Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Facebookissa miljoonia vääriä käyttäjiä

Kuva: EPA

9.3.2012 14:42 Maailman suurin yhteisöpalvelu uskoo omaavansa miljoonittain vääriä käyttäjiä, rahoitustarkastukselle jätetty raportti paljastaa.

Yhteisöpalvelu Facebookissa oli vuoden lopussa 845 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa. Heistä miljoonat ovat syystä tai toisesta vääriä, Facebook arvioi tulevaan pörssilistautumiseensa liittyvässä SEC-raportissa (pdf).

– Voi olla olemassa henkilöitä, joilla on useita Facebook-tilejä vastoin käyttöehtojamme ja huolimatta pyrkimyksistämme havaita ja lopettaa sellainen toiminta. Arvioimme, että vääriä tai päällekkäisiä tilejä voi olla noin 5–6 prosenttia aktiivisista kuukausikäyttäjistämme, yhtiö kirjoittaa.

Karkeasti laskettuna se tarkoittaa, että Facebookissa voi olla jopa 50 miljoonaa väärää tiliä. Facebook korostaa, että arvio 5–6 prosentista ei välttämättä edusta totuutta. Laskentaan vaikuttavat muun muassa jotkut mobiililaitteet, jotka ottavat Facebookiin yhteyttä ilman käyttäjän osallisuutta.

Facebook huomauttaa, että käyttäjäkunnan laskeminen on yksi niistä haasteista, jotka voivat vahingoittaa yhteisöpalvelun mainetta ja liiketoimintaa. Jos mainostajat tai kehittäjät uskovat käyttäjätietojen olevan epätarkkoja, ne saattavat olla haluttomia sijoittamaan Facebookiin.

Facebookin arvio täydentää helmikuisia tietoja, joiden mukaan yhteisöpalvelu laskee kummallisella tavalla aktiivikäyttäjiään. Aktiivisuuteen riittää se, että käyttäjä klikkaa tykkää-linkkiä jossakin päin internetiä.

PdfFacebookin SEC-raportti
Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (43)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Itse ainakin aina tällaisiin kaikenlaisiin yhteisö sun muut omaviin sivustoihin joihin pitäisi laittaa henk.kohtaisia tietoja jätän kriittisimmät pois tai pikkusen muuttelen, kuten synt. päivää, nimeä tms..
Johan sen pitäisi maalaisjärkikin jo sanoa mitä kaikkea sinne kannattaa lisäillä.


Teen samoin. En ole rikokseen taipuvainen, en narraa verottajaa, pankkia, tv-luvantarkastajaa enkä edes teostoa, mutta en ymmärrä miksi minulla olisi joku ihme velvollisuus ilmoittaa oikeat ja kattavat henkilötiedot fäbälle. No, nimi on kyllä oikein mutta mikään muu ei.

Eikä sähköpostiosoitteena kannata koskaan käyttää sitä "pääasiallista" sähköpostiosoitetta, vaan jotain gmail-postia tms jonka voi aina vaihtaa jos se spämmäytyy piloille.
Anonyymi: järki päähän 9.3.2012 15:34

Anonyymi
En kai minä nyt naamakirjassa omalla nimelläni touhua. Se vähä mitä siellä täytyy olla, koska osa firmoista vaatii naamatunnuksen tietoja näyttääkseen, menee avatarillakin.

Minä en zuckerille omia tietojani paljasta koskaan. Onneksi on twitter.
Anonyymi: Tweeeeeeeeeeeeeet 9.3.2012 15:50

Anonyymi
Minä en zuckerille omia tietojani paljasta

Aivan, vain sucker kertoo kaiken zuckerille.
Anonyymi: Nimetön 9.3.2012 16:04

Anonyymi
Aktiivisuuteen riittää se, että käyttäjä klikkaa tykkää-linkkiä jossakin päin internetiä.


IMHO tässä liipaistaan läheltä nyky-netin perusongelmaa: sivut alkavat olla niin täynnä mainoksia, tykkää -linkkejä yms. umpituubaa, että lähes koko "pinta" on yhtä linkkiä.

Jos esim. joudut klikkaamaan focuksen takaisin selaimen ikkunaan, sivuilla ei juurikaan ole enää niin paljoa vapaata tilaa että sen voisi tehdä sivun "vapaata aluetta" klikkaamalla. Hiemankaan sinne-päin, ja NAPS, olet tykännyt, osallistunut mielipidekyselyyn/arvontaan, kutsunut kaverisi tjms...
Anonyymi: Nimetön 9.3.2012 16:06

Anonyymi
Kuka idiootti nyt omalla kuvalla ja nimelläänn on maailman suurimmassa ihmiskokeessa? Haloo!!!
Anonyymi: iLOP 9.3.2012 16:07

Anonyymi
"Laskentaan vaikuttavat muun muassa jotkut mobiililaitteet, jotka ottavat Facebookiin yhteyttä ilman käyttäjän osallisuutta."

Ai kun kiva ominaisuus. Keksiikö ne elämän, jos ei ole, nimittäin niin harvalla Facebookissa roikkujalla näyttää olevan.
Anonyymi: fasd 9.3.2012 16:09

Anonyymi
sivut alkavat olla niin täynnä mainoksia


Kummallista. Itselläni ei esimerkiksi tällä sivulla ole kuin tuo hesarin mainos tossa hesarin uutisten yhteydessä. Et en oikeen ymmärrä, mistä mainoksista tässä nyt on kyse?
Anonyymi: adblock 9.3.2012 16:19

Anonyymi
Ei tulisi mieleenkään antaa mitään henkilöllisyyteeni viittavaan FB tai Googlelle
Anonyymi: matti meikäinen 9.3.2012 16:25

Anonyymi
Mullakin on tekaistu nimi facebookissa. Eikös nyrkkisääntö ole että mihinkään epämääräisiin nettipalveluihin ei ikinä koskaan pidä antaa oikeita henkilötietojaan, eikä edes käyttää rekisteröinnissä oikeaa nettipalveluntarjoajan mailiosoitetta, työpaikan mailiosoitteesta nyt puhumattakaan.
Anonyymi: Ketterä skodari 9.3.2012 17:15

Anonyymi
Niin kuka dorka tuohon palveluun oikea nimeään tai tietojaan nyt syöttäisi, kun toimivat kaiken henk. koht. tiedon kaivelijoina ja välittäjinä kaupallisille sekä viranomaisille!
Anonyymi: Gugu 9.3.2012 17:15
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Miksi Nokia hakee nyt uutta Ovi-tavaramerkkiä?

20.10.2009 Matkapuhelinvalmistaja Nokia on hakenut Ovi Prime Place -tavaramerkkiä. Mutta millaisia suunnitelmia kännykkäjätillä on uudelle tavaramerkille?


2011

Kolme vuotta sitten

Apple käärii iPhonesta hyvät katteet

20.10.2011 Uuden iPhone 4S-älypuhelimen valmistuksesta koituvat Applelle suunnilleen samanlaiset kulut kuin edeltäjästä iPhone 4-mallista.

.