innovaatiotoiminnot uuteen liiketoimintayksikköön.

.