Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Naapurit miettivät mediamaksua

Paljastaako peili salakatselutaipumuksen?

19.11.2004 07:31 Television salakatselijan pitäisi näkyä peilissä, tuumaillaan meillä. Naapurissa puolestaan on peiliin katsottaessa huomattu, että televisiomaksua tarkoituksenmukaisempi saattaisikin olla mediamaksu.

Suomessa on kuulemma pähkäilty, että televisiokauppiaat voisivat jatkossa kertoa viranomaisille, ketkä ovat tv-kaupoilla käyneet. Kas kun ei ensin juoksuteta asiakasta jollekin lupaluukulle anomaan television hankintaan oikeuttavaa ostokorttia! Sen lunastus hoituisi luonnollisesti vain televisiomaksukuitti kourassa. Kuulostaa melkeinpä työllistämistoimelta, vai mitä?

Totta tietysti on, että nykysysteemin vallitessa suuri suomalaisten joukko ?unohtaa? televisiomaksun maksamisen ja sitkeimmät pyristelevät irti lain kourasta silloinkin, kun tarkastajat kolkuttelevat ovelle. Me, jotka maksamme, maksamme sitten sitäkin enemmän ja nielemme kuuliaisesti kiukkumme, kun kuulemme maksuun kohdistuvista korotuspaineista. Vastineeksihan emme välttämättä saa varmuutta entistä viehkommasta ohjelmasisällöstä.

Päivän peilausta

Periaatteessa pyrkimys television antimien maksattamiseen kaikilla, joilla mainittujen antimien nautintaväline on, pitää kai nähdä yhteiseksi hyväksi. Mutta miksi yksittäisen päätelaitteen olemassaolo on se verolle pantu asia käytöstä riippumatta? Eikö mediamaailmaankin voisi alkaa soveltaa jonkinlaista kulutusveroa? Sille alkanee löytyä jopa painavia teknisiä perusteita.

Samaan aikaan, kun meikäläisessä tv-maksukeskustelussa on otettu esiin tarkastajien tarve päästä jatkossa peileineen kovistelemaan television salakatseluun taipuvaisia kansalaisia, naapurissa tuskaillaan jo peilien rajallista paljastuskykyä. Svenska Dagbladetin mukaan naapurissamme ainakaan nykytekniikka ei kykene kielimään tarkastajille niistä, jotka katsovat televisio-ohjelmia tietokoneruudulta. Ja kohtahan ne kuulemma näkyvät kännykästäkin!

Radiokaan ei soi rahatta

Sanana ja ehkäpä myös ajatuksena televisiomaksu alkaa kuulostaa aikansa eläneeltä. Ruotsissa muodoiltaan moninaistuva mediakulutus on jo johtanut pohdintoihin tv-maksun korvaamisesta erityisellä mediamaksulla. Ei hullumpi nimi, sanoisin, sillä oikeastaan perusteita sille ei tarvitse etsiä radiota etäämpää.

Meilläkin tv-maksu nimestään huolimatta pitää yllä myös YLE:n korkeatasoista radiotarjontaa! Ne, joilla ei televisiota ole tai jotka eivät sen katselusta maska, eivät maksa siis radiostakaan. Se kuitenkin on mitä monipuolisin palveluväline, kun ajatellaan vaikkapa autoradion toistamia uutisia ja urheilulähetyksiä ties mistä maan tai maapallon kolkasta. Niin ikään julkisen palvelun radio tarjoaa kaupallistne kanavien hylkimiä herkkuja, kuten kiehtovia puheohjelmia tai radioteatteria. Ja tämä jos mikä on luonteeltaan langatonta ja mobiilia viestintää!

Ruotsissa ovat näemmä miettineet, että mediamaksu saattaisi langeta automaattisesti kaikkien kotitalouksien maksettavaksi. Se voisi olla oikeus ja kohtuus. Mutta mitä virkaa sitten enää on sanalla vero, joka ainakin joskus on liitetty niin sanottujen julkisten palvelujen kustantamiseen?

Jutun kirjoitti: Mika Lahdensivu

Mika Lahdensivu

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

WSJ: Citibank joutui kyberkonnien kohteeksi

22.12.2009 Finanssikonserni Citigroupiin kuuluva Citibank-pankki on joutunut mittavan tietomurron kohteeksi, kirjoittaa talouslehti Wall Street Journal.


2011

Kolme vuotta sitten

Näin valitaan Facebook-kaveri

22.12.2011 Facebook-kavereiden hyväksyminen tai hylkääminen ei paljon poikkea elävästä elämästä, kertoo tuore tutkimus.

.