Taloussanomat

Supercell on hylännyt 14 peliä: Yksi asia ratkaisee

Supercell on julkaissut neljä peliä, mutta hylännyt jo 14, kertoo toimitusjohtaja Ilkka Paananen.
Kuva: Antti Hamalainen

9.3.2016 14:45 Supercell haluaa kehittää pelejä, joita pelataan vuosikymmeniä, kertoo toimitusjohtaja Ilkka Paananen.

Supercell on kuusi vuotta perustamisensa jälkeen julkaissut vain neljä mobiilipeliä. Yhtiön toimitusjohtaja Ilkka Paananen kertoi yhtiön hylänneen tänä aikana yhteensä 14 peliä.

Viime vuonna seuraan liittyivät Spooky Pop- ja Smash Land -nimiset pelit.

– Kummassakaan tapauksessa hylkääminen ei ollut minun päätökseni, vaan tiimi itse päättää nämä asiat, Paananen kertoi tiedotustilaisuudessa keskiviikkona aamupäivällä.

Hänen mielestään on uskomatonta, miten korkealle tiimit itse asettavat julkaisurajan itselleen.

– Kuvitelkaa itse, että olette tehneet vuoden hyvin pitkää päivää jonkun pelin eteen, josta on varmasti tullut tavallaan oma lapsi, asia josta todella välitätte ja olette ylpeitä. Kanadassa pelille saadaan kymmeniätuhansia pelaajia ja sitten se on ihan hyvä, mutta ei sitten kuitenkaan, Paananen kertoo.

Yhtiö on testannut pelejään Kanadan markkinoilla ennen laajempaa julkaisua. Päätökseen jonkin pelin hylkäämisestä tai laajemmasta julkaisusta vaikuttavat myös pelaamisesta saatu mittaustieto sekä pelaajilta saatu palaute.

– Mutta kun kysymys on, että uskotko, että tätä peliä pelataan vielä viiden vuoden kuluttua, ja vastaus on ei, niin silloin on meidän mielestämme vain yksi oikea ratkaisu.

Paanasen mukaan Supercellin tavoite on tehdä pelejä, joita ihmiset pelaavat jopa vuosikymmeniä. Paanasen mukaan Spooky Pop ja Smash Landin ei "vähän eri syistä" uskottu kuuluvan näiden pelien joukkoon.

– Se on toki kunnianhimoinen unelma, Paananen myöntää.

Supercellin noin viikko sitten julkaistun Clash Royale -pelin kehitystie tuntuu poikkeavan yhtiön tavallisesta toimintatavasta. Paanasen mukaan Clash Royalen idea kehitettiin jo vuonna 2011, eli jo ennen suosikkipeli Clash of Clansia.

– Vuosien kuluessa sitä ovat muokanneet useat tiimit ja kehittäjät, ja viime vuonna sitten saimme sen päätökseen, Paananen sanoo.

Oheisen videon alkupuolella näytetään hieman pelin ensimmäistä versiota. Julki tulleessa Clash Royale -pelissä pelataan Clash of Clans -pelistä tutuilla hahmoilla.

Jutun kirjoitti: Perttu Pitkänen

Perttu Pitkänen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (19)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Eiköhän se ratkaiseva asia ole kuitenkin, voiko tuotteella rahastaa julkaisun jälkeen.
Anonyymi: RahaRatkaisee 9.3.2016 14:52

Anonyymi
Ei ole Raha yksinkään tärkeä. Katsos kun pelifirmojen tulevaisuus on kiinni laadukkaissa peleissä. Jos pelifirma alkaa suoltamaan skeidaa sen maine ja arvostus katoaa pelaajien silmissä. Syntyy näitä yhden hitin taloja.

Kuvittele vaikkapa Apple tuottamassa samanlaista krääsää kuin Mikkisofta, ei toimi. Applen puhelimissa on sitä jotakin, ja se jokin on tällä hetkellä tietosuoja josta jenkeissä FBI:tä myöten ovat nyt käräjillä. Kun eivät saa puhelimen salausta rikottua...

Sama peliteollisuudessa. Mitä parempia tuotteita sitä enemmän porukka hypettää uutta tulevaa peliä ja kannattavuus on paremmalla tolalla.
Anonyymi: Karlos2221 9.3.2016 15:05

Anonyymi
Kaikki jotka pelaa Clash Royale Tulkaa Klaaniin Suomi Klaani
Anonyymi: PelaajanimeniRoyales 9.3.2016 15:17

Anonyymi
Rahastus onkin vaikein asia, jos halutaan, että peliä pelataan vielä 5 vuoden jälkeen. Liika ahneus kostautuu siinä, että pelaajat jättävät pelin jo parin viikon jälkeen, jos ilman rahaa ei voi edetä tai menestyä pelissä.

Toinen asia elinkaaressa on jatkuvasti päivittyvä sisältö.

Omalta osaltani nämä asiat ovat toteutuneet vain Simpsons: Tapped Out -pelissä, jota jaksaa taputella vielä kolmen vuoden jälkeenkin (toisin kuin Clash of Clansia).
Anonyymi: j_hut 9.3.2016 15:35

Anonyymi
Ei ole Raha yksinkään tärkeä. Katsos kun pelifirmojen tulevaisuus on kiinni laadukkaissa peleissä. Jos pelifirma alkaa suoltamaan skeidaa sen maine ja arvostus katoaa pelaajien silmissä. Syntyy näitä yhden hitin taloja.

Kuvittele vaikkapa Apple tuottamassa samanlaista krääsää kuin Mikkisofta, ei toimi. Applen puhelimissa on sitä jotakin, ja se jokin on tällä hetkellä tietosuoja josta jenkeissä FBI:tä myöten ovat nyt käräjillä. Kun eivät saa puhelimen salausta rikottua...

Sama peliteollisuudessa. Mitä parempia tuotteita sitä enemmän porukka hypettää uutta tulevaa peliä ja kannattavuus on paremmalla tolalla.


Apple on hyvä esimerkki yhden hitin firmasta. Steve Jobsin kuoltua firma on polkenut paikallaan. Samaa skeidaa myydään minimaalisin muutoksin pienelle mutta sitäkin innokkaammille muroille. Suljettu systeemi ja Applen leluihin käytetyt kymppitonnit pitävät asiakkaat ruodussa.
Anonyymi: Suomaalainen 9.3.2016 16:13

Anonyymi
Pelit eivät voisi vähemmän kiinnostaa, mutta tämä firma on kuitenkin toimintatavoiltaan varmaa tuhat kertaa enemmän arvostettava kuin... ...no, yleensä ne talousuutisissa esiintyvät yritykset.
Anonyymi: Cashroyale 9.3.2016 16:45

Anonyymi
Ei ole Raha yksinkään tärkeä. Katsos kun pelifirmojen tulevaisuus on kiinni laadukkaissa peleissä. Jos pelifirma alkaa suoltamaan skeidaa sen maine ja arvostus katoaa pelaajien silmissä. Syntyy näitä yhden hitin taloja.

Kuvittele vaikkapa Apple tuottamassa samanlaista krääsää kuin Mikkisofta, ei toimi. Applen puhelimissa on sitä jotakin, ja se jokin on tällä hetkellä tietosuoja josta jenkeissä FBI:tä myöten ovat nyt käräjillä. Kun eivät saa puhelimen salausta rikottua...

Sama peliteollisuudessa. Mitä parempia tuotteita sitä enemmän porukka hypettää uutta tulevaa peliä ja kannattavuus on paremmalla tolalla.

Apple on hyvä esimerkki yhden hitin firmasta. Steve Jobsin kuoltua firma on polkenut paikallaan. Samaa skeidaa myydään minimaalisin muutoksin pienelle mutta sitäkin innokkaammille muroille. Suljettu systeemi ja Applen leluihin käytetyt kymppitonnit pitävät asiakkaat ruodussa.

Nii njust; molemmat ovat ahneudessaan ylivertaisia. PerCellin rahastus on aivan törkeää.
Anonyymi: yjrfghrt 9.3.2016 17:43

Anonyymi
Tässä on vähän mallia myös muillekkin suomalaisille yrityksille miten markkinoidaan ulkomaille. Ottakaa mallia ni saadaan vienti eli talous kuntoon!
Onnea ja menestystä supercellille.
Anonyymi: näinonnänn 9.3.2016 17:44

Anonyymi
Ei ole Raha yksinkään tärkeä. Katsos kun pelifirmojen tulevaisuus on kiinni laadukkaissa peleissä. Jos pelifirma alkaa suoltamaan skeidaa sen maine ja arvostus katoaa pelaajien silmissä. Syntyy näitä yhden hitin taloja.

Kuvittele vaikkapa Apple tuottamassa samanlaista krääsää kuin Mikkisofta, ei toimi. Applen puhelimissa on sitä jotakin, ja se jokin on tällä hetkellä tietosuoja josta jenkeissä FBI:tä myöten ovat nyt käräjillä. Kun eivät saa puhelimen salausta rikottua...

Sama peliteollisuudessa. Mitä parempia tuotteita sitä enemmän porukka hypettää uutta tulevaa peliä ja kannattavuus on paremmalla tolalla.


Rahahan siinä juuri ratkaisee, huonoon peliin ei kukaan laita hilloo, eikös nuo ole lähtökohtasesti ilmaispelejä, joilla saa etuja oikealla rahalla.

Mitä tulee mikkisofta vs omena, kuvittele vastaavasti mikkisofta suoltamassa omenoita, loputkin asiakkaat lataa linun ja jättää uppoavan laivan =)
Anonyymi: Naurulokki 9.3.2016 19:57

Anonyymi
Tälle miehelle voisi kyllä myöntää vuorineuvoksen tittelin jo yritysvastuun perusteella. Vuodessa maksettu enemmän veroja kuin Wärtsilä 10 vuodessa.

Itse peli on kyllä melko heikko. Playstoren kommenttiosion perusteella 5 vuotta on aika optimistinen tavoite pelille, jota joka toinen asiakas luonehtii törkeäksi rahastukseksi. Toivottavasti SC:n näkemys voittaa early adopterien näkemyksen ja kasvu jatkuu samaa tahtia.
Anonyymi: Ulkomaillaonkivempaa 9.3.2016 20:34
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

Windows Phonen markkinaosuus matelee prosentissa

01.07.2011 Android, Apple ja RIM ovat älypuhelinten suosituimmat käyttöjärjestelmät Yhdysvalloissa. Symbianille ja Windows Phonelle on tarjolla vain murusia.


2013

Kolme vuotta sitten

Koulu odottaa, Nokia 301 taskuun

01.07.2013 Teleoperaattorien viime kuun myynnissä kärkisijoille nousivat tutut älypuhelimet Apple iPhone 5 sekä Samsung Galaxy S4. Halvoista peruspuhelimista eniten myi viime kuussa myyntiin tullut Nokia 301, joka oli Elisan myydyin malli henkilöasiakkaille.

.