Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Uusi palvelu haluaa herätellä mediakenttää

Scoopinion-työryhmän jäsenet Johannes Koponen (vas.), Mikael Koponen, Mikko Koskinen, Juha Leppänen ja Ville Sundberg Helsingissä torstaina 15. syyskuuta 2011.
Kuva: Lehtikuva

8.8.2012 08:00 Verkkouutisia uudella tavalla järjestelevä Scoopinion aukeaa tänään kaiken kansan käyttöön. Yhtiö ei koe itseään tavalliseksi start-upiksi. "Meillä on missio kovan journalismin tukemisessa", yksi Scoopinionin perustajista sanoo.

Scoopinion arvioi käyttäjien lukutapojen perusteella, kuinka kiinnostava verkkoon laitettu uutis- tai ajankohtaisjuttu on. Jutun kiinnostavuutta ei arvioida klikeillä, vaan muun muassa jutun parissa käytetyn ajan perusteella.

Scoopinion suunnittelee tekevänsä rahaa tiedolla, joita palvelu saa käyttäjistään. Yhtiö voi suositella esimerkiksi talouslehden tilaamista talousasioista kiinnostuneelle käyttäjälle tai maksullisen matkareportaasin ostamista lukijalle, joka on kiinnostunut matkailusta.

 – Emme kuitenkaan näe itseämme tavallisena start-up-yrityksenä. Meidän tavoitteemme ei ole tehdä vain liiketoimintaa vaan herätellä mediakenttää pois mainonnan klikkiperusteisesta mittauksesta kohti luettavampaa journalismia, Johannes Koponen, yksi palvelun viidestä perustajasta, sanoo.

– Meillä on missio kovan journalismin tukemisessa. Kannattavan liiketoiminnan myötä toiminta on myös kestävää, hän jatkaa.

Monet verkkolehdet pyrkivät mahdollisimman suureen kävijämäärään, ja se näkyy myös juttujen otsikoinnissa. Korkeat kävijämäärät auttavat verkkolehtiä kasvattamaan mainostuloja.  

Koponen huomauttaa, että isomman käyttäjämäärän myötä yhtiö voi myös myydä tietoja ihmisten lukukäyttäytymisestä mediataloille ja tutkimusyhtiöille.

”Rahoittajat
soittelee”

Scoopinion voitti viime vuoden syyskuussa 250 000 euroa Helsingin Sanomien Uutisraivaaja-kisasta. Koposen mukaan palkintosumma turvaa yrityksen rahoituksen toistaiseksi, mutta ulkopuolisen sijoittajan hankkiminenkin tulee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa. Kiire ei kuitenkaan ole.

– Sijoittajat soittelevat jo, mutta emme ole vielä keskustelleet heidän kanssaan. On paljon helpompi neuvotella, kun voi näyttää tietoja Scoopinionin käyttäjistä ja tulovirroista, Koponen sanoo.

Hän ei halua eritellä, mitkä tai millaiset sijoittajat palvelua ovat lähestyneet. Hän tyytyy kuvailemaan yhteyttä ottaneita sijoittajia ”mukavan oloisiksi”.

Käytännössä palvelun saa käyttöönsä asentamalla selainlisäkkeen joko Googlen Chrome- tai Mozillan Firefox-selaimeen. Lisäke mittaa muun muassa jutun parissa vietettyä aikaa, jonka perusteella palvelu suosittelee juttuja muille käyttäjille. Lisäksi palvelua voi käyttää suoraan verkkosivustolta.

Taloussanomat, Digitoday ja It-viikko ovat Helsingin Sanomien tavoin osa Sanoma-konsernia.

Jutun kirjoitti: Topi Kanniainen

Topi Kanniainen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (7)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Tiedän ilman seurantaohjelmaakin viestimien laskettelevan omistus-poliittista soopaa.
Anonyymi: en suosittele 8.8.2012 8:40

Anonyymi
Tästä tulee hitti! Nyt riemulla ansentamaan koneelle vakoilusoftaa jotta mediatalot voivat tarkentaa mainontaansa.
Anonyymi: Nimetön 8.8.2012 8:54

Anonyymi
Ja miksiköhän asentaisin tuollaisen juoruilevan lisäosan selaimeeni..? Hey c'mon! Ette tasan tee rahaa myymällä tietoja nettikäyttäytymisestäni.
Anonyymi: J2 8.8.2012 9:21

Anonyymi
Toivottavasti digiseiska ja talousseiska ottavat opiksi tästä lausunnosta: "Meidän tavoitteemme ei ole tehdä vain liiketoimintaa vaan herätellä mediakenttää pois mainonnan klikkiperusteisesta mittauksesta kohti luettavampaa journalismia."

Molemmat julkaisut ovat klikkien metsästyksestä eli roskajournalismissa omassa luokassaan.
Anonyymi: Lukija 8.8.2012 9:25

Anonyymi
Ei kiitos. Miksi kerätä tietoja ja mikään ei takaa, että mitä muuta tietoja tämä palvelu kerää vaikka kuinka lupaillaan.

Kaikkein paras turva on se, että palvelun käyttäjä varaa oikeuden tarkistaa jokaikiset tiedot, joita aikoo lähettää hyväksynnällä palvelulle ja ei anna muita tietoja eteenpäin lähetettäväksi.

Palvelussa luki usein kysytyissä:

Mitä teette tiedoillani?

Tietoa jonka voisi yhdistää sinuun ei luovuteta kellekään. Varaamme kuitenkin oikeuden tehdä Skuupparin tiedoista nimettömiä yhteenvetoja, joita voidaan luovuttaa eteenpäin. Voit halutessasi pyytää omien tietojesi tuhoamista alla olevan sähköpostiosoitteen avulla.

Älkää ihmiset menkö tuota palvelua asentamaan!
Anonyymi: Vakoiluohjelma 8.8.2012 9:33

Anonyymi
Laittakaahan kommentoijat foliohatut syvempään ja menkää katsomaan kuvat.
Anonyymi: vaino ja harha 8.8.2012 10:29

Anonyymi
Laittakaahan kommentoijat foliohatut syvempään ja menkää katsomaan kuvat.
Anonyymi: vaino ja harha 8.8.2012 14:59
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

Googlen vaivainen tv-palvelu tulee Eurooppaan

29.08.2011 Internet-yhtiö Google aikoo tuoda kankeasti käynnistyneen Google TV -palvelunsa Euroopan markkinoille, Eric Schmidt kertoi Reutersin mukaan.

.