Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Viestintävirasto varoittaa

Ulkomaiset huijaussoittajat löysivät Suomen

Kaikkiin puheluihin ei kannata vastata.
Kuva: Kimmo Mäntylä/Lehtikuva

27.1.2009 13:14 Viestintäviraston mukaan matkapuhelimiin kohdistuvista uhista merkittävimpiä ovat matkapuhelimen käyttäjien huijausyritykset, esimerkiksi huijaussoitot, joita on tällä hetkellä Suomessa liikkeellä.

Viestintävirasto kertoo, että huijauksissa houkutellaan käyttäjä soittamaan takaisin tai lähettämään tekstiviestejä kalliiseen maksulliseen tai ulkomaiseen numeroon.

Huijaus voi toteutua esimerkiksi niin, että ulkomaisesta numerosta soitetaan lyhyt puhelu, johon kuluttaja ei ehdi vastata. Puhelimeen jää kuitenkin soittajan numero näkyviin ja jos kuluttaja soittaa siihen, hän maksaa puhelun hinnan, joka voi olla hyvinkin kallis.

Viestintävirasto kehottaa matkapuhelimien käyttäjiä suhtautumaan kriittisesti kaikkiin viesteihin tai yhteydenottoihin, joita tulee matkapuhelimeen tuntemattomasta numerosta. Viraston sivuilla on myös tietoturvaohje kännykän käyttäjille.

Jutun kirjoitti: Kalevi Nikulainen

Kalevi Nikulainen

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Mainitut yritykset

Kommentit (17)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Hommasin itselleni ajat sitten softapohjaisen "soitonestopalomuurin" puhelimeeni. Alkoi senverran jurppimaan kaikenmaailman sukka, lehti, kalsari, puhelinliittymä, "onneksi olkoon olette voittaneet" ym. myyjät, suosittelen lämpimästi.
Vaikeneminen on kult 27.1.2009 14:41

Anonyymi
Voi jestas, miten näitä toopeja vieläkin löytyy!?

Tilatkaa suoramarkkinointikielto ja loppuu KAIKKI myyntisoittelut. Mikä siinä on niin vaikeaa??? Jengi näköjään mieluummin valittaa ja kitisee.. ja asentelee "soittopalomuureja" (hah haha).. aina vaikeimman kautta, eh?

Wink wink: ssml.fi/index.phtml?s=35
puhelinsuoramarkkino 27.1.2009 14:59

Anonyymi
Kyllä kai joku roti tommosille huijareille löytyy. Tommosethan on helppo todentaa, jolloin laki määräisi, ettei tulonsiirtoa operaattorin asiakkaalta kusettajalle saa toteuttaa. Jos tuossa kuluja jollekin syntyy, niin laki voisi olla sellainen, että kussakin maassa pitää olla virasto, joka maksaa operaattorin kulut ja perikööt tuo virasto sitten omassa maassaan majailevalta huijarilta lopulta nuo kulut. Ihmetyttää, että huijari on tiedossa, mutta se saa rahansa ja vielä saa pitää ne. Liekö operaattorit kimpassa tuossa samaisessa huijauksessa, kun tuommonen saa jatkua ja ainoana keinona esitetään, että kuluttajan selvittäisi, että mihin soittoyrityksiin vastaa ja mihin ei. Jos on esim. hakenut töitä (on lähettänyt useita hakemuksia erinäisiin firmoihin )ja kännykässä on tuntematon numero, niin aika harva varmaan jättää soittamatta takaisin.
Operaattori estäköön 27.1.2009 15:03

Anonyymi
Eikös suomalaisissa maksullisissa puhelinnumeroissa täydy aina puhelun alussa ilmoittaa miten paljon puhelu kustantaa? Miksei tätä voida toteuttaa myös ulkomaalaisiin numeroihin? Puhelun alussa soittajalle selkeästi ilmoitetaan, että puhelu maksaa niin ja niin monta euroa minuutti ja soittaja voi tuolloin lopettaa puhelun kustannuksetta.
lsdkf 27.1.2009 15:37

Anonyymi
Voi jestas, miten näitä toopeja vieläkin löytyy!?Tilatkaa suoramarkkinointikielto ja loppuu KAIKKI myyntisoittelut. Mikä siinä on niin vaikeaa??? Jengi näköjään mieluummin valittaa ja kitisee.. ja asentelee "soittopalomuureja" (hah haha).. aina vaikeimman kautta, eh?Wink wink: ssml.fi/index.phtml?s=35


Myönnän, oli täysin yli-inhimillisen vaikeaa asentaa yks softa. Vaati kokonaiset 1-2 minuuttia. Toisekseen katson, että on täysin oma asiani jättää asentamatta, asentaa, soitaa tai jättää soittamatta siten kuin itseäni lystää.
Vaikeneminen on kult 27.1.2009 15:37

Anonyymi
Huijauspuhelun velotus perustuu korkeaan avausmaksuun, ei puhelun keston mukaan määrittyvään maksuun. Avaus on suoritettu jo siinä vaiheessa, kun tiedote puhelun hinnasta olisi kuultavissa.

Vähimmällä pääsee kun ei vastaa tuntemattomaan numeroon. Jos soittajalla oli tärkeää asiaa, niin hän kyllä soittaa uudelleen. Jos asia kiusaa, voi yrittää numerotiedustelun kauttaa selvittää, kuka soitti. Siihen tarkoitukseen on sekä maksullisia että maksuttomia osoitteita. Jos numeroa ei löydy, niin ei missään tapauksessa ole mielekästä vastata.
Tarkkailija 27.1.2009 16:29

Anonyymi
Joo-o, ulkomaiset huijaussoittajat löysivät Suomen jo vuosia sitten. Eikä näitä ulkomaisia huijaussoittoja ole tullut yhtäkkiä mitenkään tavanomaista enempää. Samanlailla toiminta on jatkunut jo vuosia.

Tämä siis viestintäviraston mukaan. Toki DT olisi asian voinut pienellä vaivalla tarkistaa ja lisätä tarinaansa.

Hyvä muistutus ihmisille kuitenkin.
Varsinkin muistavat opastaa jälkikasvuaan jotka eivät välttämättä moisesta ymmärrä ja uteliaisuuttaan saattavat aiheuttaa isot laskut.
puhelinetu roks 27.1.2009 16:55

Anonyymi
Voi jestas, miten näitä toopeja vieläkin löytyy!?Tilatkaa suoramarkkinointikielto..


Kertoiskos herra yleistieteitten dosentti sitten mitenkähän toi estää soitot Italiasta ja San Marinosta ? Tulee nimittäin tasan tuolta suunnalta meikäläisen puhelimeen noi soitot.
Tyhjät tynnyrit 27.1.2009 20:48

Anonyymi
"Tilatkaa suoramarkkinointikielto ja loppuu KAIKKI myyntisoittelut. Mikä siinä on niin vaikeaa???"

Tuo Robinson-palvelu on kaunis ajatus, ja jopa jossain määrin toimiva, mutta sen avulla eivät KAIKKI myyntisoittelut lopu, vaikka toisin väitit. Kuten antamassasi linkissä mainittiin, tuo palvelu koskee vain ASML:n jäsenyrityksiä. Eli tuo ei koske edes kaikki suomalaisia suoramarkkinointiyrityksiä. Ja monissa puhelinmyyntifirmoissa työntekijät käy esim puhelinluetteloa läpi ja soittelee niihin firmoihin...
Sisälukutaito on POP 27.1.2009 23:58

Anonyymi
Ainakin Fonectalta 02.fi sivuilta saa ilmaiseksi (0,25) rekisteröitymistä vastaan numeroita jos vastaanottaja vaivaa
heikki-i 28.1.2009 7:11
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Sijoittajat pettyivät Qualcommin tulokseen

23.07.2009 Langatonta cdma-teknologiaa ja matkapuhelinsiruja valmistavan amerikkalaisen Qualcommin tulos aleni hieman tilivuoden kolmannella neljänneksellä. Yhtiön kolmannen neljänneksen myyntiennuste jäi joidenkin analyytikkojen odotuksista, mikä painoi osakkeen 4 prosentin alamäkeen New Yorkin jälkikaupassa.

.