Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
MWC 2008, Barcelona

33 suomalaisyritystä kurkottelee maailman ääriin

Tietoliikennemaailman globaali kokoontumispaikka

9.2.2008 13:43 (päivitetty 20:19) Ainakin 33 suomalaista tai suomalaisperäistä yritystä osallistuu maanantaista torstaihin Barcelonassa Mobile World Congressin näyttelyyn. Siellä ne pyrkivät ulottamaan toimintansa maailman ääriin.

Gsm-verkkojen perusidea on siinä, että ne toimivat samalla tavalla kaikissa maissa. Tämä helpottaa sekä kuluttajien, päätelaitteiden tekijöiden että viestintäpalvelujen tuottajien elämää. Gsm- oli siis syntyessään globaali ja sitä on myös gsm-operaattoreiden yhdistys GSMA, joka on tietoliikennealan suurimman vuositapahtuman takana.

Monilla MWC:n näyttelyyn osallistuvilla on jo ennestään globaali suhdeverkko, jota ne ylläpitävät Barcelonassa. Läsnäolollaan ne pyrkivät pitämään omat asiakkaan samalla kun ne etsivät upouusia asiakkaita tai yrittävät houkutella niitä pois kilpailijoilta.

Melkoista globaalisutta on myös siinä, että suomalaisyritysten joukossa on sellaisia kuin Seven, joka juridisesti on rekisteröity Kaliforniaan, tai Fjord, joka toimii Lontoossa (vaikka sen osaakkaana onkin Christian Lindholm). Mukana ovat myös suomalais-virolais- luxemburgilainen Elcotec ja ruotsalainen Wayfinder, joka nielaisi suomalaisen Navicoren.

Suomalaisista Nokia on tietenkin ylitse muiden. Kongressikeskuksen näyttelyssä sillä on kolme eri osoitetta. Nokia Siemens Networksin näyttelytilat sijaitsevat neljässä eri osoitteessa. Tietoenatorilla ja Valimo Wirelessillä on kummallakin kaksi osoitetta.

Suomalaisten yhteisesiintymisen järjestäneen Entre Marketingin siipien suojassa näyttelyssä on mukana kaikkiaan 20 yritystä. Joukossa ensikertalaisina ovat mukana Aito Technologies, Fjord, Mixmobile, Savox Communications, Sesca ja Sofia Digital.

Suomalaiset yritykset esittelevät yhteisosastollaan keskeisiä mobiliipalveluita, bluetooth-ratkaisuja, mobiililaitteiden etähallintaa, uudentyyppisiä ohjelmistoja, mobiilisanakirjoja, parhaaksi mobiiliviestintäpalveluksi ehdolla olevaa push e-mail –ohjelmistoa (System Seven), interaktiivisia palveluita ja mobiili-tv-radiota.

Ainakin muutamat suomalaisyritykset ovat löytäneet tilaa omille tuotteilleen ja palveluilleen Nokian ja Intelin kaltaisten suurten yritysten standeiltä.

Näyttelyssä ovat mukana omalla tai Entre Marketingin yhteisstandillä seuraavat yritykset: Aito Technologies Oy
Bluegiga Technologies Oy
Capricode
Comptel Corporation
Concilio Networks
Dtv group
University of Turku
Elcoteq SE
Elektrobit EB
Entre Marketing Ltd
European Communications Engineering Oy
F-Secure Corporation
Flander
Golla Oy
Gypsii
Icareus Oy
Ixonos Plc
Kielikone
Mixmobile Ltd
NetHawk Oyj
Nokia
Nokia Siemens Networks
Omnitele Ltd.
S60 Software
Savox Communications Oy Ab
Sesca Tecnologies Ltd
Seven
Sofia Digital
Sysopedigia Plc
Tecnomen
TietoEnator Corporation
Valimo Wireless Oy
Venyon
Wayfinder Systems ja WinOne.

Jutun kirjoitti: Timo Poropudas

Timo Poropudas

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (3)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Missä on Idiotix?
Anonyymi: Koodari 11.2.2008 11:23

Anonyymi
Olisikohan Koodarin ja Tumputixin ja Hanurixin kanssa kahvilla?
Anonyymi: Esimiehesix 11.2.2008 21:00

Anonyymi
Wayfinderissä ei ole suomalaisia liikennekameroita:
Alla osa heidän tukipalvelunsa viestistä:

Mikäli haluat, voimme vielä tutkia tilannetta. Tuotekehityksemme halusi tietää tästä tapauksesta, että oletko laskenut reitin vai ajatko ilman reittisuunnitelmaa? Jos olet laskenut reitin, käytätkö karttanäkymää, opastusnäkymää vai reittiohjetta mistä näet seuraavat käännökset tekstinä?
Tällä hetkellä ei Wayfinder Navigator-ohjelmassa ole liikennekameroita Suomea varten, mutta voisimme tutkia asiaa mikäli haluat auttaa tässä.

With best regards / Med vänliga hälsningar / Ystävällisin terveisin Jenni H.
Customer support
Wayfinder
Anonyymi: pekka 5.4.2008 14:53
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Halloween leviää maailmalle verkkokulttuurin kautta

30.10.2009 Ensi viikonloppuna angloamerikkalaisissa maissa vietettävä Halloween on muuttumassa globaaliksi ilmiöksi. Pyhäinpäivän ja kekrin tilalle pyrkivä kuolleiden muistopäivä tunnetaan meillä televisiosarjoista. Nyt kepposet, naamiaisasut ja kurpitsalyhdyt tulevat tutuiksi verkkovideoiden kautta.

.