Taloussanomat

Fiat-pomo Applelle: Antakaa meidän auttaa

Kuva: © Giorgio Perottino / Reuters

6.3.2016 07:37 Fiat Chryslerin toimitusjohtaja Sergio Marchionne tarjoaa Applelle kättä sen oletetun auton valmistamisessa.

Apple-faniksi tunnustautuva Sergio Marchionne on halukas auttamaan Applea sen kauan ja vahvasti huhutun sähköauton valmistamisessa. Johtajan mielestä Applen olisi viisasta turvautua alan konkariin, koska auton valmistaminen on monimutkaista puuhaa.

– Olettaisin, että meillä on tarvittava uskottavuus ollaksemme yksi heidän tarkastelemistaan pelureista. Meissä on osia, jotka olisivat heille kiinnostavia, Marchionne asetteli Geneven autonäyttelyssä Bloombergin mukaan.

Samalla Marchionne varoo sortumasta Applen holhoamiseen. Hän sanoo ymmärtävänsä Applen "syntaksin" ja on valmis työskentelemään heidän ehdoillaan.

– Applella on kieli ja sitä kieltä on osattava puhua. Yleensä ala tulee mukaan vuoropuheluun varsin ylimielisesti, koska tiedämme, miten autoja valmistetaan. Se ei ole kovin hedelmällistä, sillä Applen syntaksi on arvokkaampaa kuin meidän kykymme rakentaa autoja.

Vuonna 2014 Sergio Marchionne sanoi suorat sanat yhtiön omasta Fiat 500e-sähköautosta. Hän kehotti olemaan ostamatta sitä, joskin syynä ei ollut auton laatu, vaan se, että pelkästään Kaliforniassa myyty malli tuotti Fiatille tappiota.

Tuolloin toimitusjohtaja myös korosti, että sähköisillä pikkuautoilla on ylipäätään vaikea tehdä rahaa. Teslalle sähköautot olivat hänen mukaansa voitollisia, koska yhtiö kilpailee luksusautojen sarjassa. Mitenköhän Applen mahdollinen auto voisi muuttaa tätä yhtälöä?

Fiat Chrysler on viime aikoina ollut otsikoissa myös tietoturvaongelmien vuoksi. Hakkerit toivat viime kesänä esille, miten yhtiön tietyt automallit ovat avoinna kaappareille.

Jutun kirjoitti: Bloomberg–Digitoday

Bloomberg–Digitoday

Kommentit (28)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Sitten alkaa applenkin tuotteet hajoamaan käsiin ja ergonomia katoaa, jos fiat laittaa niihin oman sormenjälkensä hehe.
Anonyymi: uytuyt 6.3.2016 8:42

Anonyymi
Auton alle sitten vielä Nokian huijari renkaat, niin hyvin menee.
Anonyymi: fghfhfgh 6.3.2016 8:54

Anonyymi
Marchionne vain haluaa päästä käsiksi Apple rahoihin, mutta pystyy tuskin tarjoamaan vastineeksi mitään kovin arvokasta kuten hyödyllistä patenttia tai sen lisenssiä.
Anonyymi: rrealismia 6.3.2016 8:57

Anonyymi
Fiat on muotoilun mestari. Muuten tyypillistä välimerilaatua.
Anonyymi: archimedes 6.3.2016 9:02

Anonyymi
Common Rail on Fiatin keksintö, minkä Bosch osti isolla rahalla. Patentteja ja osaamista siis löytyy.
Anonyymi: commonrail 6.3.2016 9:06

Anonyymi
Jo tätä ennen Fiat toi markkinoille maailman ensimmäinsen suoraruisku-dieselhenkilöauton, Croma D i.d:n.
Ja 80-luvun lopussa Fiat oli maailman suurin dieselmoottoreiden valmistaja.
Jo 60-luvulla maailman suurin DOHC-moottorien valmistaja.
Nyt uudempana keksintönä paineilmaohjatut venttiilit 2-sylinterisessä turbomoottorissa.
Sen sijaan VW on maailman suurin hajoavien vaihteistojen ja moottorien valmistaja. Ei oikein istu Applen imagoon.
Anonyymi: sherlock 6.3.2016 9:17

Anonyymi
fiat on juurikin niitä harvoja autovalmistajia jotka vielä kehittää itse asioita eikä ota vain muilta.

fiat osaa tehdä moottoreita ja siihen suoraan tai välillisesti liittyviä osia, se on enemmänkin kehityspaja kuin automerkki, tai ainakin sellaisena sen ennemmin näen, automerkkinä fiat on aliarvostettu monelta osalta vain sen vuoksi miltä se näyttää ja kuulostaa :)

italialaiset engineerit on aika päteviä, fiatin johtaja on niitä harvoja maassa toimivia johtajia jotka ymmärtävät mitä yritys pääasiassa tekee, harvempi engineerifirma maassa siksi pärjää kun se yrittää olla muna kanan sijasta.
Anonyymi: Janne_Granstrom 6.3.2016 9:40

Anonyymi
Ööö... Hetkinen... Siis sehän on Apple, joka parhaillaan auttaa FIATia. Applen yksi johtajista (Eddy Cue) istuu Ferrarin hallituksessa. Fiatilla ei ole mitään tarjottavaa Applelle. Apple on kiinnostunut siitä suunnasta mihin BMW on menossa.
Anonyymi: AppleeitarvitseFiat 6.3.2016 10:44

Anonyymi
Apple osaa tehdä sekundan ilman Fiatiakin. Fiat ei osaa hinnoitella sekundaansa ilman Applea. Selvää synergiaa on olemassa. Ei muuta kuin porukoihin vaan. Tuloksena voi olla halpoja paskoja puhelimia tai kalliita paskoja autoja. Onnea yhteiselle taipaleelle.

Fiat ei ole onnistunut muotoilussaan koskaan ja iphonea ei ole muotoiltu kahdeksaan vuoteen, poikkeuksena molemilla kevyet faceliftit. Katsokaa Samsungin tai Peugeotin muotoilua. Ja se applekellon muotoilukieli. Huawein mokkulakin on USB-piuhoineen tyylikkäämpi ranteessa kuin Applen jötikkä-kello.

Apple aikoo sijoittaa kelloansa varten toiseen ranteeseen powerbankin. Yhteys kuljetetaan kaapelia pitkin sitä varten erikseen suunnitelulla kääntöpuserolla, iReversibleBlousella, jonka hihojen sisällä joustavat piuhat kulkevat huomaamattomasti pikakiinnityksillä, pikakiinnitykset pesua ja puseron kääntämistä varten. Kehitteillä on myös pesunkestävä malli ja itse itsensä puhelun aikana pesevä amazing-malli. Puseroista tietenkin tulee kierrätettäviä, hintiltä toiselle. Erityinen kierrätyspäivä järjestetään joka vuosi 2.2. Kyllä ne jenkit osaa. Oikeita tahtoihmisiä. Tulossa on vielä sateenkaaripuhelinkin. Sen myynti jäänee Joensuussa vähäiseksi.
Anonyymi: HyväFiatSergio 6.3.2016 11:10

Anonyymi
Haha!...Tästäpä "Maailman haluttavin auto": Apple-Fiat...hoho...
Anonyymi: Make-123 6.3.2016 11:14
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

Ministeriön ohje: Vaadi virtanappi näkyville!

01.07.2011 Virtanappi esille ja vaadi parasta. Näin kehotetaan julkisten hankintojen ohjeissa energiatehokkuuden parantamiseksi.


2013

Kolme vuotta sitten

"Aurinkorasva tukki kuulokkeen": Korjaajat kertovat kesän kännykkämurheista

01.07.2013 Kesä on vuoden kiireisintä aikaa äly- ja matkapuhelinten huoltoliikkeessä. Kaikenlaista sattuu ja tapahtuu, kun ollaan lomalla, kännykkä aina matkassa.

.