Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Google tukee salaperäistä avaruusyritystä

Kuva: ESA 2010 MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP/IDA

19.4.2012 13:16 Ensi viikolla paljastettava yritys Planetary Resources on saanut taakseen vahvoja nimiä, kuten Googlen kaksi johtajaa.

Onko tämä yksi niistä ideoista, joilla Google yrittää pelastaa maailman? Useilla uutissivustoilla on julkaistu kutsu tiedotustilaisuuteen ensi tiistaiksi. Aiheena on Planetary Resources -niminen yhtiö.

Kutsusta kertoi ensimmäisenä MIT:n Technology Review -lehti. Yrityksen on määrä yhdistää avaruuden tutkimista luonnonvarojen hankintaan Maan ulkopuolelta.

Lehti veikkaa, että kyseessä on hanke asteroidien hyödyntämiseksi kaivostoiminnassa. Mikään ei kuitenkaan sulje pois vaihtoehtoa, että hanke tähtää Kuun luonnonvarojen kaivamiseen ja rahtaamiseen. Siinä tosin voivat esteeksi nousta lakipykälät, jotka sääntelevät Kuun kaupallista hyödyntämistä.

Mikäli kutsusta voi mitään päätellä, voi luvassa olla yhtä kunnianhimoinen hanke, kuin vastikään paljastettu suunnitelma avaruushissin rakentamiseksi vuoteen 2050 mennessä.

Yrityksen tukijoiksi ilmoitetaan muun muassa Googlen Larry Page ja Eric Schmidt, elokuvaohjaaja James Cameron, entinen Microsoft-mies ja avaruusmatkailija Charles Simonyi ja miljardööriliikemies Ross Perot.

Avaruus innoittaa
Googlea

Google on eri otteisiin tähynnyt avaruuteen. Yhtiö on sponsoroinut esimerkiksi kilpailua, jossa tarkoituksena on lähettää robottialuksia Kuuhun. Lisäksi Googlen uskotaan tutkivan muun muassa juuri avaruushissiin liittyviä teknologioita huonosti tunnetussa X-laboratoriossaan.

Planetary Resourcesin tehtäväksi ilmoitetaan ihmiskunnan hyvinvoinnin tukeminen. Firman on tarkoitus lisätä "biljoonia dollareita" globaaliin bruttokansantuotteeseen, luoda kokonaan uusi teollisuudenala ja määritellä termi "luonnonvarat" uudelleen.

Ensi tiistain tiedotustilaisuus pidetään Seattlessa. Tilaisuutta vetää kaupallinen avaruusyrittäjä Peter H. Diamandis yhdessä Mars-mönkijöiden entisen tehtäväjohtajan Chris Lewickin ja Nasa-astronautti Tom Jonesin kanssa. Tilaisuus esitetään myös verkkolähetyksenä.

Lue lisääTechnology Review'n uutinen
Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (1)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Lakipykälät eivät koskaan estä kaupallisuutta, koska jos on riittävästi rahaa niin lakeja voi aina muuttaa tarpeensa mukaan. Niihän jo tehdään monessa asiassa, jopa ihmisten perusoikeuksien kustannuksella. Raha ensin, sitten ihminen.

Jos tehdään jotain kunniallista ja koko ihmiskuntaa hyödyntävää, niin sen salamiseen ei ole koskaan mitään syytä. Sen sijaan ahneuteen perustuva kaupallinen toiminta usein salataan.
Anonyymi: Nimetön 21.4.2012 10:50
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Microsoft käy haittamainosten kimppuun

18.09.2009 Ohjelmistoyhtiö Microsoft jätti viisi kannetta oikeuteen Yhdysvalloissa taistelussa kasvavaa verkkorikollisuuden ilmiötä vastaan. "Malvertising", eli haitalliset mainokset, voivat esiintyä luotetuilla verkkosivuilla.

.