Taloussanomat

Biljoonan dollarin hävittäjä "täynnä bugeja vielä vuosien ajan"

F-35 Lightning II -hävittäjä lentokonehallissa Yhdysvaltain Marylandissa lokakuussa.
Kuva: Gary Cameron

29.1.2016 19:13 Testauspomo on huolissaan Yhdysvaltain F-35-hävittäjän ohjelmistosta, Aviation Weekin näkemästä muistiosta selviää.

F-35 on maksanut reilusti yli biljoona dollaria (tuhat miljardia), mutta sen ohjelmisto on pahasti keskeneräinen, väittää Michael Gilmore Aviation Weekin julkaisemassa joulukuisessa muistiossa (pdf).

Gilmore on operationaalisen testauksen ja arvioinnin johtaja Yhdysvaltain puolustusministeriössä.

Muistiosta uutisoivan Ars Technican mukaan F-35:n nykyversio, jota jo toimitetaan merijalkaväelle, on "täynnä bugeja vielä vuosien ajan".

Gilmore luettelee sarjan ongelmia hävittäjässä. Mikäli häntä kuunnellaan, seurauksena on ilmeisesti lisää viivästyksiä projektiin, joka on ylittänyt budjetin pahasti ja myöhästynyt useaan otteeseen.

Ohjelmiston eri kehitysversioista käytetään nimitystä blokki. Kehityksen alla on blokki 3F, jonka on tarkoitus olla hävittäjissä, kun niitä aletaan valmistaa täydessä laajuudessaan. Virallisen aikataulun mukaan 3F:n kaikki ominaisuudet on kehitettävä ja testattava heinäkuun loppuun 2017 mennessä. Gilmoren mukaan tämä "ei ole realistista".

Johtajan mukaan aikataulussa pysyminen vaatisi lykkäämään "merkittävien operationaalisten puutteiden" ratkaisua jopa vuoteen 2021 ellei kauemmaksikin.

Erityisen huolissaan Gilmore on Autonomic Logistics Information System -nimisestä järjestelmästä (Alis). Hänen mukaansa se etenee hitaasti, vaatii paljon työvoimaa ja käsittää monimutkaisen arkkitehtuurin, jolla on todennäköisiä kyberheikkouksia.

Alis-järjestelmä ulottuu F-35-hävittäjiä kauemmas koko toimitusketjuun, jotta koneen huolto ja osien saatavuus olisi jouhevaa.

F-35:n Joint Program Officessa vähätellään Gilmoren havaintoja. Havaintoja on jopa luonnehdittu "marinaksi".

Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (47)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Luulenpa, että lentokoneen ohjelmisto on modulaarinen ja hajautettu eri kehitysvaiheisiin kriittisten toimintojen suhteen.

Ei ole suuri katastrofi, jos lentäjien "some-päivitykset" yms. tökkii muutaman vuoden vielä käyttöönoton jälkeenkin.

Mutta sama vaarallinen kehityssuunta on ollut vallalla jo pitkään. Löysästi toteutetuista ja viallisistakin ohjelmistoista on kuin varkain tullut hyväksyttävä de facto -käytäntö, myös paljon yksinkertaisemmissa sovelluksissa.
Anonyymi: Laatua-arvostava 29.1.2016 20:23

Anonyymi
periaatteessa blokki 3F liikenne salataan epäsymmetrisesti RSAlla, mutta varmenteet allekirjoitetaan edelleen heikolla SHA-1 salauksella. Päivitys SHA-1 -> SHA-256 vaatii koko alustan softan uudelleen kirjoittamisen, koska kokonaisuudessa mukana protokollia jotka toimivat vain SHA-1lla.
Anonyymi: menkää_ja_tehkää_se 29.1.2016 20:34

Anonyymi
periaatteessa blokki 3F liikenne salataan epäsymmetrisesti RSAlla, mutta varmenteet allekirjoitetaan edelleen heikolla SHA-1 salauksella. Päivitys SHA-1 -> SHA-256 vaatii koko alustan softan uudelleen kirjoittamisen, koska kokonaisuudessa mukana protokollia jotka toimivat vain SHA-1lla.


kyl sun täytyy lähteä jenkkejä neuvoon olethan suomalainen ja se vaatii sen
Anonyymi: fidiooti 29.1.2016 20:38

Anonyymi
Hinnassa lienee ymmärrysvirhe : Jenkkilän biljoona on meidän miljardi eikä meidän biljoona, jostain käsittämättömästä syystä. Ni.
Anonyymi: PLeisson 29.1.2016 20:39

Anonyymi
Jos softa olisi heti täydellinen, niin millä uusien versioiden myyminen perusteltaisiin ?
Anonyymi: gfhfhf 29.1.2016 20:53

Anonyymi
Hinnassa lienee ymmärrysvirhe : Jenkkilän biljoona on meidän miljardi eikä meidän biljoona, jostain käsittämättömästä syystä. Ni.


Ei, kyllä kyseessä on biljoonan (trillion) dollarin kone.
Anonyymi: totuustuollaulkona 29.1.2016 21:01

Anonyymi
Bijoona jenkeissa on miljardi Suomessa.

Miljoona, biljoona, triljoona...loogista.

Miljoona, miljardi, biljardi??????
Anonyymi: casper 29.1.2016 21:38

Anonyymi
ja mistä vetoa Suomi ostaa nuo korvaamaan nykyiset Hornetit ja taas kerran maksetaan oppirahat kuten kävi helikoptereiden, junien, raitovaunujen, Suomenlinnan lautan, Turun motarin tunneli järjestelmien, Olkiluodon jne kanssa. Kyllä me Suomalaiset osataan aina ostaa sellaista mitä kellään muulla ole ei vielä ole ja sitten odotamme muutaman vuoden ja maksamme bukien korjauksista vuodesta toiseen. Hyvä me. Suomi nousuun.
Anonyymi: Matti 29.1.2016 21:45

Anonyymi
Suomessa olisi osaamista softapuolelle. Palkkaisivat vaikka Ponssen koodaajia. Nykyaikainen metsäkone on kertaluokkaa monimutkaisempi laite mitä tuo jenkkien lentskari.
Anonyymi: eks-nokia 29.1.2016 21:49

Anonyymi
Hinnassa lienee ymmärrysvirhe : Jenkkilän biljoona on meidän miljardi eikä meidän biljoona, jostain käsittämättömästä syystä. Ni.

Ei, kyllä kyseessä on biljoonan (trillion) dollarin kone.


Kyseessä on koko F-35 ohjelman hinta, kehitys, tuotanto ja ylläpitokustannuksineen. Ei siis pelkän koneen kehittämisen hinta, niin kuin jutussa annetaan ymmärtää. Koneen kehittäminen maksaa arviolta n. 60miljardia taalaa. Koneiden tuottaminen maksaa n. 260miljardia ja käyttö, ylläpito ja huolto n. 590Miljardia. Suuren tuotantomäärän vuoksi yhden koneen sarjahinta on kuitenkin 'vain' n. 85 miljoonaa taalaa riippuen tyypistä.
Anonyymi: onko1000paljonvaiväh 29.1.2016 22:14
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

.