Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Kuskiton Volvo liimautui kuorma-auton perään

Kuva: Volvo

17.1.2011 17:45 EU:n hanke automaattiautojen tuomiseksi teille juhli Ruotsissa ensimmäistä tosielämän testiä.

Euroopan unionin rahoittama Sartre-hanke (Safe Road Trains for the Environment) veikkaa, että automaattisesti ajavat autojonot ovat ehkä vain kymmenen vuoden päässä.

Hanke kokeili jonoajoa ensimmäistä kertaa simulaattorien ulkopuolella joulukuussa Göteborgin lähistöllä. Testissä ilman kuljettajaa ajava Volvo S60 seurasi kuorma-autoa lähietäisyydellä testiradalla.

Jonoajossa "ammattikuski" johtaa letkaa, jonka muut autot ovat tietokoneen hallinnassa. Jarrutukset ja kiihdytykset tapahtuvat kaikissa jonon autoissa yhtä aikaa.

Autot ajavat lähellä toisiaan liikenneruuhkien vähentämiseksi. Tekniikan etuihin luetaan myös päästöjen väheneminen.

Pelkona
kolari

Volvo yllätti viime keväänä, kun sen kuskiton koeauto rysäytti lehdistön edessä rekan perään. Tekniikan toimiessakin kysyttää, miten autojen ajaminen lähes kiinni toisissaan vaikuttaa matkustajien kokemaan turvallisuudentunteeseen.

Tiedotteen mukaan automaattinen jonoajo tarjoaa mahdollisuuden rentoutua ja lukea vaikka kirjaa. Mutta kuinka helppoa on rentoutua, kun mielessä kolkuttaa vanha hokema "muista turvaväli, muista turvaväli"?

Sartre-hankkeessa tiedostetaan, että teknologian hyväksyntä voi kansalaisten keskuudessa kestää kauan sen jälkeenkin, kun teknologia olisi kypsä käyttöönotettavaksi. Teknologia vaatii myös uusia lakeja EU-maissa.

VerkossaSartre-hankkeen verkkosivut
VerkossaTiedote testistä
Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (27)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
En todellakaan anna elämääni auton ja jonkin räkänokka kooderin käsiin... huh ...
Anonyymi: Kalle 17.1.2011 18:15

Anonyymi
Knight Rider. A shadowy flight into the dangerous world of a man who does not exist. Michael Knight, a young loner on a crusade to champion the cause of the innocent, the helpless, the powerless, in a world of criminals who operate above the law.
Anonyymi: Nimetön 17.1.2011 18:40

Anonyymi
KITT, super pursuit mode!
Anonyymi: Michael Knight 17.1.2011 18:41

Anonyymi
KITT.. Take over, Buddy!
Anonyymi: Michael Knight 17.1.2011 18:43

Anonyymi
Australiassa tätä harrastetaan siten, että keulassa ajava vahtaa peileistä muita jonossa ja huutaa lälläriin, jos joku uhkaa poistua tieltä, tosin suoratkin voivat olla 500 mailia pitkiä.
Anonyymi: australian truck tra 17.1.2011 18:57

Anonyymi
Yksi automaattisähköauto tänne kiitos :) Itse en saa ajokorttia kehnojen silmien takia, joten tuollainen olisi mainio. Tosin täällä Espoossa ei juuri omaa autoa tarvitse hyvien julkisten yhteyksien tkia, en ole koskaan kokenut oman auton puutetta ongelmaksi. Mutta pidempiä matkoja kulkiessaoma auto voisi olla kiva.

Lisäksi jos ihmisautoilijat saatas kokonaan pois liikenteestä, niin moni henki säästyisi, olettaen tietty ettei automaattiautossa ole pahoja bukeja. Ihmisissäkin on kuitenkin pahoja bukeja, jotka aiheuttaa kahausta, piittaamattomuutta muista tiellä liikkujista, ratissa räyhäämistä, kiilaamista, liikennevalojen noudattamattomuutta jne jne. Eli liekö ne tietokonebukit kuitenkaan pagempia, kuin ihmisluonteen bukit.
Anonyymi: miksuh 17.1.2011 19:08

Anonyymi
Mulle kanssa kelpaisi tekoälyllä varustettu auto joka on ohjelmoitu niin että se suojelee ihmishenkiä, liikenteessä ja muutenkin.

Ajokortti mulla on mutta joskus sitä voi olla niin väsynyt tai vaikka kovassa flunssassa että ajaminen on parempi jättää muille ja siksi tuollainen "KITT" olis todella hieno juttu.
Anonyymi: Nimetön 17.1.2011 19:12

Anonyymi
Niin ja uutisessa puhutaan siitä miten tietokoneohjatut autpt ajaa liian l'ähellä toisia. Eikö sitten ihmiset muka tee niin? Minun käsittääkseni edellä menevän puskurisa kiinni roikkumi en erittäin yleistä. Ja tietokone varmasti ehtii reagoida ihmistä nopeammin yllättäviin jarrutuksiin. Eli ihmiset pois ratista kokonaan on minun suositukseni.
Anonyymi: miksuh 17.1.2011 19:21

Anonyymi
JEES, yhdessä autossa silestonet ja toisessa huippurenkaat = iso mälli jossa on sitten koko jono samassa nipussa...Turvallisuutta????
Anonyymi: Juurikin niin 17.1.2011 19:55

Anonyymi
Windows Embedded Automotive 7 Overview With more than ten years in the automotive space, Windows Embedded Automotive is invested in helping car manufacturers and suppliers connect drivers with a wide range of devices, services and technology, including:


New Silverlight development tools to bring rich HMI to life
Microsoft Tellme speech technology empowers designs that keep hands on the wheels
Hands-free phone communication works with the most popular phones in the market
Mobile device integration including iPod, Zune and mp3 players
Rich content through connected services

Our Vision: Enrich the in-vehicle experience with an extensible innovative platform for communication, entertainment, navigation and connected services.

Windows Embedded Automotive 7 Highlights
Windows Embedded Automotive 7 builds on the best of Microsoft Auto 4.1 and Windows Automotive 5.5 delivering a large set of integrated and flexible middleware components allowing automotive solutions to scale across a broad range of automotive makes and models and speed their time to market. Windows Embedded Automotive 7 integrates Silverlight for Windows Embedded, an extensible UI framework, which enables seamless integration between designer, developer and reviewer, saving months of unnecessary reworking.

Built on the industry leading embedded platform, Windows Embedded Compact 7 (next generation Windows Embedded CE), Windows Embedded Automotive 7 leverages hundreds of components. Along with Silverlight for Windows Embedded, other components available are Internet Explorer and the latest support for multi core IA, ARM v7 and SH4 architectures which allow devices to take advantage of the up-to-date innovations in hardware.

Seamless integration between designer and developer: Silverlight for Windows Embedded
Experiences built in Silverlight for Windows Embedded can be refined rapidly on the desktop and deployed unchanged to the target device facilitating flawless delivery from designer to developer. These executable specifications mean you can design and review with working prototypes that are quickly built and easily modified. This new method of HMI development allows for reuse of assets from design to implementation saving significant time and development costs.

Using Silverlight for Windows Embedded, developers can create immersive user experiences with high performance animations and screen transitions. Designers can take advantage of HMI bezel simulator for interfaces with impact and integrated multi-touch input capabilities. The only constraint is the designer?s imagination.



TURVALLISTA MATKAA
Anonyymi: SILVERLIGHTILLA 17.1.2011 21:23
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Suomessa etsitään avaimia media-alan menestykseen

27.08.2009 Suomessa käynnistyy laaja median tulevia konsepteja ja liiketoimintamalleja kehittävä tutkimusohjelma nimeltä Next Media. Syynä on digitaalinen murros.

.