Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Läpimurto viivästyy

Suomalaiset vieroksuvat 3G-tekniikkaa

28.4.2006 08:59 Läpimurto kolmannen sukupolven kännykkäteknologian käyttöönotossa viivästyy yhä Suomessa. Taloussanomien kyselyn mukaan kansalaiset eivät halua ostaa operaattoreilta 3G-kytkykauppapaketteja. Lisäksi he ovat haluttomia käyttämään kolmannen sukupolven palveluja.

Kyselyn vastauksista voi päätellä, että kolmannen sukupolven tekniikalle ei ole edelleenkään kysyntää. Tekniikan piti lyödä läpi jo vuosituhannen alussa it-alan hullujen vuosien aikana.

Vain muutama prosentti Taloussanomien kyselyyn vastanneista aikoo hankkia 3G-kytkykauppapaketin lähimmän vuoden sisällä. Paketti sisältää kännykän ja liittymän.

Naisista 94 prosenttia ja miehistä 88 prosenttia ei aio hankkia kytkykauppapakettia. Sen sijaan ammatti- ja ikäryhmien välillä ei ole näin isoja eroja ostoaikeissa.

Teleoperaattorit saivat tämän kuun alussa oikeuden kaupata 3G-kytkypaketteja. Tapa on ollut muualla Euroopassa yleinen. Euroopan unionin jäsenmaista enää vain Italia on kieltänyt kytkypakettien myynnin.

Paketin ostaja sitoutuu yhden operaattorin asiakkaaksi korkeintaan kahdeksi vuodeksi. Tänä aikana hän maksaa kiinteää kuukausimaksua, joka sisältää puhelimen ja tietyn määrän puheaikaa. Lisäksi operaattori voi periä 3G-
puhelimesta hinnan, joka on puhelimen markkinahintaa alempi.

Palvelut eivät kiinnosta

Suomalaiset ovat edelleen melko haluttomia hyödyntämään 3G-palveluja. Kaksi kolmannesta Taloussanomien kyselyyn vastaajista ei ole kiinnostunut käyttämään kolmannen sukupolven kännykkäpalveluja.

Juopa on melko syvä sukupuolten kesken: naisista 77 prosenttia ja miehistä 56 prosenttia ei ole kiinnostunut 3G-palveluista.

Ikäryhmistä erityisesti 50–79-vuotiaat vierastavat 3G-palveluja; heistä 81 prosenttia ei ole halukas käyttämään niitä. Innokkaimpia ovat 25–34-vuotiaat, joista kiinnostuneita on 45 prosenttia.

Vastaavasti eläkeläisistä 79 prosenttia viittaa kintaalla kolmannen sukupolven palveluille.

Myötämielisimpiä ammattiryhmistä ovat työväestöön kuuluvat, joista 35 prosenttia sanoo olevansa kiinnostunut.

Kolmannen sukupolven tekniikka yleistyy kuitenkin Suomessakin väkisin. Uudet kännykät ovat yhä useammin 3G-kapuloita, ja hinnat tulevat alas. Houkutus käyttää 3G-palveluja on suuri, kun kädessä on 3G-kännykkä.

Laitekannan paraneminen

– Laitekannan paraneminen houkuttelee kuluttajia käyttämään 3G-palveluja, sanoo johtaja Matti Vikkula Elisasta.

Operaattoreiden edustajat tulkitsevat kyselyä eri tavoin. Elisan Vikkula arvioi, että kytkykauppa on alkanut hieman ennakoitua paremmin. Hänen mielestään suomalaiset arvostavat eniten parhaimman pään päätelaitteita.

– Jos kymmenen prosenttia haluaa aikoo ostaa kytkykaupan 3G-kännykän, tarkoittaa se 500 000:ta käyttäjää. Se on aika iso määrä. Viestintäministeriö on arvioinut, että vuoden loppuun mennessä viisi prosenttia laitekannasta on 3G-puhelimia.

Johtaja Tommi Kolehmaisen mielestä kyselytulos tukee TeliaSonera Finlandin ajattelua varsin hyvin.

– Kytkykauppa ei ole ainoa asia, joka kuluttajia kiinnostaa. Kuluttajat haluavat etupäässä palveluita. Osa kuluttajista on toki kiinnostuneempia puhelimista. Meidän näkemyksemme mukaan erilaisiin kuluttajatottumuksiin on löydyttävä joustavia vaihtoehtoja.

Jutun kirjoitti: Ari Kapanen

Ari Kapanen

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Wii Sports Resort piristää hiljaista heinäkuuta

28.07.2009 Nintendon Wii-konsolille julkaistu urheilupeli nousi Suomen myydyimpien pelien top10:een, Figma kertoo.


2011

Kolme vuotta sitten

Kumppanin viestejä urkitaan surutta

28.07.2011 Vaimoista 41 prosenttia ja aviomiehistä 32 prosenttia on vakoillut puolisonsa sähköpostia ja soittotietoja. Alle 25-vuotiaista seurustelukumppanin soittotietoja on vakoillut lähes puolet.

.