Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

RIM:n bisnesjetti "kullatuilla laitteilla" kaupan

Myynnissä oleva kone on ilmeisesti tämä yksilö.
Kuva: Executive Aircraft Services

10.7.2012 17:57 Kiinnostaako älypuhelinvalmistajan liikelentokone? Ei ole tiedossa, montako mailia on plakkarissa, mutta hinta on rapeat 6,5 miljoonaa dollaria.

Kanadalainen älypuhelinvalmistaja Research In Motion turvautuu myös liikelentokoneen myymiseen osana pääjohtaja Thorsten Heinsin tavoittelemia miljardin dollarin säästöjä kuluvana tilivuonna.

Bloomberg kuuli kahdelta asiasta tietävältä lähteeltä, että RIM on laittanut myyntiin toisen koneistaan, malliltaan Dassault Aviation SA F50EX.

Uutistoimiston mukaan kone on valmistettu vuonna 1999 ja maksaa 6–7 miljoonaa dollaria.

Kyseessä on kaikesta päätellen sama lentokone, josta löytyy Executive Aircraft Servicen myyntiesite internetissä. Tämä yksilö on samanmallinen, se sijaitsee Kanadassa, Ontariossa ja maksaa 6,5 miljoonaa dollaria eli noin 5,3 miljoonaa euroa.

9-paikkaisessa koneessa on esitteen mukaan "kiiltävää sveitsiläistä puuta" ja "kullattuja laitteita".

Koska koneen hinta ja käyttökulut ovat pieniä suhteessa RIM:n säästötavoitteeseen, voi myynti olla enemmänkin symbolinen ele. Johtajat astuvat yhä enemmän tavallisiin matkustajakoneisiin samalla, kun yhtiöstä irtisanotaan tuhansia ihmisiä.

Jutun kirjoitti: Bloomberg-Digitoday

Bloomberg-Digitoday

Kommentit (10)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Eduskunnalle tai Helsingin kaupunginjohtajille sopiva lentolelu.
Anonyymi: Halvempi hullutus ku 10.7.2012 22:27

Anonyymi
Jykälle tilaisuus? Halpakin kun saippua, kun on jo miljardeja hassannut olemattomiin.
Anonyymi: Tai Vihreille? 11.7.2012 0:57

Anonyymi
Koska koneen hinta ja käyttökulut ovat pieniä suhteessa RIM:n säästötavoitteeseen, voi myynti olla enemmänkin symbolinen ele. Johtajat astuvat yhä enemmän tavallisiin matkustajakoneisiin samalla, kun yhtiöstä irtisanotaan tuhansia ihmisiä.


Samalla periaatteella voisi sitten kysyä mitä kertoo suomen taloudellisesta tilasta se, että tuore pressa lensi normaalilla reittilennolla Naton kokoukseen :)
Anonyymi: miksuh 11.7.2012 4:14

Anonyymi
Mikäs tässä koneessa nyt niin erikoista on,,??

Falconin pienimpiä malleja, ikääkin näyttää jo olevan,,,
Jos myynnissä olisi uudempi X7 tai 900 malli niin sitten voisi jopa Suomen valtion harkita ostoa,,,
Anonyymi: Pekka 11.7.2012 8:58

Anonyymi
Pankkeja tuetaan miljardeilla ja samaan aikaan johto tienaa miljoonia. Jos pankki joutuu tuettavaksi, valittomasti johdolle maan keskipalkka ilman mitaan bonuksia.
Anonyymi: nettomaksaja 11.7.2012 9:44

Anonyymi
6-7 miljoonaa USD kuulostaa itse asiassa aika pieneltä summalta. Mutta toisaalta, jenkeissä kaikki on suurempaa ja (vielä jonkun aikaa) halvempaa.
Anonyymi: ;-P 11.7.2012 10:13

Anonyymi
EVM:n punabyroolla voisi olla tarvetta tuollaiselle että pääsee kirjoittelemaan shekkejä nopeasti paikasta toiseen.
Anonyymi: kultainen muna 11.7.2012 13:20

Anonyymi
mutta missä on meidän kaikkien yhteinen Alex! Nyt vastuuta kantamaa ja hankkimaan oma jetti meidän kiireiselle ministerille.

Eihän sitä kkokoomukka rahvaan seassa reittilennolla.
Anonyymi: fed 11.7.2012 20:35

Anonyymi
Ei ole tiedossa, montako mailia on plakkarissa...

Lentokoneissa ei ole matkamittaria. Mailien sijaan pidetään lukua käyttöajasta ns. Hobbsin mittarilla. Huollot perustuvat lentotunteihin. Sama periaate on myös moottoriveneissä.
Anonyymi: kp 12.7.2012 8:39

Anonyymi
Samalla periaatteella voisi sitten kysyä mitä kertoo suomen taloudellisesta tilasta se, että tuore pressa lensi normaalilla reittilennolla Naton kokoukseen :)


Suomalaiseen tapaan ei kuulu leveillä lentokoneilla, autoilla tai vaatteilla eikä se ole välttämättä mitenkään huono asia.

Joissain maissa tehdään iso juttu siitä kun pressa ennen vaaleja menee muutaman reissun oman jumbon sijasta ykkösluokassa, niin täällä se on vakiokäytäntö.
Anonyymi: Nimetön 10.8.2012 18:54
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

VR:n järjestelmätoimittajat metsästävät bugeja

19.09.2011 VR:n järjestelmätoimittajat selvittävät, auttaako pelkkä kapasiteetin kasvattaminen lippujärjestelmää vai onko järjestelmäkokonaisuuteen jäänyt bugeja.

.