Taloussanomat

Pelistä jätettiin kopiosuojaus pois: Tulokset karua katsottavaa

Kuva: Tiny Build

23.3.2016 08:05 Pelipiratismi rehottaa edelleen voimakkaana ympäri maailmaa, hittipelin tehnyt indiekehittäjä joutui toteamaan.

Pieni pelinkehittäjä Tiny Build julkaisi kiinnostavia tietoja Punch Club -pelinsä myynnistä – ja ennen kaikkea siitä, kuinka moni ei maksanut pelistä penniäkään.

Asiasta uutisoi The Next Web. Tammikuussa ilmestynyttä Punch Clubia on myyty 300 000 kopiota, mutta sitä on piratoitu jopa 1,6 miljoonan kopion edestä. Tiny Buildin laskujen mukaan pc:llä piraattikopioita liikkuu 1,1 miljoonan verran, ja mobiiliversioita pelistä on piratoitu 500 000 kertaa. 90 prosenttia luvattomista mobiilikopioista on Androidilla.

Luvattomat torrentit Punch Clubista ilmestyivät tuntien sisällä pelin julkaisusta. Eniten peliä on piratoitu Brasiliassa ja Kiinassa. Laillisten ostajien osuus suhteessa piraatteihin oli suurin Saksassa, missä 46 prosenttia kopioista oli laillisia.

Tulokset eivät ole Tiny Buildille suuri yllätys, sillä peliin ei tarkoituksella laitettu minkäänlaista kopiosuojausta. Kehittäjän mukaan sellaiset ovat yleensä "kamalia maksavalle asiakkaalle".

– Jälkiviisaana uskon, että meidän olisi pitänyt mahdollistaa alustariippumaton tallennus julkaisun hetkellä. Sillä tavalla ne, jotka piratoivat pelin pc-version, olisivat ehkä muuntuneet paremmin mobiiliversion ostajiksi ja sama toisin päin, Tiny Buildin toimitusjohtaja Alex Nichiporchik pohtii.

Kyseessä ei ole edes millään muotoa kallis peli. Retrografiikoilla varustetun nyrkkeilijän uraa kuvastavan pelin pc-versio maksaa vain kymmenisen euroa ja se on helppo ostaa. Sitä myydään vain digitaalisina kopioina, jotka ladataan suoraan verkosta.

Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (36)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mielenkiintoisinta on asiassa se, että kuinka moni näistä piraattikopion käyttäjistä olisi maksanut pelistä jos sitä ei olisi voinut kopioida? Toinen mielenkiintoinen asia on se, että kuinka paljon peliä olisi piratoitu kopiosuojauksesta huolimatta.
Anonyymi: Pohdiskelija 23.3.2016 9:01

Anonyymi
etelä-amerikka ja kiina on piratismialuetta. Muualla se on huomattavan vähäistä. Silti länsimaalaisia kiusataan ja syyllistetään.
Anonyymi: Urpo82 23.3.2016 9:19

Anonyymi
Sellainenkin on hyvä huomata, että joskus piratismi edesauttaa myyntiä. Ekosysteemit kasvavat kuten myös pöhinä tuotteen ympärillä. Indie-pelille yksi parhaista markkinointikeinoista ja väitän että Punch Clubin kovat myyntiluvut eivät olisi toteutuneet ilman sitä. Besides, Punch Club mielenkiintoisuudessaankin tuntui monista arvostelijoista hieman keskeneräisesti ja valjusti toteutetulta, joten moni ostajaksi päätynytkin lie suorittanut koeajon piraattina.
Anonyymi: Marui 23.3.2016 9:48

Anonyymi
Palstatilaa ainakin irtoaa, joten enemmän voittoa viivan alle.
Anonyymi: Markkinoija 23.3.2016 9:59

Anonyymi
Itse jätin tämän pelin väliin, kun vilkaisin muutaman arvostelun pelistä. Piratointi kuiteskin on syvältä, piti pelistä tai ei. On aika ankeeta jos ei voi maksaa vajaata kybää toisen +vuoden työstä. Poikkeuksena sitten ne joilla ei oikeasti ole sitä kybää (mutta jotenkin niillä on silti pelikoneet).

Pelin konsepti on tuore, mutta toteutus vajaa. Hyvä että sai kuitenkin myytyä tuon 300k.

Harrastan pelien tekemistä. Suosituin vanha flash-pelini on kerännyt jokusen satatuhatta hittiä, joista 99% kiinalaisillta piraattisaiteilla, joilla en itse ikinä peliä julkaissut (ja en tietenkään saa mitään mainosnäytöistä, ne menee kiinapiraateille). Hyvä sinänsä, että pelaajat tykkäävät.
Anonyymi: Wolger 23.3.2016 10:09

Anonyymi
Aika moni siis kokeili peliä ilmaiseksi. Moniko ilmaisen ostin ilmaisen version jälkeen pelin? Moniko olisi jäänyt ostamatta, jos sitä ei olisi saanut kokeilla ilmaiseksi? Muistan, miten suht köyhänä maalaispoikana tuli ladattua netistä paljon pelejä. Hyvät tuli sitten ostettua, kun tiesi, ettei saa kuraa.
Anonyymi: Insinööri2 23.3.2016 10:14

Anonyymi
Kyllähän noissa uusissa peleissä taitaa olla kohtuupaljon diagnostiikkaa. Ainakin jos päässyt deviversio jakoon.
Anonyymi: Limba 23.3.2016 10:20

Anonyymi
Mielenkiintoisinta on asiassa se, että kuinka moni näistä piraattikopion käyttäjistä olisi maksanut pelistä jos sitä ei olisi voinut kopioida? Toinen mielenkiintoinen asia on se, että kuinka paljon peliä olisi piratoitu kopiosuojauksesta huolimatta.


Ja moniko osti pelin sillä perusteella, että joku piraattiversion käyttäjä suositteli. Ja moniko piraattiversion käyttäjä lopulta päätti ostaa pelin, koska piti sitä rahan arvoisena. Tuollaista retro"shaissea" tuotetaan paljon ja yksi sadasta on kymmenen euron arvoinen.

Lisäksi 10 euroa on Romaniassa viikon ruoka ja Lontoossa take away macchiato. Kahvikupin varastaminen ei ole kovin paha rikos, mutta viikon ruokarahan laittaminen mobiilipeliin tuntuu kalliille.
Anonyymi: Pena123 23.3.2016 10:23

Anonyymi
No he nauroivat tälle piratismille varmasti koko matkan pankkiin. Normaalille indie pelille 30 000 myytyä peliä on hyvä tulos. 300 000 on jo jättipotti.
Anonyymi: Mainosarvo 23.3.2016 10:30

Anonyymi
Playstation ei olisi ikinä lyönyt läpi, mikäli siihen ei olisi saanut kopioitua pelejä.
Anonyymi: PutinOnVaras 23.3.2016 10:33
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2013

Kolme vuotta sitten

It-ammattilainen käy mitalijahtiin MM-kisoissa – lajina tietokone ja verkot

26.06.2013 Verkkoasennuksia ilman manuaaleja? Daniel Mononen lähtee kisaamaan tietotekniikkamitaleista Leipzigin ammattitaidon maailmanmestaruuskilpailuihin.

.