Taloussanomat

Autopomo meni Piilaaksoon – Apple ja Google löivät ällikällä

Dieter Zetsche
Kuva: MARIJAN MURAT

24.1.2016 19:54 Daimlerin pääjohtaja ei ollut varautunut siihen, miten pitkällä Google ja Apple ovat autoteollisuuteen liittyvien projektiensa kanssa.

Autoyhtiö Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche kertoi saksalaislehti Welt am Sonntagille matkastaan Kalifornian Piilaaksoon.

– Vaikutelmamme oli, että nämä yhtiöt osaavat tehdä ja tietävät enemmän kuin olimme aikaisemmin kuvitelleet. Samaan aikaan he kunnioittavat meidän saavutuksiamme enemmän kuin olimme kuvitelleet, Zetsche sanoi Welt am Sonntagille. Reutersin mukaan hän viittasi Appleen ja Googleen.

Ei ole selvää, viittasiko hän nimenomaan autoihin, vai niihin liittyviin projekteihin kuten ohjelmistoihin. Apple ei ole vahvistanut kehittävänsä autoa, mutta yhtiöllä on olemassa ennestään CarPlay-ohjelmistoalusta eri valmistajien automerkkejä varten.

Johtaja ja hänen mukanaan matkannut Daimlerin delegaatio tapasi noin 70 yritystä Piilaaksossa. Zetschen mukaan konkreettisia keskusteluja käytiin, mutta niiden sisällöstä hän vaikeni.

Zetsche sanoi heidän olleen kiinnostuneita myös startup-yrityksistä. Mahtoiko niiden joukossa olla sähköautonsa konseptin äskettäin esitellyt Faraday Future?

Robottiautoja kehittävä Google kertoi aiemmin tammikuussa, että se etsii aktiivisesti kumppanuuksia autovalmistajien kanssa. Googlen mukaan melkein kaikki valmistajat ovat käyneet sen kanssa keskusteluja.

Jutun kirjoitti: Reuters–Digitoday

Reuters–Digitoday

Kommentit (5)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Apple kyllä kaipaisi tulevalle autolleen jo nimen. Miten olisi ICrash tai IDrink'n Drive?

Googlelle taas vinkiksi omaan autoonsa, että ajonaikana olisi tosi näppärä bisnesidea, kun tuulilasiin ilmestyisi vähän väliä oikein värikkäitä ja vilkkuvia mainoksia.
Anonyymi: joopaggggoo 25.1.2016 11:11

Rekisteröitynyt käyttäjä
Eikö Euroopan vanhoillinen autoteollisuus näe uusien teknologioiden ja niiden tarjoajien tuomaa uhkaa, samaa, joka kaatoi Nokian puhelinteollisuuden. Kyseessä ovat myös samat nopealiikkeiset pelurit. Eurooppalais-suomalainen omahyväiseen ylemmyydentunteeseen jämähtänyt luulo omasta paremmuudesta kostautuu aina. Olisiko ylimmän johdon iällä mitään tekemistä asian kanssa???
Rekisteröitynyt käyttäjä: Suuri_ihmettelijä 25.1.2016 13:24

Anonyymi
´
Epäpyhä allianssi.

Täytynee siirtyä ranskalaisten autojen käyttäjäksi ja omistajaksi.
Anonyymi: pakkoavoliitto 25.1.2016 19:12

Anonyymi
Eikö Euroopan vanhoillinen autoteollisuus näe uusien teknologioiden ja niiden tarjoajien tuomaa uhkaa, samaa, joka kaatoi Nokian puhelinteollisuuden. Kyseessä ovat myös samat nopealiikkeiset pelurit. Eurooppalais-suomalainen omahyväiseen ylemmyydentunteeseen jämähtänyt luulo omasta paremmuudesta kostautuu aina. Olisiko ylimmän johdon iällä mitään tekemistä asian kanssa???


1. Ei varmaankaan koska Jenkeillä on yksi perusongelma, että eivät osaa tehdä autoja.

2. Autossa vaan ei mene läpi Applen tapa, että on 5 miljoonaa Äppsiä, mutta sillä ei voi ajaa tai se ei hoida perus tarkoitustaan. Applen tuntien iCar No:7 alkaa muistuttamaan sitä mitä sen pitäisi olla heti.

3. Mitä Robo autot tulevat olemaan hinnaltaan?
Halvempia, kuin nykyiset? Eivät ainakaan mikäli kuskille jätetään mahdollisuus ajaa autoa.
Varmasti joskus yleistyvät, mutta varmasti menee aikaa vielä monia vuosia.

4. Varmasti kannattaa olla hereillä mikäli Robo autoilla jossain vaiheessa saadaan kilpailu etu hinnan suhteen. Esim. jättämällä kaikki turha pois kuten ratti, polkimet jne.

5. Piitäsikö näille vehkeille keksiä uusi nimi?
Vaikkapa "Kuljetin", "Robo Wheels"', "iMove" tms.
Anonyymi: Chrysler 26.1.2016 3:08

Anonyymi
öö mitähän tekemistä Daimlerilla on Eurooppailaisten kanssa ?
lähes konkurssilla ollut USA:n autoteollisuus vaan hakee uusia linjoja.

Suurin osa "Eurooppalaisesta" tieverkosta on niin huonossa kunnossa ettei niissä millään robottiautoilla ikinä ajeta muutenkaan ainoastaan moottoriteillä sellaista voisi visioda. Esim. Volvolla oli jo pitkälle letka mekanismi mutta homma taisi tyssytä Eurooppalisten autovalmistajien vastustukseen, jokainen kun haluaa kehittää juurikin sen oman järjestelmänsä...

Eikö Euroopan vanhoillinen autoteollisuus näe uusien teknologioiden ja niiden tarjoajien tuomaa uhkaa, samaa, joka kaatoi Nokian puhelinteollisuuden. Kyseessä ovat myös samat nopealiikkeiset pelurit. Eurooppalais-suomalainen omahyväiseen ylemmyydentunteeseen jämähtänyt luulo omasta paremmuudesta kostautuu aina. Olisiko ylimmän johdon iällä mitään tekemistä asian kanssa???
Anonyymi: linuxhostaaja 26.1.2016 9:03
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

Maxinetti vaihtaa omistajaa

30.05.2011 Nopeudet nousevat pääkaupunkiseudun Maxinetti-laajakaistayhteyksissä, kun verkko siirtyy kesäkuussa Nebulan runkoverkkoon.


2013

Kolme vuotta sitten

Nokia Here auttaa selviytymään venäläiskaupungeissa

30.05.2013 Nokian karttabisnes Here laajentaa liikenneopastustaan Venäjällä. Nyt Here-palvelut auttavat selviämään venäläiskaupunkien kaoottisessa liikenteessä 31 kaupungissa.

.