Lue uutinen mobiilisivustolla
Ehkä kirkkain koskaan

Teleskooppi näki todella kirkkaan tähden

Tähti on virallisesti toiseksi kirkkain Linnunradasta löydetty.
Kuva: NASA/JPL-Caltech/Potsdam Univ

18.7.2008 16:00 Avaruudessa sijaitseva Spitzer-teleskooppi maanpäällisine apureineen havaitsi kenties kirkkaimman tähden, mitä Linnunradasta on koskaan löydetty.

Tähti, "Peony nebula star", sijaitsee syvällä galaksimme keskustassa ja päihittää oman aurinkomme valovoiman arviolta 3 200 000 -kertaisesti.

Virallinen ennätys, 4,7 miljoonaa, on Eta Carinan hallussa, mutta koska kirkkautta on vaikea mitata, voivat tähdet olla valovoimaltaan tasaveroisia, Nasa kertoo.

Haastajan olemassaolo tiedettiin, mutta sen äärimmäinen kirkkaus oli jäänyt havaitsematta. Infrapunaa näkevää Spitzeriä galaksin keskustan pölyisyys ei kuitenkaan häirinnyt, mikä mahdollisti löydön.

Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Absolute magnitude on suomeksi todellinen kirkkaus, ei äärimmäinen kirkkaus. Termin vastakohta on näennäinen kirkkaus eli tähden kirkkaus Maasta katsottuna.

Helvetti, asiayhteys. Turpa kiinni jos et juttia viitsi lukea ja oikeaa sanaa asiayhteyteen poimia.
Aki 18.7.2008 23:34

Heh heh.. Kuules.. Absolute on englantia jolle on monta eri käännöstä! Absolutea voidaan asiayhteydestä riippuen käyttää myös äärimmäisenä! Ja tähän asiayhteyteen se sopii.
7 21.7.2008 17:45

2009

Viisi vuotta sitten

Tv-lähetykset toimivat taas

23.04.2009 Verkkoyhtiö Digita on saanut korjattua eilisillasta kiusanneet ongelmat Ylen kanavien lähetyksissä.