Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

LinkedIn listautuu huomenna - ei pitäisi verrata Facebookiin

18.5.2011 16:44 Bisnesväelle suunnatusta LinkedInistä tulee huomenna ensimmäinen Yhdysvalloissa listattu merkittävä sosiaalisen median yhtiö. Osa sijoittajista kuitenkin arvioi, että LinkedInin markkina-arvon pitäisi seurata business-sovelluksia koodaavien yhtiöiden arvostusta - ei muiden yhteisösivustojen.

LinkedIn on nostanut suunniteltua listautumishintaa kahdesti kovan kysynnän johdosta. Arvioitu 4,25 miljardin dollarin lista-arvo on 11,3 kertainen ennustettuun vuosittaiseen liikevaihtoon. Facebookin vastaava luku on 11,3 ja crm-asiakashallintaohjelmistoja tarjoavan Salesforce.comin 8.3.

LinkedIniä verrataan usein Facebookiin ja Twitteriin, jotka ovat riippuvaisia kuluttajamainonnasta. LinkedIn kuitenkin saa 70 prosenttia liikevaihdostaan yritystilauksista. Sen liiketoimintamalli muistuttaa siten Salesforce.comia, hr-sovellusten SuccessFactorsia ja kirjanpito-ohjelmistojen NetSuitea.

Sijoitusyhtiö Emergence Capital Partnersin toimitusjohtaja Brian Jacobsin mielestä LinkedInin arvon pitäisi olla korkeampi kuin muiden yrityssovellusten tarjoajien, koska sijoittajiin vetoaa LinkedInin yritys- ja kuluttajamaailmaa yhdistävä liiketoimintamalli.

– Se auttaa osakkeen arvoa, jos miljoonat ihmiset rakastavat tuotetta, Jacobs sanoi uutistoimisto Bloombergille.

LinkedInin lopullinen listahinta ratkeaa myöhemmin tänään. Yhtiö nosti eilen hinnoittelua 42-45 dollariin aikaisemmasta 32-35 dollarista. Listautumisannilla yhtiö kerää korkeintaan 405,7 miljoonaa dollaria.

Osa sijoittajista on voinut osallistua LinkedIin antiin yhteisömedian hypen takia. LinkedIn huomauttaa kuitenkin tarjousesitteessään, että ”merkittävä osa” yhtiön liikevaihdosta tulee liiketoiminnasta, joka on verrattavissa saas- eli ohjelmistopalveluna-malliin.

– Pitkän aikavälin sijoittajat ovat niitä, jotka arvioivat LinkedInin osaketta saas-yhtiönä, sanoi pääomasijoittaja Tugboat Venturesin perustaja Dave Whorton.

LinkedInin liikevaihto oli tammi-maaliskuussa 93,9 miljoonaa dollaria, josta noin kolmannes tuli mainoksista. Sen nettotulos nousi alkuvuonna 14 prosenttia 2,08 miljoonaan dollariin.

Linkedin osakkeen kaupankäynti alkaa huomenna New Yorkin pörssissä.

Jutun kirjoitti: Bloomberg

Bloomberg

Kommentit (6)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Aikamoisessa hinnassa on!
Anonyymi: Kuplii jo 18.5.2011 18:21

Anonyymi
Kannattaa muistaa, että LinkedIn EI ole tarkotyettu pelkästään business-tyypeille. LinkedIn mielletään ihan liian usein tuollaiseksi, vaikka se on hyödyllinen muillekin. LinkedInin avuilla ntktiset ja tulevat ammattilaiset voi verkostoitua ja samalla LinkedIn toimii myös online CV:nä.
Anonyymi: ,,,,,,, 18.5.2011 20:24

Anonyymi
Aikamoisessa hinnassa on!


Aivan, liikevoitto% on vaatimaton ja näkymät epärealistiset listautumishintaan nähden. Tuskin moni listautumisesitteestä innostunut pseudo ymmärtää, miten katteettomiin lupauksiin saas-bisneksen näkymät perustuvat. Jos LinkedIniä haluaa omistaa, saa sitä tod näk syksyllä reilusti halvemmalla.
Anonyymi: For suckers only 18.5.2011 22:43

Anonyymi
LinkedInin avuilla ntktiset ja tulevat ammattilaiset voi verkostoitua ja samalla LinkedIn toimii myös online CV:nä.

Lähinnä voi katsella missä entiset kaverit on töissä, vähänkin kiinnostavampi tieto on maksullista. Suurin osa ei juuri tietojaan edes päivitä.
Anonyymi: Vanha Patu 19.5.2011 8:20

Anonyymi
Eli myynnissa olisi 100 miljoonan ammattilaisen kontaktitietokanta. Kasittamattoman arvokas.
Anonyymi: Pitaapa tehda tarjou 19.5.2011 8:21

Anonyymi
Facebook on kyllä parempi.
Anonyymi: Juha 19.5.2011 9:43
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Tee itse virvoitusjuomasi ja putkiremonttisi ohjevideon avulla

21.08.2009 Verkko pullottaa tee-se-itse-henkisille ihmisille kirjoitettuja vinkkejä ja ohjeita, mutta vielä hauskempaa on aloittaa harrastusprojekti video-oppaan avulla. Viikon Videoilmiö kertoo mistä löytyvät parhaat ohjevideot, kun Pirkan niksit eivät enää riitä.

.