Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Facebook tekee radikaalin muutoksen

Mark Zuckerbergin mukaan yksityisyys on ollut aina tärkeää Facebookille.
Kuva: EPA/PETER KLAUNZER

29.11.2011 23:48 Facebook suostuu vihdoinkin pyytämään etukäteen luvan käyttäjiltä, kun palvelu aikoo muuttaa tapoja jakaa heidän tietojaan.

800 miljoonan käyttäjän yhteisöpalvelu Facebook teki merkittävän sopuratkaisun Yhdysvaltain kauppakomissio FTC:n kanssa.

Tiistaina julkistettu sopimus muuttaa Facebookin perustaa muun muassa siinä, kuinka palvelu ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia.

Facebook ei esimerkiksi enää saa muuttaa tapoja jakaa käyttäjien dataa kysymättä siihen ensin heiltä lupaa. Tämä on vaatimus, mikä on kuultu lukuisia kertoja muun muassa tietoturva-asiantuntijoilta vuosien varrella.

FTC syytti Facebookia "kuluttajien pettämisestä" lupaamalla heille ensin, että he voivat pitää tietonsa itsellään, mutta sitten sallimalla toistuvasti tietojen jakamisen ja julkistamisen.

"Teimme
virheitä"

Facebookin perustaja Mark Zuckerberg esiintyi nöyränä tiistaisessa blogikirjoituksessaan. Hän on "ensimmäisenä valmis myöntämään, että olemme tehneet joukon virheitä".

Toisaalta Zuckerberg katsoo, että pienet mutta näkyvät mokat, kuten taannoinen Beacon, ovat jättäneet varjoonsa Facebookin hyvät teot.

Perustaja vakuuttaa olevansa sitoutunut tekemään Facebookista johtavan palvelun läpinäkyvyydessä ja yksityisyyden hallinnassa. Hänen mukaansa yksityisyys on epäilyistä huolimatta ollut alusta lähtien kehityksen keskiössä.

Samalla hän huomauttaa, että Facebook on jo korjannut monia niistä ongelmista, jotka FTC nosti esille. Niihin lukeutuu muun muassa käyttäjien tunnistenumeroiden joutuminen mainostajien käsiin.

Facebook perustaa kaksi uutta johtajapestiä molemmat nimikkeellä Chief Privacy Officer. Ensimmäinen keskittyy ulkosuhteisiin esimerkiksi sääntelijöiden ja yksityisyysjärjestöjen kanssa ja toinen Facebookin tuotteisiin.

Facebookin ja FTC:n sopuratkaisu käytetään vielä tavallisilla amerikkalaisilla, jotka saavat antaa siitä palautetta.

Facebook ja FTC täsmensivät myöhemmin, että luvan pyynti koskee yksityisyysmuutoksia olemassa oleviin tuotteisiin. Facebook voi yhä esitellä uusia tuotteita, joiden yksityisyysasetuksista käyttäjien pitää erikseen kieltäytyä.

Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (24)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Erosin Fakebookista jo ajat sitten. Nykyään Google+ käytössä ja on paljon kätevämpi ja ehdot eivät muutu ilman hyväksyntää.
Yhteisöjen luominenkin paljon kätevämpää mielestäni, kuin fb:ssa oli.
Anonyymi: geeplus 30.11.2011 0:22

Anonyymi
Kommentti #1 taas vakiotrollilta, microsoftin mainostajalta - yölläkin jaksaa mouhottaa?
Anyway, muistetaanpa sitten että Microsoft omistaa palan feseä, aivan tarkoituksella..

Tästä http://www.ftc.gov/opa/2011/11/privacysettlement.shtm kannattaa lukea kohdat "made promises that it did not keep:"

- * In December 2009, Facebook changed its website so certain information that users may have designated as private - such as their Friends List - was made public. They didn't warn users that this change was coming, or get their approval in advance.
* Facebook represented that third-party apps that users' installed would have access only to user information that they needed to operate. In fact, the apps could access nearly all of users' personal data - data the apps didn't need.
* Facebook told users they could restrict sharing of data to limited audiences - for example with "Friends Only." In fact, selecting "Friends Only" did not prevent their information from being shared with third-party applications their friends used.
* Facebook had a "Verified Apps" program & claimed it certified the security of participating apps. It didn't.
* Facebook promised users that it would not share their personal information with advertisers. It did.
* Facebook claimed that when users deactivated or deleted their accounts, their photos and videos would be inaccessible. But Facebook allowed access to the content, even after users had deactivated or deleted their accounts.
* Facebook claimed that it complied with the U.S.- EU Safe Harbor Framework that governs data transfer between the U.S. and the European Union. It didn't.
Anonyymi: 2+5=7 30.11.2011 0:55

Anonyymi
Erosin Fakebookista jo ajat sitten. Nykyään Google+ käytössä ja on paljon kätevämpi ja ehdot eivät muutu ilman hyväksyntää.
Yhteisöjen luominenkin paljon kätevämpää mielestäni, kuin fb:ssa oli.


Kieltämättä, FB:lla vaan on toistaiseksi se etu että siellä on muitakin ihmisiä
Anonyymi: sepe 30.11.2011 1:20

Anonyymi
Google plussassa saa kyllä olla rauhassa ja yksityisesti. Siellä kun ei ole ketään eikä se kiinnosta ketään.
Anonyymi: iPallinaama 30.11.2011 7:52

Anonyymi
Joka kerta samat jutut. Kohta tulee se meth- not even once-mies vielä. Mikäs siinä jos ei o kavereita tai ei kehtaa niille läheettää fb-kutsuja. Itselläni on fb:n tiedot sellaiset että ei haita mitään jos joutuvat vääriin käsiin.
Anonyymi: huolellinen 30.11.2011 8:08

Anonyymi
dispora avasi ovensa myös...mutta ei sielläkään VIELÄ ketään ole
Anonyymi: iPers 30.11.2011 8:35

Anonyymi
facebook- Y U No safe?!
Anonyymi: asd 30.11.2011 9:15

Anonyymi
"Facebook tekee radikaalin muutoksen"...poisti jygä käteisen profiilin.
Anonyymi: Missä mä nyt oon? Si 30.11.2011 9:58

Anonyymi
Itselläni on fb:n tiedot sellaiset että ei haita mitään jos joutuvat vääriin käsiin.


Käytit vielä nimimerkkiä "huolellinen". Olitko myös niin huolellinen että luit käyttöehdot ennen liittymistä? Siihenhän se Facebookin suurin ongelma liittyy, identiteetin vapaaseen hyväksikäyttöön ja siihen liittyvä rajoittamaton tiedonkeräys mistä tahansa lähteestä palvelun alkupuoleltakin.
Anonyymi: Käyttäjät ovat MYYTÄ 30.11.2011 10:20

Anonyymi
Google plussassa saa kyllä olla rauhassa ja yksityisesti. Siellä kun ei ole ketään eikä se kiinnosta ketään.

Kannattaisi hankkia kavereita. :(
Anonyymi: Nimetön 30.11.2011 10:24
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Welho esittää historiaa teräväpiirtona, Voom hävisi Suomesta

02.09.2009 Welhon teräväpiirtoinen kaapelikanava History HD näyttää historialliset henkilöhahmot sekä merkittävät tapahtumat 1080i-tarkkuudella. Toinen kanava Voom HD katosi tarjonnasta.


2011

Kolme vuotta sitten

Windows Phonen kohderyhmät: nuoret, naiset ja ensikertalaiset

02.09.2011 Ohjelmistojätti Microsoft arvioi, että sen Windows Phone -käyttöjärjestelmä voi saada yli 20 prosentin osuuden älypuhelinmarkkinoista parin seuraavan vuoden kuluessa. Microsoft tähtää erityisesti nuoriin, naisiin ja ensipuhelimen hankkijoihin.

.