Lue uutinen mobiilisivustolla

Valtava kivi tulee tutuksi virtuaalilennolla

Kuva: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

12.5.2012 01:15 Avaruusaluksen mittauksista luotiin tiivis virtuaalilento erikoisen protoplaneetan lähituntumaan.

Viime kesänä Vesta-nimisen jättiläisasteroidin luokse saapunut Dawn-luotain auttoi tuottamaan puolentoista minuutin simuloidun kierroksen Vestan eri kolkkiin. Korkeuseroja on paikoin liioiteltu videossa.

Nasan mukaan Vesta on ikivanha jäänne aurinkokunnan alkuvaiheista, mutta sillä on vaihtelevampi pinta kuin oli oletettu.

Vesta muistuttaa monin tavoin enemmän pientä planeettaa kuin asteroidia. Vestan läpimitta on keskimäärin 529 kilometriä. Se vastaa noin puolta Suomen pituudesta.

Tutkimustiimi julkaisi myös toisen videon, jossa tutkitaan lähemmin Vestan lukuisia kraattereita.

Tieteellinen ja myös kaupallinen kiinnostus asteroideja kohtaan on ollut kasvussa. Nasa on harkinnut miehitettyä lentoa jollekin Maata lähellä olevalle asteroidille pohjustamaan myöhempää matkaa Marsiin.

Äskettäin verhot vedettiin uuden yrityksen, Planetary Resourcesin edestä. Yritys tähtää asteroidien mineraalien kaupalliseen kaivuuseen.

Lähiasteroidit, joihin Vesta ei lukeudu, ovat myös mahdollinen törmäysuhka Maalle. Suuret lähiasteroidit tunnetaan kuitenkin nykyään varsin hyvin.

VideoVideo
VerkossaNasan tiedote
Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Jep. Sama olisi kiipeillä puussa ja heiluttaa nuijaa.
Anonyymi: Urgh 12.5.2012 18:19

Jos sattumoisin lähiasteroidilta sattuisikin löytymään runsaasti vaikkapa platinaa, timantteja tai muita arvokkaita aineita miljardien arvosta, on aivan varmaa että kaikella tällä on syynsä.

Mikäli esim tältä tutkitulta asteroidilta olisikin jotian löytynyt, ei sitä kerrottaisi suurelle yleisölle. Ei ennenkuin omat pojat ovat porien kanssa pinnalla ja omistusoikeus todettu.
Anonyymi: Nimetön 13.5.2012 11:27

Kaikkeen joutavaan sitä rahaa syydetään. Moisen kiven tutkimisesta ei ole mitään hyötyä kenellekään... suojatyöpaikkojen luontia turhille tutkijoille.

Samaahan ne aikoinaan viikinkivaimot sanoi, kun ukot lähti länteen.
Anonyymi: Nimetön 13.5.2012 14:01

Nyt kun viimeiset Meegoilija jeesustelijat on saanut Nokialta monoa niin N9 alkaa itsestään sammua?
Anonyymi: Kuulemma se toi kivi 13.5.2012 15:10

On muuten hieman omenan muotoinen tuo Vesta.
Anonyymi: S.J. 13.5.2012 15:49

Tämä Tuomas on kyllä hauska jätkä. Surffaa netissä ja krjoittaa "uutisen" jokaisesta sivusta minkä näkee.Tai sitten klikkaa Macissa "Software Update" ja kirjoittaa siitä "uutisen". Journalismin nykytila?
Anonyymi: Tuomas-Fan 13.5.2012 17:26

Tuota voi pohtia sitten lisää huomenna siellä amiksen takapihalla. OS X SW Uppis on muuten aina uutisen arvoinen. Ubuntu taas kuuluu savimajoihin eikä ole uutisen arvoinen.
Anonyymi: Mountain Lion 13.5.2012 20:12

Ja vielä yksi hyvä juttu Tuomaksessa on tämä keskusteluun osallistuminen.
Anonyymi: Tuomas-Fani 13.5.2012 21:02

Mikähän voisi mättää, Nasan video ei näy. Muualla ei ongelmia.
Anonyymi: Nimetön 14.5.2012 9:25

Eikös Suomi ole pitempi kun 1000 km?
Eiks Suomi ole jotain 1400 kilsaa pitkä Hangosta Utsjoelle tai jotain tuollaista.
Anonyymi: Ilkka-poika 14.5.2012 15:44

2011

Kolme vuotta sitten

Avoin lähdekoodi lisää kannatusta yritysportaassa

24.11.2011 Avoimen lähdekoodin ohjelmat ovat yleisesti käytössä suomalaisissa yrityksissä, selviää Tilastokeskuksen kyselytutkimuksesta.