Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Elop: Ongelma ei ole puhelimissa, vaan myynnissä

Kuva: Lehtikuva

15.6.2012 10:32 Nokian ydinongelma on saada myyjät myymään yhtiön tuotteita, tiivisti toimitusjohtaja Stephen Elop sijoittajille ja analyytikoille tarkoitetussa kokouspuhelussa.

Elop kertoi myös, että Nokia aikoo keskittää Lumia-puhelimiensa markkinointiponnisteluja tärkeimpiin markkinoihin kuten Yhdysvaltoihin, Britanniaan ja Kiinaan, mutta karsia markkinointia ja kuluja pienemmissä maissa.

Elopin mukaan ongelma ei ole uusissa puhelimissa, sillä niistä Nokia on saanut paljon positiivista palautetta. Nokian Lumia-älypuhelimien ja uusien peruspuhelimien käyttäjät ovat olleet laitteisiinsa tyytyväisiä, hän sanoi.

Ongelmana ovat kaupat ja myyjät. Nokian toimitusjohtajan mielestä on turhauttavaa, että Lumia -puhelimet eivät saa usein kaupoissa tarpeeksi näkyvyyttä, eivätkä myyjät suosittele Lumia -puhelimia asiakkailleen. Nokian puhelimien sijasta monet myyjät esittelevät asiakkaille mieluummin suosittuja iPhone- ja Android-malleja.

– Haasteena on vakuuttaa myyjät, saada Lumia-puhelimet heidän käsiinsä, tuote näkyvästi hyllylle, meidän valomme hieman kirkkaammaksi kuin kilpailijan, Elop sanoi.

– Meillä on loistavia tuotteita, mutta emme saa tarpeeksi vetoa.

"Oikea panostus
tärkeää"

Elopin mukaan Nokia on oppinut Yhdysvalloissa, että oikealla panostuksella voi saada tarpeeksi huomiota ja myynnin käyntiin. Samaa työtä aiotaan jatkaa Yhdysvalloissa sekä muilla Nokialle tärkeillä markkinoilla. Esimerkiksi Britannian ja Kiinan markkinat eroavat kuitenkin Yhdysvalloista, joten samaa Yhdysvaltojen tyylistä operaattorivetoista myyntikampanjaa ei niissä aiota käyttää, hän kertoi.

Elopin mukaan Nokia aikoo tuoda markkinoille nykyistä halvempia Windows Phone -käyttöjärjestelmää käyttäviä puhelimia, sillä yhtiön markkinaosuutta syövät esimerkiksi yhä halvemmat Android-puhelimet.

Elop tai puheluun osallistunut Nokian rahoitusjohtaja Timo Ihamuotila eivät ilmoittaneet selkeitä myyntitavoitteita. Ihamuotilan mukaan Nokia pyrkii nostamaan Windows-puhelimien markkinaosuuden 10 prosenttiin, mutta ei halunnut tarkentaa, milloin tämä tapahtuu.

Elop ja Ihamuotila vastasivat myös kysymyksiin yhtiön patenttien myynnistä. Elopin mukaan yhtiö aikoo jatkossa kehittää tapoja, joilla se voi ansaita enemmän patenteillaan. Ihamuotila kertoi, että yhtiö arvioi eri patenttiensa arvoa jatkuvasti.

– Oikealla hinnalla olemme valmiita myymään, Ihamuotila sanoi.

Jutun kirjoitti: Perttu Pitkänen

Perttu Pitkänen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Mainitut yritykset

Kommentit (110)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 11
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Myynnin vika : http://www.feissarimokat.com/files/2012/06/selvaksi-tuli.jpg
wiljam.i 15.6.2012 10:39

Anonyymi
Kuinka paljon saa bonusta siitä että irtisanoo 10 000 ihmistä ?
Funtsaan 15.6.2012 10:39

Anonyymi
Jos tilanne on sama kuin Suomessa, jossa gigantit ja muut mainostavat lähes pelkkää Samsungia, olisi pitänyt vaihtaa myyjät eikä potkia duunareita ulos.
Tee 15.6.2012 10:41

Anonyymi
Kyllä se nyt vaan on niin, että hyvä tuote myy ja huono tuote ei myy.
Asiaa seuraava 15.6.2012 10:42

Anonyymi
Kyllä nyt on helppo syytellä myyjiä vaikka kyseinen herran on aivan omilla kommenteillaan aiheuttanut nokian "poltetaan seinät, että tulee lämmintä" -tilanteen.
FapFap 15.6.2012 10:45

Anonyymi
Noksulla ei ollut muutamaan viime vuoteen yksinkertaisesti varaa yltiöpäiseen mainontaan, ennen kuin MS astui takapiruksi. Nyt on Lumiaa kaikkialla, mutta liian myöhään.
Putin 15.6.2012 10:47

Anonyymi
Tuskin kaakeli myy paremmin jos sitä valaistaa kirkkaamalla lampulla.
Nimetön 15.6.2012 10:48

Anonyymi
Myynnillä Elop ei tarkoita puhelinmyyntiä vaan koko yhtiön myyntiä. Ongelma on siinä, että kurssi on M$:n mielestä yhä liian korkea.
Katastrofolos 15.6.2012 10:49

Anonyymi
Loutsikadun luikuri päästelee taas sammakoita suustaan. Lumioitahan on mainostettu enemmän kuin mitään ja jaettu ilmaiseksikin.

Kysymys ei ole myynnistä vaan tuotteesta. Niin on lähes aina kun tuote ei lähde vetämään.

Eeloppi aliarvioi sijoittajia ja analyytikkoja aivan kuin asiakkaita.
Äkkiä kenkää Elopill 15.6.2012 10:49

Anonyymi
Lumia 900:lla on tyytyväisimmät käyttäjät. Sille ei Nokia-vihaajat voi mitään.


Olisitpa nähnyt Lumia 900 omistajan naaman kun näki kun Samsung Galaxy S3:lla pelailtiin PS2 pelejä, PS2 ohjaimen kanssa HD-tvstä, surffailtiin netissä oikean näppiksen ja hiiren kanssa ja katsottiin full hd elokuvia ulkoiselta kovalevyltä.

Priceless oli se ilme kun hän tajusi kuinka rajoittunut Lumia 900 on. Maksaisin ehkä noin 50 euroa siitä max.
Nimetön 15.6.2012 10:50
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 11
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Nokia vaihtaa iPhone-tyyliseen kosketusnäyttöön

19.04.2009 Nokia vaihtaa suositussa 5800 XpressMusic -puhelimessa käytetyn kosketusnäytön teknologian samanlaiseksi kuin Applen iPhonessa käytetään.


2011

Kolme vuotta sitten

Angry Birds -uutuus yksinoikeudella Nokialle

19.04.2011 Vihaiset linnut liitelevät taas uusille merkkinoille. Uusi Angry Birds Magic hyödyntää langatonta NFC-verkkotekniikkaa. Rovion ja Nokian diilin myötä pelin ilmaisversio laskeutuu näillä näkymin vain nokialaisille.

.