Taloussanomat
Ilmaisohjelmistojen ongelmia

Vakoilua ja mainontaa yksityisyyden verhossa

Lukijan kuvakaappaus mainosohjelman toiminnasta - Digitodayn media-osio.

5.2.2004 10:49 Nettisurffaajien yksityisyyden suojaksi tarjotut vakoilu- ja mainosohjelmien torjujat saattavat pitää sisällään ikävän yllätyksen -nimittäin uuden vakoilu- ja mainosohjelman.

Cnet kertoo poistaneensä tällä viikolla suositusta Download.com-latauspalvelustaan SpyBan-ohjelman, jota on mainostettu vakoiluohjelmien torjujana.

Cnetin mukaan SpyBanin mukana käyttäjä saa koneelleen Look2me-ohjelman, jonka muun muassa Symantec luokittelee troijalaiseksi. Look2me on mainosohjelma, joka näyttää käyttäjälle valitsemiaan mainoksia internet-surffauksen yhteydessä ja kerää samalla tietoa kohteensa surffailusta.

News.comin mukaan myös muiden ilmaisten yksityisyys-ohjelmistojen on raportoitu harrastavan vastaavaa "kaksoisagentti-toimintaa".

Vakoilu- ja mainosohjelmien yleistyminen on kasvattanut torjuntaohjelmien tarjontaa. News.comin mukaan Internetissä on tarjolla yli 50 erillaista, usein ilmaista, vakoilunestäjää.

Ei-toivottua-mainontaa

Mainosohjelmat seuraavat tavallisesti käyttäjien toimia ja raportoivat havaintonsa eteenpäin. Usein ohjelmiin liittyy myös mainostaminen, joka toteutetaan esimerkiksi kesken surffailun ponnahtavilla pop-up-ikkunoilla. Kehittyneimmät mainostajat tunnistavat internet-sivujen mainospaikat ja sijoittavat omia mainoksiaan sivuille.

Käyttäjien lisäksi mainosohjelmat kiusaavat myös internet-palveluita, jotka eivät voi vaikuttaa ohjelmien näyttämään sisältöön. Käyttäjille pakkomainonta vaikuttaa tulevan nettisivulta, vaikka ongelma majailee todellisuudessa omalla koneella. Usein pakkomainonnalla tuputetaan tietoa internetin lukuisista pornosivuista.

Vakoilu- ja mainosohjelmien poistossa kannattaa turvautua luotettujen yritysten tarjoamiin tunnustettuihin torjuntaohjelmiin, kuten LavaSoftin Ad-Awareen.

Jutun kirjoitti: Jaakko Kuivalainen

Jaakko Kuivalainen

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

Sonyn tietomurrossa paljastui uusia uhreja

03.05.2011 Japanilainen elektroniikkayhtiö Sony on pahoissa vaikeuksissa. Yhtiön tietomurto on uskottua laajempi ja se on sulkenut Sony Online Entertainment (SOE) -verkkopalvelunsa.


2013

Kolme vuotta sitten

Vuosi ilman nettiä? Toimittaja kokeili

03.05.2013 Facebook, Twitter, Google ja sähköposti kuuluvat monen tavallisen netinkäyttäjän arkeen. Voisitko olla ilman näitä päivän? The Verge-sivustolla yhdysvaltalainen toimittaja Paul Miller kertoo, miltä tuntui olla vuosi kokonaan ilman nettiä. Laajassa kirjoituksessaan hän pohtii väitetyn nettilakkonsa syitä, seurauksia ja tuloksia.

.