Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Google-pomo: Nokialla väärä asenne kännykkämainontaan

Kuva: Dan Anderson / Reuters

27.2.2012 15:41 Googlen mobiilimainosliiketoimintaa vetävän Jason Speron mukaan Nokia ei ole löytänyt oikeita keinoja valloittaa mobiilimainosmarkkinoita. Googlelle mobiilimainonta on erittäin tuottavaa.

Google ansaitsi viime syyskuussa päättyneen tilivuoden aikana 2,5 miljardia dollaria mobiilimainoksista. Summa oli yli kaksinkertainen edelliseen tilivuoteen verrattuna, ja Google-johtaja Jason Spero uskoo kasvun vain jatkuvan.

– Mainonta kasvaa kuluttajavetoisesti, ja mainostajat tulevat taitavammiksi, Spero kertoo Taloussanomien haastattelussa Barcelonan matkapuhelinmessuilla.

Nokia taas ilmoitti tammikuun lopussa myyvänsä mobiilimainontaan erikoistuneen Enpocket-yhtiönsä, jonka se oli ostanut viisi vuotta aiemmin.

– Nokian haasteena oli, että siltä puuttui mainontaan tarvittava ajattelutapa. Nokia tekee hienoja laiteita, mutta se kamppaili ymmärtääkseen mobiilimarkkinointia, Spero sanoo.

Kulttuurisesti Google on enemmänkin asennoitunut tiedon käyttämiseen mainosten tarjoamisessa. Vaikeaa se on Googlen asiakkaillekin eli suurille yrityksille.

– Yhdysvalloissa yrityksillä on paljon tehtävää. Meidän täytyy valmentaa heitä, pitää heitä kädestä.

Speron mukaan esimerkiksi vain 29 prosentilla suurimmista asiakkaista on erityinen mobiilisivusto.

Pohjoismaiden markkinat
kiinnostavat Googlea

Google tarjoaa yrityksille ilmaiseksi apua mobiilisivustojen laatimiseen niin, että käyttäjä löytää ne helpoimmin. Varsinainen myyntituote ovat hakujen kärkeen sijoitettavat mainokset.

– Mainos voi olla yksinkertainen linkki, mutta mainoksesta voi myös soittaa suoraan kauppaan, tai linkata karttaan, joka näyttää lähimmän kaupan ja käyttäjän sijainnin, Spero kertoo.

Viisi kertaa Suomessa vieraillut Spero on kiinnostunut myös Pohjoismaiden mainosmarkkinoista.

– Suomi ja Japani ovat teknisesti erittäin kehittyneitä maita, joten seuraamme kehitystä siellä. Väkiluku tosin rajoittaa isojen markkinoiden syntyä, mutta kun on käyttäjiä ja teknisiä edellytyksiä, niin myös markkinat seuraavat, Spero arvioi.

Japani taas on Speron mukaan muuttunut viimeisen puolen vuoden kuluessa paljon. Ennen mobiilialan edelläkävijänä pidetty maa joutuu nyt saavuttamaan muita.

– Japanilaiset ovat kuitenkin vaihtaneet viimeisen puolen vuoden aikana älypuhelimiin hurjaa tahtia, ja uskomme, että se on pian viiden suurimman mobiilimainosmarkkinan joukossa.

Jutun kirjoitti: Perttu Pitkänen, Barcelona

Perttu Pitkänen, Barcelona

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Mainitut yritykset

Kommentit (45)


Anonyymi
Kumma juttu kun en ole törmännyt mobiilimainontaan muualla kuin Mobilisti -lehdessä.
Anonyymi: Mr. Adblock Noscript 27.2.2012 22:30

Anonyymi
Miksi täällä ilmenee niin saat@nan voimakasta Nokia-vihaa? Nokia on kuitenkin kotimainen firma,


Vai vielä "kotimainen" firma, älä pelle selitä enempää, se on suomalaiset pettänyt kiinalais-kanadalais-amerikkalainen kuolinpesä.
Anonyymi: RIP 27.2.2012 22:32

Anonyymi
Kyllähän google mainonnan osaa. Ei se ole sitä, että lähetetään vaan mainoksia kaikille, kuten jotkut tuntuu asian mieltävän. Mainitaan tuotteista niille, ketkä tuotetta etsii. Ja tulosta tulee mainostajalle ja kaupalle ja asiakaskin on tyytyväinen.
Anonyymi: rehti mainostoimisto 27.2.2012 22:37

Anonyymi
Kyllähän google mainonnan osaa. Ei se ole sitä, että lähetetään vaan mainoksia kaikille, kuten jotkut tuntuu asian mieltävän. Mainitaan tuotteista niille, ketkä tuotetta etsii. Ja tulosta tulee mainostajalle ja kaupalle ja asiakaskin on tyytyväinen.


Ja asiakas maksaa myös mainonnan. Aina, vaikka ei käyttäisikään.
Anonyymi: Ei ole tyytyväinen 27.2.2012 22:55

Anonyymi
Ja asiakas maksaa myös mainonnan. Aina, vaikka ei käyttäisikään.


Ja myös mainonnan sivukulut.

Suurin osa mainonnasta on turhaa. Sanoisin, että yli 99,999 %

Saman verran turhaa kuin älypuhelimien esiintymä maapallon populaatiossa.
Anonyymi: Moro, homot sapiensi 27.2.2012 23:08

Anonyymi
Älkääs nyt poijaat pas*an jauhamisen nokia kyllä taitaa, se on aina tulevaisuudessa "jotain" mutta ei koskaan mitään juuri nyt.
Anonyymi: finspy 27.2.2012 23:08

Anonyymi
Kuka nyt ottaa enää tosissaan mitä Nokia tekee. Ei se ole enää tosi bisneksistä ollut kiinnostunut pitkiin aikoihin ja kannattavuudesta. Ei olis varmaan ollut vaikeaa saada tuota mainontaakaan tuottamaan. Samalla olis tullut Windows-puhelimiinkin ihan uutta välkettä, kun erilaiset mainokset olisivat vilkkuneen näytöllä. Kaikki ei niistä tykkää, mutta onhan niiden joukossa joskus mielenkiintoisiakin linkkejä.
Anonyymi: Jalmari 27.2.2012 23:17

Anonyymi
Kuka nyt ottaa enää tosissaan mitä Nokia tekee. Ei se ole enää tosi bisneksistä ollut kiinnostunut pitkiin aikoihin ja kannattavuudesta. Ei olis varmaan ollut vaikeaa saada tuota mainontaakaan tuottamaan. Samalla olis tullut Windows-puhelimiinkin ihan uutta välkettä, kun erilaiset mainokset olisivat vilkkuneen näytöllä. Kaikki ei niistä tykkää, mutta onhan niiden joukossa joskus mielenkiintoisiakin linkkejä.


Minulla ei onneksi ole vilkkunut yhtään mikään omassa Ericsson -merkkisessä lankapuhelimessani viime vapun jälkeen.
Anonyymi: kierretty ja kaksois 28.2.2012 2:29

Anonyymi
Nokiasta pois potkituilla tai lähtöä odottavilla on aikaa äänestellä peukkuja alas.

700 peukkua alas on sama määrä kuin NSN:n Espoon ulos peukutetut duunarit.

Elämä on kovaa, mutta silti Nokia työllistää ja luo hyvinvointia enemmän Suomessa kuin mitä se ottaa. Vaikka verot nyt verosuunnittelulla jäisivätkin melko mitättömiksi.

On se ihme miten joku Google/Apple fanitus tai Nokia-ahdistus voi saada tällaisia peukutuspurkauksia. Onneksi ne purkautuvat täällä eikä kaduilla. :)
Anonyymi: Vässykät peukuttaa 28.2.2012 3:35

Anonyymi
Google on yksi pahimpia mainossaastan levittäjiä, yksi syy halveksia kyseistä yhtiötä.

Ovessani on kielto ettei postiluukkuuni saa tunkea mainosroskaa, samoin netissä estän kaikilla selaimilla mainosroskan.

Sanotaan kaikki ei mainossaasteelle!
Anonyymi: Jo riittää roska! 28.2.2012 6:47
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Nokian Linux-puhelin myöhästyy markkinoilta

23.10.2009 Nokian N900-puhelimen toimitukset kauppoihin alkavat vasta marraskuussa.


2011

Kolme vuotta sitten

Google saattaa kosiskella Yahoota

23.10.2011 Google saattaa osallistua tarjoukseen Yahoon avainliiketoiminnoista, Wall Street Journal kertoo.

.