Taloussanomat

Suomen ja Ruotsin välille halutaan Muskin superjuna

4.1.2016 14:26 Teslasta ja avaruusraketeista tutun Elon Muskin visio huippunopeasta junasta voi muuttua todeksi myös Suomessa.

Turusta Ruotsin Norrtäljeen Ahvenanmaan kautta kulkeva huippunopeaa hyperloop-sukkulajuna saattaa olla totta tulevaisuudessa.

Putkessa magneettisesti kulkeva ja ihmisiä kuljettava kapseli voisi kiitää yli 1 000 kilometrin tuntinopeudella.

Junaa kehittävän Hyperloop technologiesin toimitusjohtaja Rob Lloyd totesi viikonloppuna Ruotsin radiolle (SR), että reitti voisi olla yksi mahdollisista pioneerihankkeista.

– Toivomme saavamme kolme paikkaa, joissa sopimukset ovat valmiina ja hankkeita voidaan aloittaa vuosien 2017 ja 2020 välillä. Olisimme tyytyväisiä, jos Ruotsi oli yksi näistä, Lloyd totesi SR:lle.

Hankkeen alustavia suunnitelmia esiteltiin seminaarissa marraskuussa Suomen suurlähetystössä Tukholmassa.

Radion mukaan Suomen keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä kertoi Ahvenanmaan nostaneen aktiivisesti esiin alustavia suunnitelmia nopeasta junayhteydestä.

Turusta on matkaa Norrtäljeen vajaat 250 kilometriä. Huippunoeassa tuubissa matka sujuisi siten todennäköisesti alle 20 minuutissa.

Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (45)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Se on oikein. Ei mitään tunnelia Tallinnaan, kuulumme pohjolaan. Junat Venäjälle voidaan jo kohta varmaan lopettaa, tai ainakin vähentää niitä.
Anonyymi: jämptinii 4.1.2016 14:32

Anonyymi
Tästä muistuu mieleen jostain syystä Aaron Koreen ja Savonlinnan lentoaseman laajennukset. En tiedä miksi
Anonyymi: ihmettelyämökissä 4.1.2016 14:55

Anonyymi
Totta kai jos jos joku vahteeksi maksaisi viulut.
Se tiedetään vanhastaan , että ruotsi ei maksa tuosta mitään, mutta suosittelee kyllä auliisti suomalaisten maksettavaksi.

Muskilla ei taida olla edes protoa tällaiseen laitteseen joten kuulostaa aivan vappujutulta ellei Ahvenan maalaisilla ole niin kiirus ruotsiin , että ryhtyvät koematkustajiksi . Mutta sekään ei taida onnistua kun tuo kaataisi koko heidän laiva bussineksensa ja suomen valtion siihen vuosittain uhraamat tuki miljoonat .
Anonyymi: Konesalimörkö 4.1.2016 15:07

Anonyymi
No johan on kiire nykyään! Tuntuu että mikään ei enää riitä. Aivan älytöntä rahan tuhlausta koko idea.
Anonyymi: Samusirkka 4.1.2016 15:09

Anonyymi
Muutan Ruotsiin kun se valmistuu.
Anonyymi: Jag_kommer 4.1.2016 15:13

Anonyymi
Ai halutaan. Minäkin haluan kaikenlaista. Kysymys on vain siitä kuka sen kustantaa. Mitä matu-expressiä ne suomalaisten kustannuksella suunnittelee. Suomi-brändi alkaa olla jo liian vahva.
Anonyymi: Kuuluisatolloneväät 4.1.2016 15:14

Anonyymi
Taitaa isolla osalla Itämeren laivoilla matkustajista olla mielessä ihan muu asia kuin nopea perille pääsy :)
Anonyymi: Kippis 4.1.2016 15:15

Anonyymi
Ensiksi pitäisi yhdenmukaistaa Suomen ja Ruotsin välinen raideleveys. Se ei ole ihan halpa juttu.
Anonyymi: Fyrkendalius 4.1.2016 15:33

Anonyymi
Ei sitä Affenanmaalle. Eihäs se edes ehdi pysähtyä kun meni ohi jo. Sitäpaitsi jokainen välistoppi pidentää matka-aikaa 50%. Mutta he jotka hakevat Kela- ja sossutuet Suomesta ja Ruotsista, varmasti tulevat iloisiksi nopeasta matkasta. Paitsi että koko tuubi on toistaiseksi pelkkää tuubaa. Jees.
Anonyymi: TyrkiJyrki 4.1.2016 15:45

Anonyymi
Ensiksi pitäisi yhdenmukaistaa Suomen ja Ruotsin välinen raideleveys. Se ei ole ihan halpa juttu.


Tarpeeton kommennti, ainakaan tällä hetkellä julkisuudessa olleiden tietojen mukaan tuolla Hyperloop "junalla" ei ole mitään tekemistä olemassa olevan raideliikenteen kanssa. Siinä liikkuvat "junat" eivät aja normaaleilla raiteilla. Ainakin ajatusleikin tasolla jotain tämän tapaisia visionäärisiä projekteja tarvitaan, jos aiotaan tällä vuosisadalla tehdä muutakin kuin keittää sellua. Tuollaisen projektin kärjessä olijat voivat hyötyö monin tavoin sen mukanaan tuoman kehityksen varjolla. Toki edelläkävijät usein maksavat myös suurempaa hintaa.
Anonyymi: theneo 4.1.2016 15:54
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

DNA alkaa myydä iPhonea

01.06.2011 Telekonserni DNA saa vihdoin Applen älypuhelimet valikoimiinsa.


2013

Kolme vuotta sitten

Vakuutusyhtiö haluaa tietää käytkö lenkillä

01.06.2013 Vakuutusyhtiöt sekä monet muut yritykset haluavat tietää, kuinka terveellisesti heidän asiakkaansa elävät. Yhdysvalloissa tietojen salaamisesta voi tulla jopa lisälasku. Suomessa ihmisten itse mittaamaa tietoa halutaan kerätä terveydenhoidon tueksi.

.