Taloussanomat

Applen autojohtaja lähti lätkimään

Kuva: © Stephen Lam / Reuters

23.1.2016 11:09 Tietokoneita ja puhelimia valmistavan Applen sähköautoprojektista vastannut johtaja Steve Zadesky jättää yhtiön.

Asiasta kertoo uutistoimisto Bloomberg, joka perustaa uutisensa kahdelta nimettömältä lähteeltä saamiinsa tietoihin. Toinen tapausta tuntevista lähteistä sanoo, että Zadesky jättää tehtävänsä henkilökohtaisista syistä, eikä taustalla ole hänen epäonnistumisensa.

Applen toimitusjohtaja Tim Cook valitsi henkilökohtaisesti Zadeskyn vetämään yhtiön salamyhkäistä ja pitkään uumoiltua autohanketta. Toinen lähteistä kertoo, että Apple aikoo yhä kehittää oman sähköautonsa Zadeskyn erosta huolimatta.

Ensimmäisenä Zadeskyn erosta uutisoi talouslehti Wall Street Journal (WSJ).

Apple ei ole koskaan myöntänyt kehittävänsä autoa. Älypuhelimistaan ja tietokoneistaan tunnettu firma on kuitenkin palkannut autotiimiinsä useita akkuteknologiaa ja robotiikkaa ymmärtäviä insinöörejä.

Bloombergin mukaan kalifornialaisyhtiö arvioi viime vuonna, että yhtiö saattaisi alkaa valmistaa ensimmäistä sähköautoaan vuonna 2020. Autoalan aikataulut ovat tosin usein joustavampia kuin muilla aloilla.

Aiemmin iPhone-puhelimen ja iPod-musiikkisoittimen kanssa työskennellyt Zadesky johti Applen autoprojektia vuodesta 2014, Bloomberg kertoo. WSJ:n mukaan Zadeskyn johtama yksikkö olisi törmännyt odottamattomiin vaikeuksiin ja yksikön työ olisi viivästynyt aikatauluistaan.

Jutun kirjoitti: Taloussanomat–Bloomberg

Taloussanomat–Bloomberg

Kommentit (24)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jos realistisesti ajatellaan, niin tuskin menisivät Applen valmistamat autot kovin hyvin kaupaksi. Applella on kuitenkin hieman erikoislaatuinen maine; esim. iPhonet ovat suosittuja naisten ja seksuaalivähemmistöjen parissa, kun taas autot ovat oma maskuliininen maailmansa. Toki myös edellä mainitut kohderyhmät ostavat autoja, mutta siitä voisi seurata epämiellyttäviä tilanteita; autot saattaisivat olla normaalia alttiimpia ilkivallalle (kuten mopoautot) ja niiden omistajat kiusaamiselle. iPhoneilla ei ole varsinaisesti kyseistä ongelmaa, koska ne eivät ole niin näkyvästi esillä.
Anonyymi: Hmmmmm 23.1.2016 11:29

Anonyymi
Näki totuuden kulissien takaa ja huomasi, ettei Apple saa koskaan mitään muuta kuin uusia iPhoneja aikaan. Lähti ennenkuin totuus paljastuu koko maailmalle ja AAPL romahtaa alle 50 USD.
Anonyymi: applealivoimaa 23.1.2016 11:36

Anonyymi
En vieläkään jaksa uskoa, että Apple kehittää autoa. Kyse on todennäköisesti uudesta CarPlay-järjestelmästä, jota myydään autovalmistajille.
Anonyymi: enusko 23.1.2016 12:17

Anonyymi
Jos realistisesti ajatellaan, niin tuskin menisivät Applen valmistamat autot kovin hyvin kaupaksi. Applella on kuitenkin hieman erikoislaatuinen maine; esim. iPhonet ovat suosittuja naisten ja seksuaalivähemmistöjen parissa, kun taas autot ovat oma maskuliininen maailmansa. Toki myös edellä mainitut kohderyhmät ostavat autoja, mutta siitä voisi seurata epämiellyttäviä tilanteita; autot saattaisivat olla normaalia alttiimpia ilkivallalle (kuten mopoautot) ja niiden omistajat kiusaamiselle. iPhoneilla ei ole varsinaisesti kyseistä ongelmaa, koska ne eivät ole niin näkyvästi esillä.


Tulee menemään kaupaksi kuin Tesla, ei siis Dacia ihmisille. Eikä teksti ole lyhyt.
Anonyymi: Ladaeioleenäää 23.1.2016 21:14

Anonyymi
Tesla maksaa 100 tonnia Suomessa, vaikka sen hinnassa verojen osuus alle puolet Mersun veroista. Silti jokainen valmistettu Tesla tuottaa tappiota.

Autoja täytyy tehdä miljoonia, ennekuin voi tehdä voittoa. Tuotannon käynnistys vie 10 miljardia. No Applella on 100. Kuka haluaisi yhden merkin orjaksi?
Anonyymi: Jussixxx 24.1.2016 0:26

Anonyymi


Tulee menemään kaupaksi kuin Tesla, ei siis Dacia ihmisille. Eikä teksti ole lyhyt.


Ihmisille vaiko kateellisen-autoveronalla-eläville suomalaisille? Dasia on suomen Ferrari, mainostetaan halpamaisena autona ja hinta onkin kallismaattinen suomi-verojen jälkeen eh eh

Kuka hlauaa vero-orjaksi ja ostaa uuden auton suomesta?
Anonyymi: Jussixxx 24.1.2016 0:59

Anonyymi
Huhutun projektin huhutun johtajan huhutaan lähtevän.

Tällaisilla jutuilla murot sitten sekoilee koko viikon.
Anonyymi: Huhuuhuh 24.1.2016 9:25

Anonyymi
Jokainen Teslahan tuotetaan tappiolla, joten ei se kovin kannattavaa toimintaa ole. Lisäksi jatkuvat ongelmat takaisin vetoineen eivät ole antaneet kovinkaan ruusuista kuvaa.

Jos realistisesti ajatellaan, niin tuskin menisivät Applen valmistamat autot kovin hyvin kaupaksi. Applella on kuitenkin hieman erikoislaatuinen maine; esim. iPhonet ovat suosittuja naisten ja seksuaalivähemmistöjen parissa, kun taas autot ovat oma maskuliininen maailmansa. Toki myös edellä mainitut kohderyhmät ostavat autoja, mutta siitä voisi seurata epämiellyttäviä tilanteita; autot saattaisivat olla normaalia alttiimpia ilkivallalle (kuten mopoautot) ja niiden omistajat kiusaamiselle. iPhoneilla ei ole varsinaisesti kyseistä ongelmaa, koska ne eivät ole niin näkyvästi esillä.

Tulee menemään kaupaksi kuin Tesla, ei siis Dacia ihmisille. Eikä teksti ole lyhyt.
Anonyymi: linuxhostaaja 24.1.2016 9:40

Anonyymi
Ei mikään ihme, että lähtee Applelta. Firmahan käyttää lapsiorjia voittonsa maksimoiseksi. Jokaisen Applen tuotteen käyttäjä likaa kätensä lasten vereen. Siksi halveksin niiden käyttäjiä.
Anonyymi: PuhtaatKädet 24.1.2016 11:35

Anonyymi
Tesla maksaa 100 tonnia Suomessa, vaikka sen hinnassa verojen osuus alle puolet Mersun veroista. Silti jokainen valmistettu Tesla tuottaa tappiota.

Autoja täytyy tehdä miljoonia, ennekuin voi tehdä voittoa. Tuotannon käynnistys vie 10 miljardia. No Applella on 100. Kuka haluaisi yhden merkin orjaksi?


Jos Apple tekisi auton niin firman nykykatteilla yhden auton ulosmyynti hinta olisi varmaankin n. 600 000 taalaa. Ei sossulla semmoisia rahoja ole antaa, joten aika kuollut idea jo syntyessään. Auto ei taida oikein sopia Applen bisnes malliin.
Anonyymi: No_iCar 24.1.2016 11:42
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

.