Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Google-pomo: Nokialla väärä asenne kännykkämainontaan

Kuva: Dan Anderson / Reuters

27.2.2012 15:41 Googlen mobiilimainosliiketoimintaa vetävän Jason Speron mukaan Nokia ei ole löytänyt oikeita keinoja valloittaa mobiilimainosmarkkinoita. Googlelle mobiilimainonta on erittäin tuottavaa.

Google ansaitsi viime syyskuussa päättyneen tilivuoden aikana 2,5 miljardia dollaria mobiilimainoksista. Summa oli yli kaksinkertainen edelliseen tilivuoteen verrattuna, ja Google-johtaja Jason Spero uskoo kasvun vain jatkuvan.

– Mainonta kasvaa kuluttajavetoisesti, ja mainostajat tulevat taitavammiksi, Spero kertoo Taloussanomien haastattelussa Barcelonan matkapuhelinmessuilla.

Nokia taas ilmoitti tammikuun lopussa myyvänsä mobiilimainontaan erikoistuneen Enpocket-yhtiönsä, jonka se oli ostanut viisi vuotta aiemmin.

– Nokian haasteena oli, että siltä puuttui mainontaan tarvittava ajattelutapa. Nokia tekee hienoja laiteita, mutta se kamppaili ymmärtääkseen mobiilimarkkinointia, Spero sanoo.

Kulttuurisesti Google on enemmänkin asennoitunut tiedon käyttämiseen mainosten tarjoamisessa. Vaikeaa se on Googlen asiakkaillekin eli suurille yrityksille.

– Yhdysvalloissa yrityksillä on paljon tehtävää. Meidän täytyy valmentaa heitä, pitää heitä kädestä.

Speron mukaan esimerkiksi vain 29 prosentilla suurimmista asiakkaista on erityinen mobiilisivusto.

Pohjoismaiden markkinat
kiinnostavat Googlea

Google tarjoaa yrityksille ilmaiseksi apua mobiilisivustojen laatimiseen niin, että käyttäjä löytää ne helpoimmin. Varsinainen myyntituote ovat hakujen kärkeen sijoitettavat mainokset.

– Mainos voi olla yksinkertainen linkki, mutta mainoksesta voi myös soittaa suoraan kauppaan, tai linkata karttaan, joka näyttää lähimmän kaupan ja käyttäjän sijainnin, Spero kertoo.

Viisi kertaa Suomessa vieraillut Spero on kiinnostunut myös Pohjoismaiden mainosmarkkinoista.

– Suomi ja Japani ovat teknisesti erittäin kehittyneitä maita, joten seuraamme kehitystä siellä. Väkiluku tosin rajoittaa isojen markkinoiden syntyä, mutta kun on käyttäjiä ja teknisiä edellytyksiä, niin myös markkinat seuraavat, Spero arvioi.

Japani taas on Speron mukaan muuttunut viimeisen puolen vuoden kuluessa paljon. Ennen mobiilialan edelläkävijänä pidetty maa joutuu nyt saavuttamaan muita.

– Japanilaiset ovat kuitenkin vaihtaneet viimeisen puolen vuoden aikana älypuhelimiin hurjaa tahtia, ja uskomme, että se on pian viiden suurimman mobiilimainosmarkkinan joukossa.

Jutun kirjoitti: Perttu Pitkänen, Barcelona

Perttu Pitkänen, Barcelona

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Mainitut yritykset

Kommentit (45)


Anonyymi
On viimeiset hetket poistaa Googlen selailuhistoria ja asettaa stoppi. Poistin jopa hakukoneena. En hyväksy niiden uusia sääntöjä - nettidiktatuurin aika on ohitse. Naamakirjaan en ole koskaan liittynytkään.
Anonyymi: pahanilmanlintu 28.2.2012 9:45

Anonyymi
Miksi täällä ilmenee niin saat@nan voimakasta Nokia-vihaa? Nokia on kuitenkin kotimainen firma,

Vai vielä "kotimainen" firma, älä pelle selitä enempää, se on suomalaiset pettänyt kiinalais-kanadalais-amerikkalainen kuolinpesä.

hehheh, Nokian maailmalta tuomilla rahoilla on maksettu sinunkin koulutus ja terveydenhoito tähän saakka.
Anonyymi: Sijoittaja 28.2.2012 9:47

Anonyymi
Tuliketun hyvä lisuke on tuo adblockplus - ei tule yhtään mainosta läpi ja selain toimii hitaammillakin yhteyksillä rivakasti. Siihen kun laittaa lisäksi vielä noscriptin niin nopeus vain kasvaa. Kuukkeli repii pyrstöuntuvansakin.
Anonyymi: Finn Rebel 28.2.2012 9:51

Anonyymi
hehheh, Nokian maailmalta tuomilla rahoilla on maksettu sinunkin koulutus ja terveydenhoito tähän saakka.


Ei muuten ole. Tekivät kalosseja.
Anonyymi: heh 28.2.2012 9:53

Anonyymi
Nooh...eipä Google osannut puhelintakaan tehdä, selvä floppi oli, joten pysytään siinä mitä osataan...
Anonyymi: Nimetön 28.2.2012 10:21

Anonyymi
Miksi täällä ilmenee niin saat@nan voimakasta Nokia-vihaa? Nokia on kuitenkin kotimainen firma, joka menestyy maailmanlaajuisilla markkinoilla. Jos Nokia olisi kokonaisuudessaan pelkkä "floppi", ei tällaista uutisointia edes olisi...
Aivan sama, onko mm. Androidia pyörittävät puhelimet parempia, niin uusista Nokian malleista on pidetty laajasti. Esim n9 ja Lumia 800 ovat todella erilaisia verrattuna kaikkiin Android-puhelimiin. Ihmiset haluavat valinnanvaraa, ja Nokia on yksi hyvä vaihtoehto.


Täällä ei ole kuin tuo yksi säälittävä peukkupoju joka vihaa Nokiaa ja multinikkinä yrittää muka esittää eri persoonia :D. Aivan naurettava pelle. On kuitenkin aukaissut ahterinsa Googlen pantavaksi kuten peukuttamisesta näemme :D
Anonyymi: peukkupoju on läski 28.2.2012 10:42

Anonyymi
"do no evil" siis tarkoittaa "myy käyttäjiesi yksityisyys ja kehuskele kuinka paljon sillä nettoat"?
Anonyymi: Nimetön 28.2.2012 10:53

Anonyymi
Kertois samantien paljonko Google tienaa Androidilla ?

Vast. Ei mitään.

Tämä onkin sitä, johon Nokia kompastuu - ei ole ymmärrystä markkinoiden toiminnasta.
Anonyymi: Nimetön 28.2.2012 11:35

Anonyymi
iso syy miksi käytän nokiaa on juuri se että sitä mainos spämmiä ei tyrkytetä joka tuutista.
Anonyymi: Nimetön 28.2.2012 12:32

Anonyymi
Katopas vaan!! Peukku on siirtynyt myös Android sivuille!
Luulin peukun olevan vai iPhone kommentaattorina.
ps. lyödäänkö vetoa, että iPhone-peukku löytää tämän kommentin vaikka uutisointi ei liitykään iPhoneen.
Anonyymi: Peukku 28.2.2012 13:01
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

Facebook osti tontin Ruotsista

25.10.2011 Yhteisöpalvelu Facebook rakentaa Ruotsin Luulajaan satoja miljoonia euroja maksavan konesalikeskuksen.

.