Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Mobiilimarkkinointia testattiin

80 prosentilla internet matkapuhelimessa

Mobiilimarkkinointi etenee Suomessa.
Kuva: Sari Gustafsson/Lehtikuva

17.12.2008 08:48 Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry toteutti syksyllä 2008 kuukauden pituisen mobiilimarkkinointipilotin, jonka aikana seurattiin 12 mainostajan bannereiden saamia klikkauksia DNA:n, Elisan ja Soneran mobiiliportaaleissa.

Pilottia arvioineen Idean Enterprises Oy:n arvion mukaan neljä viidestä matkapuhelimen käyttäjästä omistaa internet-kykyisen matkapuhelimen, ja yhä useampi myös käyttää internetiä matkapuhelimellaan.

FiComin mukaan hankkeen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin bannerimarkkinointi toimii tällä hetkellä mobiili-internetissä, miten paljon mainoskampanjat saavat huomiota eli klikkauksia ja miten hyödyllisenä mainostajat itse kokevat mobiilimainonnan. Pilotin mainostajia olivat Helsinki.mobi, HP, MSN, MOT Kielikone, Oriflame, Paulig, Quiksilver, Teboil, Unisef, Valio, Veikkaus ja VR.

Tulosten mukaan pilottiin osallistuneiden yritysten mainosbannereita näytettiin mobiiliportaaleissa yhteensä 1,6 miljoonaa kertaa. Mainoksia klikattiin yhteensä noin 20 000 kertaa, mikä oli haastateltujen mainostajien kokemusten mukaan enemmän, kuin perinteisessä internet-bannerimainonnassa keskimäärin.

FiCom arvioi, että useille mainostajille pilotti oli ensimmäinen kosketus mobiilimarkkinointiin. Siihen osallistuttiinkin erityisesti halusta kokeilla mobiili-internetin toimivuutta markkinointikanavana. Kokemukset olivat myönteisiä, ja useimmat haastatellut uskoivat markkinoivansa mobiilikanavassa tulevaisuudessakin.

Mobiilikanavasta tullut
massamedia

Mobiilikanavasta on tullut FiComin mukaan massamedia, jonka kautta tavoittaa merkittäviä määriä asiakkaita. Pilotin aikana DNA:n, Elisan ja TeliaSoneran mobiiliportaalien kautta saavutettiin noin 400 000 yksittäistä matkapuhelimen käyttäjää. Myös monet muut taustatekijät vaikuttavat mobiilimarkkinoinnin kasvun puolesta. Laitekannan kehittymisen ja palveluiden käytön lisääntymisen lisäksi media on panostanut mobiilijulkaisuihinsa, mainostajat ovat aikaisempaa kiinnostuneempia mobiilikanavasta ja mainonnan tekijät kasvattavat mobiiliosaamistaan.

FiComin mukaan mobiilimarkkinoinnin potentiaalin kasvu liittyy laajempaan mediamainonnan murrokseen, jonka seurauksena mainonta jakaantuu yhä useamman kanavan kesken ja mainostajien odotukset mainonnan uudenlaiselle mittamiselle ja kohdentamiselle kasvavat. Verkkomainonta on lyönyt itsensä läpi yritysten markkinointibudjetteihin, ja verkkomainonta nousikin neljänneksi suurimmaksi mediamainonnan muodoksi vuonna 2007. Pilotin haastatteluissa kuvastui mainostajien edelleen jatkuva panostus sähköisiin medioihin. Samalla kynnys uusille mainosmuodoille on laskenut ja mobiilimarkkinoinnin nopean kasvun edellytykset paranevat.

Jutun kirjoitti: Kalevi Nikulainen

Kalevi Nikulainen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (4)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
HUH! Nää on vissiin näitä moderneja puhelimia. Mulla on omastani vain pääsy internetiin. On mulla kohtuullisen iso muistikortti, mutta ei siihen koko internet mahtuisi vaikka kuinka tunkisi.
Anonyymi: N.N. 17.12.2008 10:56

Anonyymi
Pah. Mulla oli intternet disketillä jo 90-luvulla. Ei paljon hetkauta.
Anonyymi: Asijan tuntia 17.12.2008 11:50

Anonyymi
Puhelin on turha kapistus näissä webbivärkeissä.
Anonyymi: Piip eiku piip eiku. 17.12.2008 16:58

Anonyymi
80 prosenteilla mutta kuinka monesta? Veikkaisin, että kaikista osuus on n. 28 %. Kuka nyt haluaisi tulitikkuaskin kokoiselta ruudulta nettiä plärätä?
Anonyymi: On mulla tulitikkuja 17.12.2008 19:46
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Balsamia Ericssonin haavoille

21.12.2009 Ruotsalainen verkkovalmistaja Ericsson saa suurtilauksen Norjasta.


2011

Kolme vuotta sitten

Kiinalaishakkerit iskivät USA:n kauppakamariin

21.12.2011 Kiinalaisiksi väitetyt rikolliset pääsivät käsiksi kaikkeen tietoon Yhdysvaltain kauppakamarin järjestelmissä, Wall Street Journal kirjoittaa.

.