Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Halutaan: digitaalisten lehtien lehtipiste

Kuva: Lehtikuva

16.1.2013 11:17 Uutiskommentti: Digitaaliset lehdet tulevat. Mutta pitääkö kustantajien tehdä samat virheet kuin musiikki- ja elokuvateollisuuden?

Tämän aamun kova mediauutinen oli tieto Talentumin suunnittelemasta Spotify-tyyppisestä verkkopalvelusta. Kesään mennessä julkaistavasta palvelusta olisi saatavilla kaikkien Talentumin lehtien sisältö sekä mahdollisesti myös kirjat.

Toinen mediauutinen oli pitkiä yksittäisjuttuja tarjoavan Long Play -palvelun ensimmäisen jutun ilmestyminen. Urheilukorruptiota käsittelevä juttu on  ostettavissa kolmesta eri verkkokirjakaupasta.

Sanoma puolestaan myy omia lehtiään – tai osaa niistä – omassa Tasku-palvelussaan. 

Tämä on hyvä tuokiokuva suomalaisesta digitaalisesta julkaisemisesta. Isot tekevät omat palvelunsa ja pienet turvautuvat isompiin julkaisukanaviin.

Mutta nämä isotkin julkaisukanavat ovat kaukana kattavista. Ei ole yhtä tiskiä, josta saisi kaiken sähköisenä. Ei lähimainkaan.

Vielä kerran
alusta?

Musiikki- ja elokuvabisneksessä levy- ja leffayhtiöt halusivat tehdä ensin omat ja, ah, niin vaikeakäyttöiset kauppansa – ja samaan aikaan pitää väkisin kiinni vanhasta bisnesmallista. Ehkäpä digitaalisten kauppojen ankeus oli juuri tapa saada ihmiset pysymään fyysisessä formaatissa?

Vasta rahahanojen väännyttyä riittävän kiinni yhtiöille alkoivat kelvata iTunesin ja Netflixin kaltaiset palvelut, jotka olivat yksittäisen kuuntelijan tai katsojan kannalta tarpeeksi kattavia.

Seuraavassa vaiheessa markkinatalous tuli avuksi. Digitaalisia jakelumonopoleja ei päässyt syntymään, sillä kilpailevia palveluja alkoi ilmestyä pikkuhiljaa.

Mutta onko näin, että suomalaiset kustantajat tallaavat läpi saman polun ja hakkaavat päätään samaan seinään lanseeratessaan omat palvelunsa?

Seuraavaksi on aika arvailla, montako vuotta menee, että saamme digitaalisen lehtipisteen (pienellä l:llä, tässä kun ei viitata tiettyyn firmaan). Eli siis yhden myyntitiskin, jolta saa kaiken tarvittavan luettavan digitaalisesti.

Olen kehitysoptimisti. Sanon kolme vuotta. 

Suotavaa tietysti olisi, että näitä lehtipisteitä olisi useampia. Monopolit kun eivät tapaa olla hyvästä.

Niin, olihan päivässä kolmaskin mediauutinen. Ilta-Sanomat kertoi aloittavansa omat radiouutiset Sanoman omistamilla radiokanavilla. Mutta se on tavanomaisempaa brändinlaajentamista ja uusien julkaisukanavien hakemista oman talon sisältä.

Digitodayta julkaiseva Taloussanomat on Ilta-Sanomien tytäryhtiö. Lehtipiste kuuluu samaan Sanoma-konserniin kuin Ilta-Sanomat.

Jutun kirjoitti: Henrik Kärkkäinen

Henrik Kärkkäinen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (10)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Olen kehitysoptimisti. Sanon kolme vuotta.


Kokeile 30 vuotta, jos silloinkaan. Suomalainen mediateollisuus tekee mieluumin vaikka harakirin kuin käsittää missä muu maailma on jo menossa.
Botti 16.1.2013 11:24

Rekisteröit.
käyttäjä
montako vuotta menee, että saamme digitaalisen lehtipisteen (pienellä l:llä, tässä kun ei viitata tiettyyn firmaan). Eli siis yhden myyntitiskin, jolta saa kaiken tarvittavan luettavan digitaalisesti.


Niin, ja montako vuotta menee siihen, että nuo lehdet alkavat tarjota ihan oikeaa sisältöä?

Eikä vain tätä iänikuista kokoomuksen kehumista, tietyllä vihervasemmistolaisella mausteella höystettynä.

Sitähän tämä nk. etelän media on meille tyrkyttänyt jo vuosikausien ajan - ja yhä useampi kansalainen on sitten vastannut äänestämällä lompakollaan eli irtisanomalla koko tilauksen. Ja sitten lehtitalojen johdossa ihmetellään että mikä on, kun levikit laskevat kuin lehmän häntä...
Lassi 16.1.2013 11:37

Anonyymi
Onhan Applella Newsstand. Sinne vaan myyntiin.
Omppu-uskovainen 16.1.2013 11:45

Rekisteröit.
käyttäjä
Saako sen päivän lehden haettua muistitikulle lehtipisteestä ?
Masa1 16.1.2013 12:00

Anonyymi
MInun ei ole vaikea tottua muutokseen, mutta tuskin maksan nettilehdestä. En siis mene mihinkään lehtipisteeseen vaan katson kännykästä/koneelta parhaan mahdollisen ilmaislehden. Yhden lehden olen tilannut kotiin ja muut katsotaan netissä tai kirjastossa.
eikiitos 16.1.2013 12:27

Anonyymi
Lehteä ei ole syytä lukea missään muodossa, jos sen sisältö ei erotu muista lehdistä ja viestimistä.

Kun klikkaan otsikkoa, en halua joutua väärän lehden sivulle. Kommentoida haluan ilman suodatusta, olenhan aikuinen ja vastuussa sanoistani.
purkaapähkinä 16.1.2013 12:41

Anonyymi
Saako sen päivän lehden haettua muistitikulle lehtipisteestä ?

miksi se pitäisi muistitikulle saada?
eikö kännykkä, tabletti tai kannettava kelpaa?
Damogran 16.1.2013 13:26

Anonyymi
Siis puhutaanko yksittäisten sisältöjen ostamisesta vai kokonaisista digilehdistä? Itse olen jo muutamien vuosien ajan tilannut digitaalisia aikakauslehtiä zinio.comista. Tällä hetkellä saatavilla ei tosin taida olla yhtään suomenkielistä lehteä. Mutta mm. vastikään kokonaan digitaaliseksi muuttunut Newsweek on ollut sieltä tilattavissa jo muistaakseni parin vuoden ajan. Aika harva julkaisija on tosin tajunnut hyödyntää digitaalisen median monia mahdollisuuksia; useimmat lehdet sisältävät vain printtilehden aineiston 1:1. Ja tilausten hintahaarukka on suuri.
lukutoukka 16.1.2013 13:53

Anonyymi
Yhden lehden olen kanssa Ziniosta ostanut, ja mielestäni se oli tosi kätevää lukea phabletilla tai tabletilla ja vaikka nykyinen nettiyleisö ei mistään haluaisikaan maksaa, niin mielestäni, kunhan hinnat pysyvät kohtuullisena, laatujournalismista mielellään vähän maksaakin. Kirjat on tullut ostettua digitaalisesti jo vuosikausia ja myös sarjakuvat näyttävät toimivan hyvin.
PetriA 17.1.2013 13:11

Anonyymi
Miksikähän moni bittilehti maksaa saman verran kuin paperiversio?
34-mies 17.1.2013 14:09
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

Tietoturvaaja Facebookille: Tee edes tämä

18.04.2011 Tietoturvayhtiö Sophos esittää Facebookille kolmen kohdan toivelistan yksityisyyden parantamiseksi.

.