Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
MobileMonday vetonaulana

Singaporen IDA toi maailman kasvuyritysten luo

Kuva: Timo Poropudas

22.6.2009 14:50 Singapore – Singaporelaiset startup-yritykset saivat lauantaina maailman vieraakseen. Suomalaislähtöisen MobileMonday -verkoston vetäjät Intiasta, Japanista, Norjasta, Tanskasta, Etelä-Afrikasta, Indonesiasta, Vietnamista ja Australiasta esittelivät omien alueidensa mobiilimarkkinoita Singaporen Suntec Cityssä.

Singaporen valtion vahva ict-kehitysyhtiö, Infocomm Development Authority of Singapore (IDA), kutsui CommunicAsia-tapahtumaan tulleet mobilemondaylaiset kansainvälistymisseminaariin. Viikonlopusta huolimatta parinkymmenen yrityksen edustajat päivittivät tietojaan sekä naapurimaista että etämarkkinoista.

– Oli hienoa nähdä singaporelaisten osallistumisinnokkuus lauantaina toteutettuun workshoppiin. Varsinkin Afrikan merkitys alamme kuumimpana kasvukeskuksena kiinnosti monia yrityksiä, kommentoi Mobile Monday Oy:n toimitusjohtaja Jari Tammisto.

Tammisto sanoo keskustelleensa pitkään IDA:n johtajan, Christopher Chenin, kanssa mahdollisuudesta perustaa MobileMondayn Aasia-Afrikka -tukiyksikkö Singaporeen.

– On tietyllä tavalla absurdia, että Suomen kansallinen innovaatiostrategia korostaa miten innovaatioyhteisöt ja -keskittymät ovat yhä enemmän kansainvälisiä ja miten yritykset turvautuvat innovaatiotoiminnassaan entistä enemmän näihin avoimiin yhteisöihin. MobileMonday on viidessä vuodessa luonut jo lähes 50 maassa toimivan avoimen innovaatioyhteisön, mutta mikään julkinen taho Suomessa ei ole ollut valmis tukemaan toimintamme kasvua ja kehittymistä, Tammisto tilittää.

Hänen mukaansa Singaporen IDA, Malesian Multimedia Development Agency (MDec) ja vastaavat organisaatiot ympäri maailmaa ovat jatkuvasti hakemassa MobileMondayn tukitoimintojen siirtämistä Suomesta niille.

– Toistaiseksi jatkamme kuitenkin MobileMondayn kansainvälisen toiminnan koordinointia Suomesta, jossa olemme saaneet yrityksiltä innostavaa palautetta, Tammisto sanoo.

Rahaa puuttuu,
ei innovatiivisuutta

Osanottajat saivat kuulla muun muassa Etelä-Afrikan MobileMondayn perustajalta, MobileToolsin aluejohtaja Teemu Kiijärveltä, että eurooppalaisten ja aasialaisten on ihan turha kuvitella, että he voivat tulla Afrikkaan opettamaan kuinka asioita hoidetaan mobiilisti.

– Afrikkalaisilla on usein käytössään vain mobiilikanava ja he käyttävät sitä laajasti ja luovasti. Esimerkiksi mobiilipankkitoiminta on Afrikassa huomattavasti kehittyneempää kuin muualla.

– Selvitysten mukaan afrikkalaisnuoriso käyttää matkapuhelimia samalla tavalla kuin maailman muutkin nuoret. Sosiaaliset yhteydet määrittävät pitkälti mobiilikäyttäytymistä, Kiijärvi sanoi.

Hänen mukaansa rahan puute on vain vahvistanut innovatiivisuutta. Afrikkalaisoperaattorit ovat helisemässä, koska laskutettavia puheluita on paljon vähemmän kuin vastaamattomia puheluita. Ihmiset, muutkin kuin nuoret, ovat sopineet koodin siitä, mitä eri määrä soittoyrityksiä merkitsee. Nuoret eivät juurikaan käytä tekstiviestiä, Facebookia tai MySpacea. Miljoonat nuoret verkostoituvat suositun Mixit-mobiilichatin välityksellä.

Singaporelainen yrittäjä sanoi saaneensa aivan uuden näköalan naapurimaan Indonesian mobiilimarkkinoihin alan moniottelijan Andyn Zainin esityksestä. Hänen mukaansa edes se, että heillä on jonkin verran toimintaa Indonesiassa, ei ole nostanut tietoisuuteen mitä kaikkea suuren maan mobiilimarkkinoilla tällä hetkellä tapahtuu.

Sähköpostia, wap-sisältöjä ja luokiteltuja ilmoituksia kaiken tasoisiin matkapuhelimiin tarjoavan Clearhubin toimitusjohtaja Michelle Chan sanoi esitysten tarjonneen hänelle oivalluksia ja ajatuksia siitä, miten yrityksen seuraavat kansainvälistymisaskeleet otetaan.

Infolinen liiketoimintajohtaja Subramanian Veeramani uskoi löytäneensä uusia kanavia puhehakupalvelun teknologian viemiseksi kansainvälisille markkinoille. Yhtiö on kehittänyt ääneen perustuvan hakupalvelun. Palvelu tunnistaa puhutun hakusanan ja tarjoaa hakutuloksia, joihin liittyy suora mahdollisuus soittaa haun kohteeseen. Veeramanin mukaan yhtiön teknologia järjestelee hakutulokset paremmuusjärjestykseen samaan tapaan kuin Google.

Jutun kirjoitti: Timo Poropudas

Timo Poropudas

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Mainitut yritykset

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Halvasta wonista tuli Samsungin onni

24.04.2009 Pohjola Pankin analyytikon Hannu Rauhalan mukaan eteläkorealainen matkapuhelinvalmistaja Samsung hyötyi ensimmäisellä neljänneksellä halvasta wonista. Se oli myös toisen eteläkorealaisen valmistajan, LG:n onni.

.