Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Kommunikaattorien hehku sammui

Nokian tulos kärsi halpamallien ylivallasta

22.7.2005 10:19 Hintapaineet heikensivät Nokian tulosta alkuvuoteen verrattuna. Yhtiön kaikkien neljän toimialan liikevoitto heikkeni, vaikka Enterprise Solutionsia lukuun ottamatta toimialojen liikevaihdot kasvoivat. Markkinoilla Nokian heikentynyt tulos otettiin vastaan tyrmistyneinä: yhtiön pörssikurssi tippui 10,1 prosenttia ja markkina-arvosta katosi 6,5 miljardia euroa.

Nokian liikevaihtoa kasvatti puhelinmarkkinoiden kasvu, joka on jatkunut aikaisempia arvioita voimakkaampana. Nokia arvioi puhelinmyynnin nousevan tänä vuonna 760 miljoonaan. Se on 20 miljoonaa kappaletta enemmän kuin yhtiön huhtikuussa esittämä arvio.

Nokia myi toisella vuosineljänneksellä 61 miljoonaa matkapuhelinta ja yhtiö arvioi markkinaosuudekseen 33 prosenttia.

Katteet pienentyneet

Toisen vuosineljänneksen tuloksen heikentyminen alkuvuoteen verrattuna on Nokian kannalta vakava asia. Normaalin kausivaihtelun mukaisesti ensimmäinen vuosineljännes on Nokian heikoin. Siksi markkinoilla odotettiin Nokialta huhti-kesäkuussa parempaa tulosta kuin alkuvuonna.

Viime vuoden vastaavan aikaan verrattuna Nokian tulos parani. Tosin viime vuoden toisella neljänneksellä Nokian tulos heikkeni poikkeuksellisen paljon.

Jos Nokia ei pysty lisäämään selvästi kalliimpien älypuhelimien ja 3G-puhelimien myyntiä, uhkaa yhtiö ajautua lähinnä halpamallien valmistajaksi. Nokian kasvusta suurin osa tuli huhti-kesäkuussa avautuvilta markkina-alueilta, joissa kuluttajilla on varaa ostaa vain kaikista halvempia puhelimia.

Nokialla ei ole markkinoilla Motorolan Razrin tyyppistä keskihintaista hittipuhelinta.

Muodikkaita ja teknisesti edistyksellisimpiä puhelimia valmistavan Multimedian liikevaihto kasvoi Nokian toimialoista voimakkaimmin, yli 20 prosenttia. Hintapaineet kuitenkin kutistivat Multimediankin liikevoiton alkuvuoden 155 miljoonasta eurosta 126 miljoonaan euroon. 3G-puhelin 6680 oli toimialan eniten liikevaihtoa tuonut puhelinmalli.

Halvemman hintaluokan puhelimia valmistavan Mobile Phonesin liikevaihdon kasvussa näkyi selvästi kaikista halvimpien mallien kysynnän kasvu. Mobile Phonesin liikevoittoprosentti tippui alkuvuodesta kolme prosenttiyksikköä 16,2 prosenttiin. Toimialan osuus Nokian liikevaihdosta on säilynyt hieman yli 60 prosentissa.

Kiinassa ja Intiassa tilanne epäselvä

Vaikka Nokia rummuttaa menestymistään avautuvilla markkinoilla, on sen liikevaihto Kiinassa vähentynyt alkuvuodesta, vaikka puhelimia myytiin 300 000 kappaletta enemmän kuin alkuvuonna.

Aasian ja Tyynenmeren alueellakin liikevaihto on kasvanut alkuvuodesta alle 10 prosenttia ja myyntimäärät puolestaan tippuneet 100 000 kappaleella. Nokia on julistanut Intian olevan sille todellinen menestystarina.

Pääjohtaja Jorma Ollila sanoo tulostiedotteessa uskovansa, että puhelimien keskimääräiset myyntihinnat laskevat edelleen. Tämä tarkoittaa sitä, että Nokian tulokseen ei ole odotettavissa merkittävää parannusta jälkimmäisellä vuosineljänneksellä. Ainoastaan kalliimpien puhelimien räjähdysmäinen kysyntä joulumarkkinoilla voisi tulosta kunnolla parantaa.

Nokian puhelimien keskimääräinen myyntihinta tippui huhti-kesäkuussa 105 euroon, kun se vielä alkuvuonna oli 110 euroa.

Kommunikaattorien hehku sammui

Alkuvuonna Nokian toimialoista eniten liikevaihtoaan kasvatti Enterprise Solutions pitkälti hyvin myyneiden 9500- ja 9300-kommunikaattorien ansiosta. Huhti-kesäkuussa puhelimien myynti on todennäköisesti ollut selvästi vähäisempää, koska toimialan liikevaihto väheni 307 miljoonasta eurosta 198 miljoonaan euroon. Samalla toimialan liiketappio syveni 76 miljoonaan euroon.

Multimedian lisäksi myönteinen yllättäjä on verkkolaitteita valmistavan Networksin liikevaihdon kasvu yli 10 prosenttia. Kysyntä Latinalaisessa Amerikassa on ollut erittäin hyvä. Nokia ennakoi kuitenkin Networksin kannattavuuden heikentymistä jälkimmäisellä vuosipuoliskolla.

Jutun kirjoitti: Petri Sajari

Petri Sajari

Mainitut yritykset

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

Google poimi räjähtävän lompakon mainokseen

19.09.2011 Kuuluisa Seinfeld-kohtaus Georgen räjähtävästä lompakosta kääntyi Google Wallet -mainokseksi.

.