Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Tieto tekee tiliä Ruotsin konesalihaaverista

Kuva: Tieto

16.3.2012 12:44 Tietotekniikan palvelutalo Tieto sanoo Ruotsin viime vuoden konesalihaaverista, että yhtiö ei osannut varautua näin suureen häiriöön.

Tieto tunnustaa, että konesalin kaatuminen Ruotsissa marraskuun lopussa yllätti yhtiön. Tieto sanoo olleensa varautunut erilaisiin häiriötilanteisiin. Marraskuun 26. päivänä sattunut konesalin kaatuminen kuitenkin yllätti yhtiön suuruudellaan.

Tieto julkaisi torstaina Ruotsissa tiedotteen, jossa yhtiö teki yhteenvedon tapahtumista.

Kyse ei Tiedon mukaan ollut sabotaasista eikä käsittelyvirheestä. Vian aiheutti se, että puolessa tunnissa kovalevyn kaksi muistipiiriä meni epäkuntoon. Tämä romahdutti tallennusjärjestelmän, mikä taas pysäytti konesalin 1800 palvelinta.

Häiriö vaikutti 46 asiakkaan tietoihin. Järjestelmien korjaaminen kesti, sillä tärkeitä hallintatietoja oli kaatuneissa tallennusjärjestelmissä. Tiedon mukaan konesalin ja järjestelmien korjaamiseen osallistui 400 asiantuntijaa.

Vastaavanlaisten tapausten estämiseksi Tieto on siirtänyt palvelimia uuteen tallennusjärjestelmään. Järjestelmien hallintaan liittyvät tiedot Tieto on siirtänyt erillisiksi järjestelmiksi.

Jutun kirjoitti: Heidi Vaalisto

Heidi Vaalisto

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (10)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
toimittaja on näköjään niin typerä ja tietämätön, että ei pysty lainkaan kyseenalaistamaan Tiedon avuttomia selityksiä. Jos olisi edes hitusen ymmärrystä, voisi ehkä käyttää järkeä ja kyseenalaistaa. Tämä on tätä lähdekritiikitöntä tiedotesaastaa kopioituna "uutiseksi".
Häpeä 16.3.2012 13:10

Anonyymi
toimittaja on näköjään niin typerä ja tietämätön, että ei pysty lainkaan kyseenalaistamaan Tiedon avuttomia selityksiä. Jos olisi edes hitusen ymmärrystä, voisi ehkä käyttää järkeä ja kyseenalaistaa. Tämä on tätä lähdekritiikitöntä tiedotesaastaa kopioituna "uutiseksi".


C'moon, mitä muuta voi tältä toimittajalta odottaa? Ihan normijuttu. Sulaa hulluutta, että tällaista julkaistaaan.
kreizii 16.3.2012 13:30

Anonyymi
Nyt tässä on jotain pahasti vialla. Miksi tieto ei syytä asiakkaita?
hgfhgjhgjgk 16.3.2012 13:59

Anonyymi
Mikäli uutisoinnissa parin kolmen viime vuoden aikana on ollut mitään perää, niin Tieto ei ole osannut varautua minkäänlaisiin häiriöihin. Ei ulkoisiin eikä itse aiheutettuihin.
Tarkkailija 16.3.2012 15:51

Anonyymi
Mikäli uutisoinnissa parin kolmen viime vuoden aikana on ollut mitään perää, niin Tieto ei ole osannut varautua minkäänlaisiin häiriöihin. Ei ulkoisiin eikä itse aiheutettuihin.


Varautuminen on pois katteesta, kunnes asiakkaat kyllästyvät. Suomessa on vajaakäytössä paremmin suunniteltuja saleja esimerkiksi Nordean siirrettyä toimintoja Ruotsiin.
Kyyninen ihminen 17.3.2012 10:35

Anonyymi
tieto on kun "sekahedelmä" soppa. Ei omia laitteita vaan hostaavat kaikkia mahdollisia laitevalmistajien koneita. Jokainen päivä on siellä seikkailu.
ei mitään vastuuta 17.3.2012 11:55

Anonyymi
Vastaavanlaisten tapausten estämiseksi Tieto on siirtänyt palvelimia uuteen tallennusjärjestelmään. Järjestelmien hallintaan liittyvät tiedot Tieto on siirtänyt erillisiksi järjestelmiksi.


Tässä taitaa olla kyse rahasta ja rahan ahneudesta. Asiantuntijoina esiintyy kaiken sortin itilit ja crumit ja muut johtokäsikirjat ja niiden avulla vielä vähemmän tietäville tuputetaan valheellista tietoa johtamisen ja päätösten tueksi. Johtajan ja ostajan tms. päättäjän ei tarvitse tietää miten jokin järjestelmä on toteutettu tai miten se toimii, vaan pitää olla varma siitä että se toimii. Asiantuntijoiden ääni on painettu konesalin melun alle.

Ei sitä ydinvoimalan valvomoakaan ole laitettu kattilan sisälle (toivottavasti ei)?

Tuosta saa sen käsityksen, että ihan mikä tahansa katastrofi olisi aiheuttanut saman tilanteen. Ei muistipiirejä kannata syyttää, herrat ottaa nyt vaan ne palaverit muistiinsa missä raha oli no1. KELA:n malli on tässä mielessä aika turvallinen. Tosin ei voi palvelun tuottajaa kaikesta syyttää, on ostajakin ostanut kuvitelmia, eikä ole tajunnut säätön tuovan riskiä.

Ah olipa kiva avautua... ja menen heti maanataina jatkamaan turhaa työtä... 28v ja varmistukset testattu.
IT-old school 18.3.2012 13:29

Anonyymi
Tekee tiliä ja tekee tilinteon, sama kai se on.
Ville 18.3.2012 21:59

Anonyymi
On kyllä otsikko todella pielessä. Lieneekö edes vahinko, onhan toi paljon raflaavampi.
Ville 19.3.2012 8:34

Anonyymi
Jutussa olleista tiedoista voi päätellä, että ainakin osittain kyse on ollut klassisesta tyhmyydestä: järjestelmälokit ovat olleet tuotantopalvelimilla ja ne on hiljalleen kirjoittaneet levyt niin täyteen että järjestelmät ovat kaatuneet.

Tiedolla tätä tapahtuu enemmän tai vähemmän koko ajan, nyt vaan osui vähän laaejmpaan klusteriin...
Enatorin kummitus 19.3.2012 13:50
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

.