Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Piraattisodan opit levypomolle – ei koskaan enää kopiosuojausta

Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

7.11.2012 18:15 Digitoday haastatteli Universal Musicin digitaalisen musiikkibisneksen pomoa. Maailman suurin levy-yhtiö on iskunsa vastaan ottanut ja tekee nyt musiikkia internetin ehdoilla.

Maailman suurimman levy-yhtiön Universal Musicin digitaalisen musiikkiliiketoiminnan johtaja Francis Keeling on tyytyväinen mies. Pitkästä aikaa bisnekset näyttävät hyvältä.

Jättiyhtiö teki vuoden ensimmäisellä puoliskolla voittoa 156 miljoonaa euroa. Viime vuonna samaan aikaan rahaa tuli 132 miljoonaa, eli kasvua oli 18 prosenttia.

Kohtalaisen hyvä saavutus bisnekseltä, joka sai sekä kuluttajilta että bisnesmoguleilta kuolemantuomion internet-vallankumouksen jälkeen. Levy-yhtiöt pitivät väkisin kiinni vanhasta bisnesmallistaan ja haastoivat mp3-tiedostojen jakajia ahkerasti oikeuteen.

Uusi bisnesmalli,
vihdoinkin

– Musiikin käyttö on muuttunut. Joitakin vuosia sitten saattoi sanoa olevansa kova kundi, kun oli 20 000 biisiä kiintolevyllä. Nyt siihen voi vastata ottamalla esiin älypuhelimen ja sanomalla, että tässä on 20 miljoonaa biisiä, Keeling sanoo.

Tämä on tapahtunut Spotifyn kaltaisten suoratoistopalvelujen myötä. Musiikkia kuunnellaan nykyisin striiminä tai mp3:silta. Keeling kehuu näiden toisiaan täydentävää luonnetta ja molempien myynnin samanaikaista kasvua.

– Molemmille on paikkansa. Mp3 sopii niille, jotka haluavat omistaa ostamansa musiikin. Suoratoisto ja siihen liittyvä tilausmalli puolestaan kertoo meille koko ajan, mitä artisteja kuunnellaan. Näin osaamme ohjata tulot oikeaan paikkaan.

Suoratoisto ei ole aina pelkkä siunaus. Suomessakin hiljattain aloittaneet videopalvelut kärsivät sopimussotkuista, sillä elokuvien oikeudet ovat melkoinen viidakko. Yksi videopalvelu tarjoaa tietyn studion leffoja ja sarjoja yhdessä maanosassa, ja toisella palveluntarjoajalla on kilpailevien studioiden tarjonta. Atlantin takana tilanne saattaa olla yhtiöiden kesken päinvastainen.

Keelingin mukaan tätä ongelmaa ei musiikkiteollisuudessa ole. Musabisnes on kipuilunsa kipuillut.

– Olemme monella tavalla videotoistopalveluja ja e-kirjabisnestä vuosia edellä. Meillä ei ole samanlaisia sopimusteknisiä ongelmia. Vaikka joitakin lyhytaikaisia yksinoikeuskampanjoita saattaakin olla joidenkin musiikkikauppojen ja artistien kanssa, kaiken musiikin pitäisi löytyä kaikista digitaalisista musiikkikaupoista heti julkaisupäivänä, Keeling linjaa.

– Musiikin ystäville on annettava paras mahdollinen kokemus. Tämän opimme katkerasti piratismin myötä, hän lisää.

Youtube muuttui
häiriköstä kaveriksi

Mp3-musiikin ja suoratoiston lisäksi on Googlen omistama Youtube, joka oli pitkään monille levy-yhtiöille häirikkö ja yksi piratismin muoto.

Monille sen käyttäjille Universal Music on yhä kirosana. Universal vaati keväällä 2007 videopalvelua poistamaan videoita, joissa oli Universalin artistien musiikkia vaikka vain taustalla soimassa.

– Tykkäämme työskennellä Youtuben kanssa. Jos ihmiset haluavat löytää musiikkinsa sitä kautta, olkoon näin. Se sopii meille oikein mainiosti. Kaverien suositukset ja uudet löydöt sillä tavoin ovat oikein hyvä juttu.

Keeling hyväksyy jopa sen, että kuluttajat laittavat uuden musiikin kaikkien kuultavaksi Youtubeen saman tien kuin levy ilmestyy.

– Laittakoot vaan. Mutta kun he tekevät sen, he yleensä huomaavat, että joku on tehnyt sen jo heitä ennen, Keeling nauraa.

Muuttuneen asenteen takana on vastakkainasettelun korvautuminen yhteistyöllä. Nykyään Youtube ohjaa osan mainostuloistaan levy-yhtiöille, joiden musiikin ohessa mainoksia näytetään. Luvattomasta jukeboksista on tullut levy-yhtiölle tulonlähde.

Kopiosuojaus – ei
koskaan enää

Toinen Universal Musicin oppima läksy liittyy kopiosuojaukseen. Kymmenen vuoden takaiset kopiosuojaukset jättivät traumoja monille. Suojatut cd-levyt kieltäytyvät soimassa autostereoissa, nettikaupasta ostettuja mp3-tiedostoja ei voinut kuunnella matkasoittimessa ja niin edelleen.

Tämän tietää levy-yhtiökin nyt.

– Omistamisen tunne on psykologisesti tärkeä asia. Kopiosuojattujen tiedostojen kanssa sitä ei koskaan syntynyt. Se oli väärin, Keeling myöntää.

Enää ei keskitytä musiikin kuuntelun rajoittamiseen. Nyt musiikki halutaan tuoda mahdollisimman laajalle yleisölle.

– Kasvu. Se on asia, joka tapahtuu seuraavaksi. Hurja kasvu.

– Älypuhelimet lisääntyvät hurjaa vauhtia. Niissä on Spotify, Microsoftilla on Xbox-musiikkipalvelu, Google Play myy musiikkia. Mobiililaitteiden lisääntyminen antaa meille mahdollisuuden laittaa kaikkiin näihin miljooniin laitteisiin musiikkikauppa.

Mahdollisimman isolle
joukolle

Digitaalisen musiikkikaupan myötä syntyy kokonaan uusia musiikinteon tapoja. Universal kiinnittää nyt ahkerasti DJ-tähtiä, jotka eivät edes tee missään vaiheessa täyspitkää levyä vanhaan malliin. Julkaisut ovat yksittäisiä miksauksia, joita kuunnellaan Spotifyn ja muiden suoratoistopalveluiden kautta.

Digitaalisessa kaupassa voi myydä myös asiasta kiinnostuneille tavaraa, jota ennen ei olisi levylle asti prässätty.

– Fyysisissä musiikkikaupoissa tilanpuute oli este. Nyt sitä ei enää ole. Levyjen lisäksi voimme tarjota netin kautta faneille ekstraa: livetallenteita, remiksejä, julkaisemattomia kappaleita ja niin edelleen.

Vanha bisnesmalli on siis korvattu uudella, musiikin kuuntelijoiden laajaan joukkoon perustuvalla. Mutta voisiko olla paluu vanhaan, jos se olisi mahdollista? Jos nyt keksittäisiin idioottivarma kopiosuojaus, jolla kaikki musiikin kopioiminen voitaisiin estää, ottaisiko Universal sen käyttöön?

– Ei. Ehdottomasti ei.

Jutun kirjoitti: Henrik Kärkkäinen

Henrik Kärkkäinen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (82)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Onkos tänään huhtikuun 1. ?
Anonyymi: Nimetön 7.11.2012 18:25

Anonyymi
Uskoo ken tahtoo. Levymoguli puhuu mitä luulee ihmisten haluavan kuulla.

Jos tuo olisi totta se olisi hienoa mutta menneet kokemukset jättävät jälkeensä vähintään epäilevän olotilan.
Anonyymi: AK 7.11.2012 18:36

Anonyymi
Kyllä sai Steve Jobs vääntää noille rautakangesta tuotakin asiaa. Hyvä, että ovat nyt vihdoinkin sisäistäneet sen.
Anonyymi: Nimetön 7.11.2012 18:39

Anonyymi
Artikkeli ei kerro milloin Universal Music palauttaa kuluttajille rahat toimimattomista äänilevyistä?
Anonyymi: Jokerrr 7.11.2012 18:43

Anonyymi
Katsotaan nyt ensin, vastaako teot puheita. Ja siltä varalta, että Keeling on tosissaan, tervetuloa takaisin järkevien ihmisten joukkoon.
Anonyymi: GC 7.11.2012 18:49

Anonyymi
Mp3 sopii niille, jotka haluavat omistaa ostamansa musiikin.

Tyyppi elää selvästikin menneisyydessä. Losslessia sen olla pitää.
Anonyymi: Nimetön 7.11.2012 18:54

Anonyymi
Nettitavara on urakkatuubaa, mitä todellinen musiikin ystävä ei kuuntele. Sitä paitsi netti ei toimi kunnolla vielä pitkään aikaan, jos koskaan. Youtube-liikenne on täysin tukossa suosituimpien artistien kohdalla.
Anonyymi: juttu taustamölyyn m 7.11.2012 18:59

Anonyymi
Missä lähde?
Anonyymi: Mikko 7.11.2012 19:06

Anonyymi
Vinyyleissä ei ole ollut koskaan vielä rootkittejä ja äänenlaatukin on ollut joissain tapauksissa parempi kuin CD:n kaltaisissa DRM-rootkit-tuotteisssa.

Mielenkiintoinen kysymys tosiaan; koska levy-yhtiöt palauttavat rahat ja korvaavat aiheuttamansa ongelmat (hukatun ajan esim.) toimimattomista CD:n kaltaisista tuotteistaan?
Anonyymi: Sony DRM Rootkit plu 7.11.2012 19:09

Anonyymi
Hölmölän nuoriso hihkuu, kun se pääsee levyjen omistamisen ikeestä ikuiseen online-maksamiseen.
Anonyymi: tänään hiljennytään 7.11.2012 19:13
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

Apple lopettaa Mac Pron?

01.11.2011 Apple saattaa lopettaa Mac Pro -tietokoneen myymisen, Apple Insider kertoo.

.