Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Facebook kaavailee käyttäjän paikkatietoja hyödyntävää mobiilimainontaa

Kuva: EPA/JULIAN STRATENSCHULTE

19.6.2012 14:55 Yhteisöpalvelu kaavailee käyttävänsä ihmisten jakamia paikkatietoja kohdistamalla heille paikallismainontaa. Päämääränä on tavoittaa kuluttaja juuri ennen ostopäätöksen tekemistä.

Yhteisöpalvelu Facebook sanoo kehittelevänsä paikannusta hyödyntävää mobiilimainontaa, uutistoimisto Bloomberg kertoo. Uuden toiminnon avulla yritykset voisivat saada reaaliaikaista tietoa kuluttajien sijainnista ja mainostaa heille tuotteitaan kuluttajien ollessa sopivissa paikoissa ostamisen kannalta.

– Älypuhelimissa on paikannusjärjestelmä, joten voi alkaa miettiä, mihin suuntaan tuotekehitys menee tulevaisuudessa, etenkin vähittäismyyjien osalta, Facebookin markkinoinnin apulaisjohtaja Carolyn Everson sanoi Bloombergille.

Eversonin mukaan Facebook on testannut paikannusta hyödyntäviä mobiilimainontaohjelmistoja viimeksi kuluneiden parin kuukauden aikana.

Mobiilimainonta-alan liikevaihto on kasvamassa EMarketerin tietojen mukaan tänä vuonna 80 prosentilla viime vuodesta, ja liikevaihdoksi ennustetaan 2,61 miljardia dollaria. Mobiilimainonnan osuus oli viime vuonna vain yhden prosentin luokkaa Yhdysvaltojen koko mainosalasta.

– Mainonnan graalin malja on löytää ihmiset silloin, kun he ovat mahdollisimman lähellä ostotapahtumaa. Paikannustietojen liittäminen mainontaan voi olla erittäin tehokasta, Robert W. Bairdin analyytikko Colin Sebastian sanoi.

– Jos nämä tiedot yhdistetään vielä Facebookin tarjoamiin käyttäjän henkilökohtaisiin tietoihin, voi vaikutus olla valtaisa, hän sanoi.

Facebook-käyttäjät jakavat jo nyt sijaintitietojaan muun muassa statuspäivityksiä tehdessään ja kuvia lisätessään. Tässä vaiheessa on vielä epäselvää, kuinka Facebook käyttäisi näitä tietoja hyväkseen mainonnan kohdistamisessa, ja mitä paikkatietoja se luovuttaisi eteenpäin mainostajille.

Lue myösBloombergin uutinen aiheesta
Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (5)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
haha ja joku käyttää fasepookkia tyhymät..
Anonyymi: Nimetön 19.6.2012 16:58

Anonyymi
siitä vaan jos joku niin hölmö että antanut numeronsa kuplafirmalle.
Anonyymi: tyhmin some iknä 19.6.2012 19:57

Anonyymi
facebookin käyttäjät on älykkyydeltään matala tasoisia joten tllainen mainonta taatusti puree
Anonyymi: Nimetön 20.6.2012 5:48

Anonyymi
Niin mutqu Facezbook on niiin ihqu ja upee!! Qu siellä on kaikki!!!
Anonyymi: Minna-Liisa 20.6.2012 9:37

Anonyymi
haha ja joku käyttää fasepookkia tyhymät..

Jep, ei ole eikä tule, spotify sai kenkää koneelta ku alko vaatii facebook tunnuksia, asensin vanhemman tilalle mutta irtisanoin sopimuksen kuten spotifyn asiakaspalveluun lupasinkin jo aikanaan. Miksi maksaa siitäkä ku ehi kuunteleen. Facebook on viho viimenen asia mitä laittaisin mobiililaitteeseen käyttöön. Pahin koskaan keksityistä haitakkeista. Varastaa koko ihmisen yksityisyyden ja vielä yhteystiedot päälle ja tallentaa kuin stasi arkistoonsa. Luuleeko joku, että facebook kyselee lupaa paikkatietojenkaan tallentamiseen?
Anonyymi: digi-info 18.1.2014 21:21
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

Nokian Windows-puhelimesta näkyy jo tv-mainoksia

25.10.2011 Matkapuhelinvalmistaja Nokia on ryhtynyt näyttämään mainospätkiä uudesta Windows Phone –älypuhelimesta.

.