Huippunopea tietokone nyt lähempänä – kiitos suomalaisten

Kvanttisolmun jokainen värillinen nauha edustaa joukkoa lähekkäisiä solmulla olevan kvanttikentän suuntia. Jokainen nauha on kiertynyt itsensä ympäri ja ympäröi muut nauhat kerran. Solmun avaaminen edellyttää nauhojen erottamista rikkomalla ne.
Kuva: Aalto-yliopisto/David Hall

1.2.2016 14:49 Suomalaiset tiedemiehet tekivät kvanttitutkimuksissaan läpimurron, joka osaltaan tuo kauan himoittuja kvanttitietokoneita hitusen lähemmäs todellisuutta.

Aalto-yliopiston ja yhdysvaltalaisen Amherst Collegen tutkijat kertovat havainneensa maailman ensimmäiset solmut kvanttiaineessa.

Tiedotteen mukaan tutkijat muodostivat solmussa olevia yksittäisiä aaltoja eli solmusolitoneja suprajuoksevaa atomikaasua kuvaavassa kvanttimekaanisessa kentässä. Tulokset julkaistiin fysiikan alan lehdessä Nature Physicsissä. Tutkijat ovat nyt jo taitavia muodostamaan tällaisia solmuja ja niitä on luotu satoja.

– Fyysikot ovat esittäneet jo vuosikymmenten ajan teoreettisia ennustuksia siitä, että kvanttikentissä pitäisi voida olla solmuja, mutta kukaan ei ole ennen meitä onnistunut tekemään niitä. Nyt kun olemme todella nähneet näitä kummajaisia, pääsemme viimein tutkimaan niiden erikoisia ominaisuuksia. Erityisen merkittävää tässä on se, että löytömme on yhteydessä useisiin tutkimusaloihin, kuten kosmologiaan, fuusioenergiaan ja kvanttitietokoneisiin, professori Mikko Möttönen Aalto-yliopistosta selvittää.

Möttönen täsmensi läpimurron merkitystä Digitodaylle. Kvanttitietokoneet ovat tietojenkäsittelyn Graalin malja, sillä ne tarjoaisivat ainakin tietyissä laskentatehtävissä järkyttävää nopeutta nykytietokoneisiin verrattuna.

– Niin kutsuttu topologinen kvanttitietokone perustuu solmuihin (tai letteihin) aika-avaruudessa. Tässä on ideana se, että tietyn tyyppinen kvanttibittien solmiminen vastaa tiettyä laskentaa, ja vaikka solmun "naru" hieman heiluu, ei se muuta solmun tyyppiä, jolloin laskenta on erittäin hyvin suojattu häiriöiltä.

Ja kiitos suomalaisten ja amerikkalaisten, nyt solmuja on ylipäänsä nähty kvanttisysteemeissä. Varsinaisen topologisen kvanttitietokoneen rakentamisessa on silti vielä omat ongelmansa.

– Suurin syy miksi olen tästä niin innoissani on se, että nyt tiedemaailma on vihdoinkin nähnyt solmuja kvanttikentissä ja tämä on kaiken perusta niiden mahdolliselle käytölle. Ennen kuin jotain voi käyttää, se pitää saada aikaan, Möttönen sanoo.

Kyseessä on niin kutsuttu stabiili solmu. Jos kyseessä olisi tavallinen naru, se tarkoittaisi, että solmua ei voi avata ilman saksia.

– Työmme ei ole päätepiste, vaan alku kvanttisolmujen tarinalle luonnossa, Möttönen korostaa.

Fuusiovoima sittenkin pian totta?

Mikko Möttönen näkee tutkimuksella yhtymäkohtia myös toiseen utopistiseen teknologiaan eli fuusiovoimaan. Esimerkiksi asejätti Lockheed Martin on väittänyt rakentavansa muutaman vuoden sisällä pienen fuusioreaktorin.

– Meidän yliopistomme monet fuusiotutkijat ovat pitäneet näitä väitteitä perättöminä, koska se miksi reaktoreista on ylipäänsä tehty niin valtavia kuin ne nyt ovat, on se, että plasma on epästabiilia, ja pienessä reaktorissa plasma karkaa seinille, jolloin fuusioreaktio pysähtyy, Mikko Möttönen taustoittaa.

Mutta Hollannissa on näytetty toteen, että jos plasman saa samanlaiselle solmulle kuin kvanttikentän, se onkin paljon stabiilimpi.

– Voisiko siis näillä uusilla fuusiota uhoavilla firmoilla olla käytössään jotain tämäntyyppistä teknologiaa, joka mahdollistaisi pienen plasman koossa pysymisen, Möttönen kysyy.

Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Tuomas Linnake

Tuhannen vuoden sijasta näemme uudet intelin kvantti-ii-seikat jo 990 vuoden kuluttua. Jihuu!!!!
Anonyymi: ihan_lähellä 1.2.2016 15:46

Taitaa meikäläisen reaktorista loppua veto ennen kun fuusio saadaan pysymään purkissa. Kun 70-luvulla veikkailimme ajankohtaa, sanoin 2030-luvulla, mutta nyt epäilyttää tuokin. Kyllä energiayhtiöt laittaa viimeiseen asti kapuloita rattaisiin, ja jarruttaa kehitystä kaikin keinoin. Nythän siirtomaksut ovat kohta jo kaksi kolmannesta sähkön hinnasta, joten mitään hyötyä kuluttajalle tuskin jää, vaikka sähkö muuttuisi ilmaiseksikin. Taitaa olla parasta vaan hankkia aggregaatti takapihalle puksuttamaan, tulee jo nykyisillä hinnoilla halvemmaksi.
Anonyymi: ukkoukko 1.2.2016 15:57

Hieno uutinen!
Onneksi suomessa on muitakin kuin persuja, maamme voi vielä nousta tästä jamasta.

Ei ehkä oikea paikka politikoida mutta kyllä suomen suohon veivät juuri ne muut puolueet. mm. myymällä tuottavat valtion yhtiöt yksityisille tai ulkomaalaisille omistajille. Lisäksi jokainen voi kuvitella millainen maahantulijoiden virta olisi jos hallituksessa istuisivat persujen tilalla vasemmistopuolueet.

Ja tähän loppui politiikan käsittely.
Anonyymi: tietäjäkin 2.2.2016 8:50

Hieno uutinen!

Hienoa todellakin. Suomella on 100 miljardia velkaa, jonka ottamiseen persut eivät ole osallisuneet, bääministeri on keskustalainen mamuttajapuunhalaja ja rahakirstua vahtii kokoomus. Mamukatastrofin "hoidossa" kokareiden orpourpo. Taisi aivobruut mennä väärään osoitteeseen.
Anonyymi: blörinää 2.2.2016 11:40

Jos pienet plasmasolmuvoimalat tulevat nopeasti käyttöön, voidaan Olkiluoto 3:n rakentaminen keskeyttää. Toivottavasti saadaan myös pian ok-taloihin sopivia pienvoimaloita, niin loppuu Carunan rahastus.
Anonyymi: Pienpolttaja 3.2.2016 1:27

2013

Kolme vuotta sitten

Ouya-konsoli ehti myyntiin – moni rahoittaja yhä tyhjin käsin

26.06.2013 Googlen Android-käyttöjärjestelmään perustuvan avoimen Ouya-pelikonsolin piti ennättää lahjoittajille ennen myynnin alkamista. Näin ei kuitenkaan kaikissa tapauksissa käynyt.