Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Facebook heitti äänestystuloksella vesilintua

Kuva: EPA

9.6.2012 12:52 Äänestys uusista käyttöehdoista floppasi niin pahasti, että Facebook omaksui uudet ehdot heti käyttöön.

Yhteisöpalvelu Facebookin historian toinen käyttäjien keskuudessa pidetty äänestys epäonnistui pahasti. Osallistujamäärä jäi erittäin alhaiseksi.

Facebook kysyi, pitäisikö sen ottaa käyttöön uusitut käyttöehdot yhdessä uusitun tietojenkäyttökäytännön kanssa, vai pitäisikö kummankin jäädä ennalleen. Huima enemmistö äänestäjistä, noin 87 prosenttia halusi estää muutokset.

Mutta Facebook oli asettanut ehdoksi, että äänestysaktiivisuuden on oltava vähintään 30 prosenttia, jotta tulos on sitova. Kaikkiaan 342 632 facebookilaista äänesti. Se on noin 0,038 prosenttia käyttäjistä, kun oletetaan, että heitä on se paljon mainostettu 900 miljoonaa.

Facebook oli sanonut, että se pitää alle 30 prosentin kynnyksen jäänyttä tulosta neuvoa-antavana. Mutta nyt yhtiö ilmoitti, että se ottaa muutokset heti käyttöön.

– Uskomme vahvasti, että nämä päivitykset kertovat tarkemmin ja läpinäkyvämmin tiedon suojauksestamme ja käytännöistämme, Facebookin Elliot Schrage toteaa.

Alhaista kiinnostusta selittää osittain se, että muutokset eivät ole käänteentekeviä. Facebook esimerkiksi selventää nykyistä käytäntöä, jonka puitteissa se voi hyödyntää käyttäjän dataa mainosten esittämiseen muilla verkkosivustoilla.

On tosin epäselvää, turvautuuko Facebook enää äänestyksiin edes tärkeämmissä asioissa.  Schrage katsoo, että Facebook todella yritti lähestyä jäsenistöä äänestyksestä ja aktivoida heitä osallistumaan muun muassa kääntämällä tekstit useille eri kielille.

– Ottaen huomioon ponnistelumme ja niitä seuranneen osanoton, aiomme tarkastaa prosessin päättääksemme, miten voimme parhaiten edistää käyttäjien kiinnostumista ja osallistumista sivustomme hallinnassa.

Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (10)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Näin saatiin myös kallioparkki ouluun! Kun kaupunkilaiset vastusti, niin kuunneltiin ja tehtiin sitten, miten on jo päätetty etukäteen pienessä piirissä.
Anonyymi: käyttäjä on lypsyleh 9.6.2012 15:45

Anonyymi
"Mutta Facebook oli asettanut ehdoksi, että äänestysaktiivisuuden on oltava vähintään 30 prosenttia, jotta tulos on sitova. Kaikkiaan 342 632 facebookilaista äänesti. "

Tuo reilu 300 000 lienee lähempänä nimenomaan aktiivikäyttäjiä kuin väitetty 900 miljoonaa, joka on ilmeisesti kirjautuneiden lukumäärä. Monet ovat kirjautuneet Facebookiin moneen kertaan, eri sähköposteja käyttäen. Ja Facebookiin kerran kirjautuneista selvä vähemmistö ylipäätään käyttää koko sivustoa, ja heistä vain osa puolestaan on aktiivikäyttäjiä. Itse veikkaan Facebookin aktiivikäyttäjiä olevan ehkä 30-100 miljoonaa. Se on lukuna lähempänä tuota 300 000:tta kuin 900 miljoonaa.
Anonyymi: niin niin 9.6.2012 22:59

Anonyymi
Olisi ollut aika naurettavaa odottaa, että 30 % 900 miljoonasta kirjautuneesta olisi äänestänyt, kun Facebookin aktiivikäyttäjiä ei edes liene tuota 270 miljoonaa. Kirjautuneita on sitä enemmän, mutta suurin osa kirjautuneista on mukana aika monessa muussakin sosiaalisessa yhteisössä kirjautuneena. Kirjautuminen kerran menneisyydessä käyttäjäksi (tai edes käyttäjänä olo jonkin aikaa) ei tarkoita sitä, että henkilö olisi esim. viimeisen vuoden aikana ollut aktiivikäyttäjä.
Anonyymi: niin niin 9.6.2012 23:01

Anonyymi
Juuri se.
Fiksu olisi ostanut vaikka kultaa. EU päättäjät tumpeloivat niin pahasti että nyt on taas mainio tilaisuus tehdä kullalla rahaa.
Lainataan rahaa ristiin rastiin ja toivotaan että kukaan ei huomaa että kukaan ei maksa niitä velkoja, otetaan vaan lisää lisää lisää.
Anonyymi: Kolikkokauppaan aske 10.6.2012 12:02

Anonyymi
Mikä ihmeen facebook ?
Anonyymi: Ai se pörssikupla jo 10.6.2012 12:04

Anonyymi
Mikä Facebook?
Anonyymi: Jani 10.6.2012 21:27

Anonyymi
Ja käyttäjiksi varmaan lasketaan vielä nekin jotka on jo tajunnu poistaa tilinsä sieltä.
Anonyymi: Nimetön 11.6.2012 1:43

Anonyymi
Käyttäjiltä kyselemällä ei pärjää. Siinä Nokiallakin meni metsään, kun luuli, että käyttäjiltä saisi hyvää palautetta. Riittää kun tekee hyvää palvelua / hyviä laitteita.
Anonyymi: Käyttäjien mielipite 11.6.2012 14:46

Anonyymi
Páskafirma taas vetää lapaitaan narussa, minne ikinä niitä haluaakaan vetää ja lampaat tulee kiltisti perässä
Anonyymi: Nimetön 11.6.2012 22:59

Anonyymi
Kuinkas monta tuosta käyttäjämäärästä on botteja?
Anonyymi: asd 9.12.2012 13:30
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Twitter tietää pian sijaintisi

21.08.2009 Mikroblogipalvelu Twitter tallettaa pian tiedon palvelua gps-kännykällä käyttävän sijainnista. Paikkatiedon avulla voi tulevaisuudessa tehdä esimerkiksi hakuja tietyllä alueella lähetetyistä Twitter-viesteistä ja viestien lähettäjistä.

.