Taloussanomat

Onko tässä seuraava iso juttu? Näin syntyy suomalainen VR-peli

Mindfieldin perustajat Ville Kivistö (vas.) sekä vierailijaa HTC Viven kanssa kanssa avustava Olli Sinerma.
Kuva: Henrik Kärkkäinen

12.3.2016 06:06 Virtuaalilaseista puhuvat kaikki, mutta mitä niillä tehdään? VR-laitteille peliä kehittävän suomalaisfirma luottaa, että virtuaalilaseista tulee iso juttu pelialalla.

Virtuaalitodellisuus eli VR (virtual reality) on yksi tämän ja tulevien vuosien hittijutuista. Oculus Rift on lopultakin tulossa laajemmin myyntiin, HTC:n Vive -silmikolta odotetaan paljon, minkä lisäksi mobiilipuolella nähdään paljon Samsungin Gear VR:ää sekä Google Cardboardia.

Mutta laitteilla ei tehdä mitään ilman sisältöä. Ja kun sisällöstä puhutaan, ensimmäisenä tulevat pelit.

Sellaiset pelit, kuin ensi kuussa ilmestyvä suomalainen P.O.L.L.E.N, jota Mindfield Games viimeistelee studiossaan Helsingin Katajanokalla.

Kyseessä on lieveällä retrotuulahduksella maustettuun scifi-maailmaan sijoittuva eksploraatio- eli tutkimuspeli, jota voisi kuvailla vaikkapa avaruuteen sijoittuvaksi Mystiksi. Kokemuksistamme pelistä voit lukea lisää täältä.

Laitteistokilpailu on hyväksi

Mindfield tekee peliään samaan aikaan VR-laitteille ja tavalliseksi pc-peliksi. Tuen saavat ainakin Oculus Rift sekä HTC:n Vive, myöhemmin ehkä joku muukin.

– Itse pidän kilpailusta laitteistopuolella, vaikka se jonkin verran vaivaa lisääkin, sanoo Mindfieldin perustaja ja toimitusjohtaja Ville Kivistö.

Tämä tuottaa pelintekijälle jonkin verran lisävaivaa, sillä HTC:llä on lisämausteena oma käsiohjauksensa, jonka voi tosin halutessaan jättää toteuttamatta.

Loppuvuodesta P.O.L.L.E.N:ista on luvassa myös PlayStation 4 -versio, sillä Sony tuo omat Playstation VR -lasinsa pelikonsolilleen.

Xboxille peliä ei ole tulossa, sillä Microsoft satsaa enemmän HoloLensinsä lisättyyn todellisuuteen kuin virtuaalitodellisuuteen. Lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan luonnollisen näkymän ja digitaalisen grafiikan yhdistämistä, jälkimmäisessä kaikki näköhavainnot tuotetaan tietokoneistetusti.

Toimittaja katselee kattoa P.O.L.L.E.N-pelissä Oculus Riftillä.

– AR [lisätty todellisuus] on enemmän ensi vuosikymmenen juttuja, VR tapahtuu nyt ja lähivuosina, sanoo Mindfieldin toinen perustaja Olli Sinerma. Myös mobiililaitteet on tarkoitus jättää rauhaan ainakin aluksi. Kivistön mukaan ne tulevat sisällöltään hieman perässä. VR on myös harvoja paikkoja, joissa tehokkaan pc:n ja puhelimen suorituskykyero on ratkaiseva.

Ei vielä tungosta

Mindfield on hyvissä ajoin liikkeellä. Suomalaisia VR-pelejä on tiettävästi ilmestynyt vasta kaksi, tamperelainen Windlands-tutkimuspeli sekä Kumoon-palikoidenkaatelu. P.O.L.L.E.N on kuitenkin ensimmäinen isommilla resursseilla tehty peli.

Isommat resurssit tarkoittavat 2,5 vuoden kehitysaikaa, 10 hengen tekijätiimiä sekä Tekesin ja yksityisten sijoittajien rahoitusta. Mindfieldin miehet eivät puhu rahasta kovin mielellään, mutta yhtälö tuottaa silti vähintäänkin satojen tuhansien eurojen kulut.

– Kilpailemme [kalleimpien ja markkinoiduimpien eli] AAA-pelien kanssa samassa laatuluokassa, mutta emme budjetissa, Sinerma muotoilee.

Suomessa on tällä hetkellä noin 300 pelialan yritystä, mutta virtuaalitodellisuuden kanssa työskentelee vasta pieni osa. Kivistön mukaan viimeisimmässä FIVR:in (Finnish Virtual Reality Association) kokoontumisessa oli 16 yritystä, ja pelien lisäksi mukana oli muun muassa sisustusarkkitehtuuria. Varsinaista tungosta ei siis vielä ole.

Entä tuleeko VR:stä iso juttu pelaamisessa? Laitteet ovat toistaiseksi kalliita ja peliala on täynnä yllättäviä käänteitä.

– Luottavaisia ollaan, sanoo Kivistö ja pitää hetken taukoa.

– Haluan, että se onnistuu, hän jatkaa nauraen.

Korjattu kuvatekstissä ollut vr-silmikon merkki ja malli.


Lue myösUusi aika pelaamisessa alkaa – tällainen on suomalainen P.O.L.L.E.N
Jutun kirjoitti: Henrik Kärkkäinen

Henrik Kärkkäinen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Rekisteröitynyt käyttäjä
VR-laitteille peliä kehittävän suomalaisfirma luottaa, että virtuaalilaseista tulee iso juttu pelialalla.


Minäpä en usko!

Lasit näyttävät niin kömpelöiltä ja epäkäytännöllisiltä, että harva sellaisia tahtoo pitää yllään.

Eiväthän elokuvien katseluun tarkoitetut 3D-lasitkaan menestystarinaksi nousseet, juuri epämukavuutensa ja epäkäytännöllisyytensä takia. Ja nämä lasit näyttävät olevan vielä huomattavasti raskaammat ja epämukavammat kuin ne.

Joten se siitä. Tämä lapsi on kuolleena syntynyt.
Rekisteröitynyt käyttäjä: AsioitaSeurannut 12.3.2016 7:08

Anonyymi
VR-laitteille peliä kehittävän suomalaisfirma luottaa, että virtuaalilaseista tulee iso juttu pelialalla.

Minäpä en usko!

Lasit näyttävät niin kömpelöiltä ja epäkäytännöllisiltä, että harva sellaisia tahtoo pitää yllään.

Eiväthän elokuvien katseluun tarkoitetut 3D-lasitkaan menestystarinaksi nousseet, juuri epämukavuutensa ja epäkäytännöllisyytensä takia. Ja nämä lasit näyttävät olevan vielä huomattavasti raskaammat ja epämukavammat kuin ne.

Joten se siitä. Tämä lapsi on kuolleena syntynyt.


Ihan yhtä kömpelöä kuin kuulokkeiden käyttö. Ja jotkut kulkee kaupungilla koko päivän luurit korvilla.
Anonyymi: pelimiez 12.3.2016 9:21

Anonyymi
VR-laitteille peliä kehittävän suomalaisfirma luottaa, että virtuaalilaseista tulee iso juttu pelialalla.

Minäpä en usko!

Lasit näyttävät niin kömpelöiltä ja epäkäytännöllisiltä, että harva sellaisia tahtoo pitää yllään.

Eiväthän elokuvien katseluun tarkoitetut 3D-lasitkaan menestystarinaksi nousseet, juuri epämukavuutensa ja epäkäytännöllisyytensä takia. Ja nämä lasit näyttävät olevan vielä huomattavasti raskaammat ja epämukavammat kuin ne.

Joten se siitä. Tämä lapsi on kuolleena syntynyt.


Tämä on vasta ensimmäinen sukupolvi. Jos muistelet millaisia kännykät olivat alussa niin huomaat varmaan että emme nykypäivänä kävele ympäriinsä ison salkun kanssa jossa on puhelinluuri.
Anonyymi: mielikuvituksenpuute 12.3.2016 9:42

Anonyymi

Tämä on vasta ensimmäinen sukupolvi. Jos muistelet millaisia kännykät olivat alussa niin huomaat varmaan että emme nykypäivänä kävele ympäriinsä ison salkun kanssa jossa on puhelinluuri.


Ensimmäinen sukupolvi? Kyllä jo 90-luvulla oli VR-laseja ja ties mitä myynnissä. Itsekin moisia testailin Descentin kanssa. Ja mitäs on kuultu VR:stä tässä välissä? Ei mitään. Tämä on siis kaukana ensimmäisestä sukupolvesta.

Toki tekniikka kehittyy, mutta itsekään en usko tuon nousevan mitenkään isoksi jutuksi. 3D-telkkariakin tuupataan joka nurkkaan mutta ei kiinnosta. Ja siinä ei edes tarvitse pyöritellä päätään saati käyttää raskaita laseja.

Mutta ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden.
Anonyymi: Symbiatch 12.3.2016 10:04

Anonyymi
VR-laitteille peliä kehittävän suomalaisfirma luottaa, että virtuaalilaseista tulee iso juttu pelialalla.

Minäpä en usko!

Lasit näyttävät niin kömpelöiltä ja epäkäytännöllisiltä, että harva sellaisia tahtoo pitää yllään.

Eiväthän elokuvien katseluun tarkoitetut 3D-lasitkaan menestystarinaksi nousseet, juuri epämukavuutensa ja epäkäytännöllisyytensä takia. Ja nämä lasit näyttävät olevan vielä huomattavasti raskaammat ja epämukavammat kuin ne.

Joten se siitä. Tämä lapsi on kuolleena syntynyt.


Ilmeisesti et ole Oculus riftiä testannut.
Mikäli olisit niin varmasti mielipiteesi olisi erilainen.
On 110% varma, että vR:t tulevat ainakin pelialalla lyömään läpi ei pienintäkään epäilystä.
Kunhan tekniikka toimii ja hinnoittelu oikein niin se on siinä.
Anonyymi: Varma_Homma 12.3.2016 10:17

Anonyymi
Tehkääpä se VR-verkkopeli, jossa voi kävellä omana itsenään vaikkapa ravintolaan sisään tiskille ja tilata oluen. Siinä sitten käänellään päätä ja katsellaan ympärille. Vieressä näkyy vaikkapa joku nainen ihan sellaisenaan kuin hän on oikeasti olemassa. Jonkinlainen 3D-kuva täytyy siis ottaa ihmisistä ennen kuin he voivat peliin liittyä. Tietokone sitten hoitaa kävelyyn ynnä muuhun liittyvät asiat, jotta kaikki näyttää ihan yhtä oikealta kuin jos olisi itse paikan päällä katselemassa. Puhua voisi mikrofoniin ja muut pelaajat tietysti kuulisivat sen. Luulisin, että tätä peliä olisi helppo myydä ja nykyisinhän pilvipalvelimista löytyy tehoa ja laskentakapasiteettia, joten siinä ei olisi ongelmia. Lisäksi tietoliikenneyhteydetkin ovat nopeita eivätkä viiveet aiheuttaisi hämminkiä. Tietoliikenneyhtiöiltä voisi saada helposti rahoitusta tähän. Yhteisörahoitus verkossa voisi myös tuottaa jättipotin.
Anonyymi: Verneri 12.3.2016 11:28

Anonyymi
"Kyseessä on lieveällä retrotuulahduksella maustettuun scifi-maailmaan sijoittuva eksploraatio- eli tutkimuspeli, jota voisi kuvailla vaikkapa avaruuteen sijoittuvaksi Mystiksi."
Pelifirmat kehittävät pelejä, joista ei ole käyttäjälle lopulta muuta 'hyötyä' tai 'iloa' kuin ajan kuluminen. Kiinnostavia pelejä voisi tehdä aivan maankamaraltakin ja arkisista ilmiöistä. Virtuaalilaseihin voisi tehdä ohjelmia tai pelejä, joiden avulla niiden käyttäjät oppisivat ymmärtämään ja ratkomaan ihmiskunnan suuria ongelmia tai yksilöiden henkilökohtaisempia vaikeuksia. Niihin voisi tehdä sovelluksia opetuskäyttöön. Oppimisesta tulisi 'viihdyttävää', koskettavampaa ja tehokkaampaa. Sovellusten markkina-alue laajenisi opetuskäyttöön kouluissa ja harrasteissa. Laseillahan voisi opetella vaikka tasapainoilua ja sokkona kävelyä, koska niillä ei välttämättä näe tosielämän tapahtumia.
Anonyymi: liikenneturva 12.3.2016 11:47

Anonyymi
Pelinkehittäjät ovat keskittyneet aika paljon peleihin, joissa ongelmia ratkotaan väkivallalla tai aiheuttamalla uusia ongelmia vastapuolelle. Näillä eväillä puolet pelaajista päätyy vankilaan tai terroristileireille. Peliteollisuus voisi keskittyä positiivisempiin ratkaisumalleihin, joissa vakavia ongelmia yritetään ratkoa rauhanomaisemmin. Pelaajan kannalta voisi olla ihan yhtä jännää tai jopa kiinnostavampaa, miten pelissä kohdattu väkivaltainen tapaus saadaan taltutettua tai rauhoitettua vähemmällä väkivallalla. Silloin pelaaja voisi oikeassa elämässäänkin ratkoa eteen tulevia haasteellisia tilanteita tai purkamaan vanhoja traumoja, kunhan peli olisi tarpeeksi aito ja tosielämää kuvaava.
Nykyisin pelejä tehdään leikkisotilaille ja -astronauteille mutta ei oikeaan ammattikäyttöön mielisairaanhoitajan, vanginvartijan tai poliisin ammatista haaveileville.
Anonyymi: rahatpoispelaajilta 12.3.2016 12:03

Anonyymi
Tehkääpä se VR-verkkopeli, jossa voi kävellä omana itsenään vaikkapa ravintolaan sisään tiskille ja tilata oluen. Siinä sitten käänellään päätä ja katsellaan ympärille. Vieressä näkyy vaikkapa joku nainen ihan sellaisenaan kuin hän on oikeasti olemassa. Jonkinlainen 3D-kuva täytyy siis ottaa ihmisistä ennen kuin he voivat peliin liittyä. Tietokone sitten hoitaa kävelyyn ynnä muuhun liittyvät asiat, jotta kaikki näyttää ihan yhtä oikealta kuin jos olisi itse paikan päällä katselemassa. Puhua voisi mikrofoniin ja muut pelaajat tietysti kuulisivat sen. Luulisin, että tätä peliä olisi helppo myydä ja nykyisinhän pilvipalvelimista löytyy tehoa ja laskentakapasiteettia, joten siinä ei olisi ongelmia. Lisäksi tietoliikenneyhteydetkin ovat nopeita eivätkä viiveet aiheuttaisi hämminkiä. Tietoliikenneyhtiöiltä voisi saada helposti rahoitusta tähän. Yhteisörahoitus verkossa voisi myös tuottaa jättipotin.

Sköndä Laif.
Anonyymi: yfukthsr 12.3.2016 12:42

Anonyymi
VR-laitteille peliä kehittävän suomalaisfirma luottaa, että virtuaalilaseista tulee iso juttu pelialalla.

Minäpä en usko!

Lasit näyttävät niin kömpelöiltä ja epäkäytännöllisiltä, että harva sellaisia tahtoo pitää yllään.

Eiväthän elokuvien katseluun tarkoitetut 3D-lasitkaan menestystarinaksi nousseet, juuri epämukavuutensa ja epäkäytännöllisyytensä takia. Ja nämä lasit näyttävät olevan vielä huomattavasti raskaammat ja epämukavammat kuin ne.

Joten se siitä. Tämä lapsi on kuolleena syntynyt.


Aivan eri sisältö elokuvat pelit.

Peleissä haluat immersion, koska sinä olet itse sisällössä. Tämän jokainen huomaa kun kokeilee esimerkiksi DCS lentosimulaattoria tai War Thunder peliä missä olet ohjaamossa lentämässä. Aivan eri kokemus kuin lentää pelkällä näytöllä. Koska oikeasti tunnet jokaisen liikkeen lentokoneessa ja jopa kokeneet lentäjät tuntevat kaikki tuulen vaikutukset sivuttaissuunnassa tai kuinka kone slippaa kaarteissa.

Mutta räiskintäpeleihin ei VR laseista ole.
Sen sijaan vaikka jotkut seikkailu ja kauhupelit taas voivat olla omiaan siihen. Mutta tosiaan mitään BF tai COD pelejä ei kannata edes harkita liian nopean temmon vuoksi.

Joten VR lasit tulevat floppaamaan aivan kuten aikaisempina 3 sukupolvien aikana (nyt nykyiset ovat 4 sukupolven lasit, joka vuosikymmenenä yritetty myydä näitä edellisenä 40 vuoden aikana).

Elokuvissa 3D lasit on vain hankalat. Peleissä taas turhakkeet kuin muutamissa.
Anonyymi: Juurikas 12.3.2016 13:14
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

Puolalaismiljardööri osti TeliaSoneran havitteleman operaattorin

01.07.2011 Puolalaismiljardööri Zygmunt Solorz-Zak on ostanut Puolan toiseksi suurimman matkapuhelinoperaattorin Polkomtelin 5,5 miljardilla dollarilla eli noin 3,8 miljardilla eurolla.

.