Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Teknologialla saumaa viivakoodien korvaajaksi

Tuotetiedot älypuhelimeen rfid-lukijalla

18.8.2006 15:46 Diplomi-insinööri Katariina Penttilä esittelee radiotaajuiseen tunnistetekniikkajärjestelmään, rfidiin, perustuvan kannettavan lukijan konseptin.

Konsepti mahdollistaa yksilöllisen, ajasta ja paikasta riippumattoman tuotetunnistuksen. Älypuhelimeen integroituna lukija auttaisi kuluttajaa ostopäätöksien tekemisessä, kun tuotetiedot haettaisiin langattomien teknologioiden avulla suoraan puhelimen näytölle, Penttilä hahmottaa väitöskirjassaan.

Yksilöllistä tuotetunnistusta voitaisiin soveltaa myös jo tuotteen tuotantoprosessin aikana.

Penttilän mukaan kannettava lukija lisää rfid-teknologian käytännön sovellusalueita ja monimuotoisuutta sekä mahdollistaa tuotetiedon saannin myös kuluttajalle.

Järjestelmän nopea toiminta on tärkeää, jotta käyttäjien kokemukset muodostuisivat positiivisiksi ja käytön edut olisivat suuremmat kuin uuden teknologian käyttöönotosta ja käytöstä aiheutuva vaiva. Riittävä suorituskyky voisi tehdä rfid-teknologiasta jopa viivakoodeja käytetymmän, Penttilä visioi.

Elektroniikan alaan kuuluva väitöskirja "Studies towards improving RFID reader performance" (RFID-lukijan suorituskyvyn analysointi ja kehittäminen) tarkastetaan Tampereen teknillisellä yliopistolla perjantaina 25.8.

Katariina Penttilä (28) työskentelee rfid-asiantuntijana UPM Rafsecissa.

Jutun kirjoitti: Tuomas Karvonen

Tuomas Karvonen

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Google osti taas tekstarimainostajan

24.11.2009 Hakukoneyhtiö Google osti personoituihin tekstiviestimainoksiin erikoistuneen Teracentin.


2011

Kolme vuotta sitten

Applen alihankkija lakkoilee ylitöistä

24.11.2011 Applen ja IBM:n alihankkijan työntekijät osoittavat mieltään pitkiä työpäiviä vastaan Kiinan tehtaalla.

.