Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

WSJ hehkuttaa: Rovio on oheistuotteiden uranuurtaja

Kuva: Henrik Kettunen/Bloomberg News

3.8.2012 14:38 Arvostettu talouslehti hehkuttaa Angry Birds -yhtiön onnistumista oheistuotteiden myynnissä.

Suomalainen peliyhtiö Rovio on arvostetun yhdysvaltalaisen talouslehden The Wall Street Journalin mukaan mobiilialan oheistuotemyynnin uranuurtaja.

Lehti käsittelee Rovion hyvää oheistuotemyyntiä artikkelissaan, jossa pohditaan pelialan yhä vahvempaa oheistuotemyyntiä ja sitä, että etenkin halvoissa mobiilipeleissä oheistuotteiden kaupitteleminen on yhä tärkeämpää.

– Tällaisen liiketoimintakonseptin uranuurtaja on suomalainen peliyhtiö Rovio Entertainment, suositun Angry Birds -pelin luoja, WSJ kirjoittaa.

Lehti muistuttaa, että Rovion viime vuoden 106 miljoonan dollarin liikevaihdosta noin 30 prosenttia tuli oheistuotemyynnistä ja -lisensseistä.

Lehden haastatteleman Rovion lisensseistä vastaavan Claes Kalborgin mukaan Angry Birds -tuotemerkki on lisensoitu yli 300 eri taholle. Lisenssimyynti kasvaa yhä voimakkaasti esimerkiksi Aasiassa piraattituotteiden yleistymisestä huolimatta.

Angry Birdsistä on tulossa tänä syksynä muun muassa animaatiosarja, ja uusissa Angry Birds -paidoissa on koodeja, jotka vapauttavat pelin lukittuja kenttiä pelaajan käyttöön.

Kalborgin mukaan Rovion oheistuotemyynti on tänä vuonna kolminkertaistumassa ja pysynee noin 30–40 prosentissa yhtiön kokonaisliikevaihdosta.

Yhdysvaltojen johtava lelukauppaketju Toys "R" Us puolestaan sanoo, että Angry Birds -tuotteet ovat nousseet jo yhtiön viiden myydyimmän lisenssituotteen joukkoon yhdessä Tähtien sota- ja Barbie-tuotteiden kanssa.

– Lapset identifioituvat pelin hahmoihin ja haluavat leikkiä niiden kanssa, Toys "R" Usin varajohtaja Lisa Harnisch sanoo.

Lue myösWall Street Journalin uutinen aiheesta
Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (17)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Apple sen sijaan yrittää kampittaa aloittelevia firmoja
Anonyymi: Nimetön 3.8.2012 15:17

Anonyymi
Disney teki Roviot jo 70 vuotta takaperin...
Uranuurtaja... :D :D :D :D :D :P
Anonyymi: Kake 3.8.2012 16:31

Anonyymi
Disney teki Roviot jo 70 vuotta takaperin...
Uranuurtaja... :D :D :D :D :D :P
Unohtamatta KISS yhtyeen erittäin voimaksta oheistuotteistusta, lieneekö maailman laajin oheistuotevalikoima heillä...
Anonyymi: "Without tradem 3.8.2012 16:40

Anonyymi
Montakohan kaatopaikallista sitä jonninjoutavaa krääsää on jo tehty?
Anonyymi: Liinnut kiittää 3.8.2012 16:46

Anonyymi
Uranuurtaja jonninjoutavan paskan myynnissä. Roviosta ei ole mitään hyötyä ihmiskunnalle vaan päinvastoin.
Anonyymi: Jaquel 3.8.2012 17:06

Anonyymi
Itseasiassa, Angry Birds -tuotteet ovat enimmäkseen käyttötavaraa, joita ostettaisiin joka tapauksessa: t-paitoja, lippiksiä, reppuja, laukkuja, lauta- ja korttipelejä, kyniä, vihkoja, penaaleja, avaimenperiä, pehmoleluja, tyynyjä jne. Vanhempana minulle on ihan sama, haluaako lapsi paitaansa raitoja, ruutuja vai lintuja, kun se paita on kuitenkin hankittava kun ilmankaan ei voi kouluun mennä. Hyvä kun vaate tai muu käyttötavara on mieluinen, lapsi pitää siitä takuulla hyvää huolta ja tavara/vaate kestää kauemmin käytössä!
Anonyymi: Käyttötavaraa aina t 3.8.2012 17:09

Anonyymi
Pakko siis moittia. Peliä kokeilin kerran: tylsä. Paitaa en suin surminkaan laittaisi päälleni. Hype ottaa päähän välillä.
Silti ja sen takia - hieno juttu.
Kerrankin joku onnistuu, ei se ole minulta pois.
Ja pakko myöntää, että pari kertaa on ostettu lintukrääsää tuttavien pennuille...
Anonyymi: Donald Duck 3.8.2012 18:10

Anonyymi
Huomaa taas miten kateellista porukka on.Vähän kuin naapuri ostaa uuden Audin - naapurit ei enää tervehdi.
Anonyymi: Nimetön 3.8.2012 22:29

Anonyymi
Montakohan kaatopaikallista sitä jonninjoutavaa krääsää on jo tehty?


Mitä väliä sillä on jos se tuo kymmenien miljoonien liikevaihdon?
Anonyymi: rmac 3.8.2012 23:09

Anonyymi
Disney teki Roviot jo 70 vuotta takaperin...
Uranuurtaja... :D :D :D :D :D :P


Disney oli uranuurtaja toisten kopioimisessa, tämä on ihan perustietoa. Mikäs mobiilialan yritys Disney onkaan? Typerän näköistä laittaa :D:D:D:D:D
Anonyymi: joku urpontunnistaja 4.8.2012 7:04
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Facebook varoittaa ostamasta ystäviä

03.09.2009 Kohuyhtiö uSocial.net raivostuttaa nyt 250 miljoonan käyttäjän Facebookia. USocialin ystävänmyyntipalvelu ei ole Facebookin siunaama.


2011

Kolme vuotta sitten

Apple-kaupalla ongelma Lontoossa: rakennus estää auringonvalon

03.09.2011 Applen suunnitelmat uuden kaupan perustamisesta Lontoon Cityyn ovat vaikeuksissa, sillä naapurit valittavat rakennuksen pimentävän auringonvaloa.

.