Taloussanomat

Go-mestari hävisi jo toistamiseen tekoälylle: "Jännittävää" ja "dramaattista"

Lee Se-dol on kuvassa keskellä. Oikealla Alphabetin (Googlen emoyhtiö) puheenjohtaja Eric Schmidt ja vasemmalla AlphaGon kehittäjä Demis Hassabis.
Kuva: YONHAP

10.3.2016 19:45 Lee Sedol hävisi toisenkin ottelunsa Googlen AlphaGo-tekoälyä vastaan. Taistelu oli kuitenkin tiukkaa.

Googlen DeepMind-tekoäly-yksikön AlphaGo-keinoäly ja eteläkorealainen Go-mestari Lee Sedol pelasivat toisen osaottelunsa viiden pelin ottelusarjassa tänään.

Ottelu pelattiin loppuun asti ja se päätyi AlphaGon pistevoittoon.

Kommentaattorit kuvailivat ottelua jännittäväksi, dramaattiseksi ja erittäin hyvätasoiseksi. Etenkin AlphaGon otteet pelin alkuvaiheessa saivat kehuja.

Kommentoijat Twitterissä huomasivat yhden merkittävän heikkouden AlphaGon pelissä: Se ei hyödyntänyt Leen huvennutta pelikelloa. Ihmispelaaja olisi pelannut nopeammin, eikä jättänyt vastustajalleen miettimisaikaa.

Ottelun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa Lee kuvaili olevansa sanaton. Hänen mukaansa hänellä ei ollut kertaakaan johdossa olemisen tunnetta koko pelin aikana, eikä hän kyennyt löytämään heikkouksia vastustajan pelistä.

Eilinen ottelu päättyi Leen luovutusvoittoon, kun tämän pelikellossa oli runsaat 28 minuuttia jäljellä.

Tämänpäiväisen ottelun jälkilähetys on katsottavissa alla. Ottelun live-lähetystä seurasi sen loppuvaiheessa lähes 90 000 katsojaa.

Gota pidetään tietokoneelle hyvin vaikeana sen intuitiivisuuden vuoksi. Pelissä on 361 mahdollista avausta, mikä on paljon verrattuna shakin 20 aloitussiirtoon.

Seuraava peli on lauantaiaamuna kello 5.30 Suomen aikaa, ja sen voi katsoa tästä linkistä.

Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (5)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
AlphaGo voi kehittyä vieläkin paremmaksi pelaamalla itseään vastaan, käymällä läpi yhä uusien huippupelaajien pelejä ja oppimalla aina vain parempia siirtoja. Sen jälkeen ihminen ei enää pysty mitenkään voittamaan sitä. Sen oppiminen tapahtuu periaatteessa vastaavalla tavalla kuin ihminen oppii kokemastaan ja näkemästään.

Seuraavaksi varmasti yritetään löytää käytännön sovelluksia, joissa tälläinen tekoäly voi ottaa suorittaakseen päättelyä vaativia tehtäviä joita on pidetty mahdollisina vain ihmisille. Saattaa olla että tietyt työntekijät huomaavat yhtäkkiä tekoälyn hoitavan nämä tehtävät tehokkaammin ja nopeammin.

Tälläisen tekoälyn vahvuus on siinä että se kykenee aidosti oppimaan saamansa tiedon pohjalta. Opettamiseen käytetyä ainestoa voi olla valtava määrä, jolloin oppiminen tehostuu. Tarvitaan vain riittävän suuri määräs laskentatehoa, jotta oppiminen on mahdollista järkevässä ajassa. Lisäksi tietokoneeseen rakennettu tekoäly ei koskaan väsy. Kuvantunnistus on toinen alue jossa nämä tekoälysovellukset ovat erittäin hyviä ja niitä käytetään jo. Ne kykenevät tunnistamaan asioita kuvista jopa paremmin kuin ihmiset.
Anonyymi: tekoälygo 10.3.2016 22:59

Anonyymi
Kuvantunnistus on toinen alue jossa nämä tekoälysovellukset ovat erittäin hyviä ja niitä käytetään jo. Ne kykenevät tunnistamaan asioita kuvista jopa paremmin kuin ihmiset.


"Google Photos Mislabels Black Americans as Gorillas" :D

On se mahtava. Sitten joskus.
Anonyymi: jorrrma 10.3.2016 23:50

Anonyymi
Kuuntelin AlphaGo- kehittäjän kommentteja ja jos oikeen ymmärsin, niin tekoäly pyrkii maksimoimaan voiton todennäköisyyttä, joten se voi vaikuttaa sen valintoihin.

Tekoäly ei ehkä vielä ota riskejä pelaamalla nopeammin lopussa ja näin yritä hyödyntää vastustajan pelikelloa. Ehkä joskus tulevaisuudessa tekoäly hoksaa hyödyntää vastustajan henkisiä heikkouksia...
Anonyymi: rtreterter 11.3.2016 6:29

Anonyymi
@ Jorrrma

Kokeilepas joskus esimerkiksi Androidille ja IOS:lle olevaa sovellusta nimeltä TapTap See. Sovelluksella otetaan valokuva, joka lähetetään palvelimelle kuvantunnistusta varten, vastauksena tulee tieto siitä mitä kuvassa on.

Sovellus on hyödyllinen etenkin näkövammaisille ja sokeille, ja se onkin yksi hyvä apuvälineohjelma. Mutta kyllä siitä voi olla iloa muillekin.

Tuon sovelluksen taustalla on aivan käsittämättömän hyvä kuvantunnistuspalvelu.
Anonyymi: miksuh- 11.3.2016 16:24

Anonyymi
Kuuntelin AlphaGo- kehittäjän kommentteja ja jos oikeen ymmärsin, niin tekoäly pyrkii maksimoimaan voiton todennäköisyyttä, joten se voi vaikuttaa sen valintoihin.

Tekoäly ei ehkä vielä ota riskejä pelaamalla nopeammin lopussa ja näin yritä hyödyntää vastustajan pelikelloa. Ehkä joskus tulevaisuudessa tekoäly hoksaa hyödyntää vastustajan henkisiä heikkouksia...


Ei, tekoäly on vielä fiksumpi. Se laskee raakana jäljellä olevat siirrot ja tietää paljonko käyttää aikaa loppuihin siirtoihin. Tuolla AlphaGo:n vastustajallahan oli puolisen tuntia enemmän aikaa jota ei koskaan kerennyt käyttämään. Siinä on sen jutun juju, täysin erilainen tilanne kuin shakki jossa pelilauta ei "täyty" loppua kohden. Aikaa käytetään tarpeen tullen ja aivan viimeisiin siirtoihin sitä ei kannata käyttää juuri yhtään, sillä kombinaatioita ei enää ole laskettavaksi.
Anonyymi: ViksuVekotin 11.3.2016 22:30
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

Samsung haastaa Applen taas oikeuteen

30.06.2011 Samsung syyttää Applea kosketusnäyttöjä koskevien patenttien rikkomisesta.


2013

Kolme vuotta sitten

Uusi vakoiluväite kuohuttaa EU:ssa: Puhemies tivaa USA:lta selitystä

30.06.2013 Euroopan parlamentin puhemies ottaa tuoreet väitteet Yhdysvaltain vakoilusta erittäin vakavasti.

.