Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Facebook tekee radikaalin muutoksen

Mark Zuckerbergin mukaan yksityisyys on ollut aina tärkeää Facebookille.
Kuva: EPA/PETER KLAUNZER

29.11.2011 23:48 Facebook suostuu vihdoinkin pyytämään etukäteen luvan käyttäjiltä, kun palvelu aikoo muuttaa tapoja jakaa heidän tietojaan.

800 miljoonan käyttäjän yhteisöpalvelu Facebook teki merkittävän sopuratkaisun Yhdysvaltain kauppakomissio FTC:n kanssa.

Tiistaina julkistettu sopimus muuttaa Facebookin perustaa muun muassa siinä, kuinka palvelu ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia.

Facebook ei esimerkiksi enää saa muuttaa tapoja jakaa käyttäjien dataa kysymättä siihen ensin heiltä lupaa. Tämä on vaatimus, mikä on kuultu lukuisia kertoja muun muassa tietoturva-asiantuntijoilta vuosien varrella.

FTC syytti Facebookia "kuluttajien pettämisestä" lupaamalla heille ensin, että he voivat pitää tietonsa itsellään, mutta sitten sallimalla toistuvasti tietojen jakamisen ja julkistamisen.

"Teimme
virheitä"

Facebookin perustaja Mark Zuckerberg esiintyi nöyränä tiistaisessa blogikirjoituksessaan. Hän on "ensimmäisenä valmis myöntämään, että olemme tehneet joukon virheitä".

Toisaalta Zuckerberg katsoo, että pienet mutta näkyvät mokat, kuten taannoinen Beacon, ovat jättäneet varjoonsa Facebookin hyvät teot.

Perustaja vakuuttaa olevansa sitoutunut tekemään Facebookista johtavan palvelun läpinäkyvyydessä ja yksityisyyden hallinnassa. Hänen mukaansa yksityisyys on epäilyistä huolimatta ollut alusta lähtien kehityksen keskiössä.

Samalla hän huomauttaa, että Facebook on jo korjannut monia niistä ongelmista, jotka FTC nosti esille. Niihin lukeutuu muun muassa käyttäjien tunnistenumeroiden joutuminen mainostajien käsiin.

Facebook perustaa kaksi uutta johtajapestiä molemmat nimikkeellä Chief Privacy Officer. Ensimmäinen keskittyy ulkosuhteisiin esimerkiksi sääntelijöiden ja yksityisyysjärjestöjen kanssa ja toinen Facebookin tuotteisiin.

Facebookin ja FTC:n sopuratkaisu käytetään vielä tavallisilla amerikkalaisilla, jotka saavat antaa siitä palautetta.

Facebook ja FTC täsmensivät myöhemmin, että luvan pyynti koskee yksityisyysmuutoksia olemassa oleviin tuotteisiin. Facebook voi yhä esitellä uusia tuotteita, joiden yksityisyysasetuksista käyttäjien pitää erikseen kieltäytyä.

Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (24)


Anonyymi
Lisää tällaisia muutoksia, niin harkitsen palaamista FB:hen.

Fäsärin on aika alkaa kunnioittaa kauppatavaraansa eli käyttäjiä.
Anonyymi: Ex facettaja 30.11.2011 10:30

Anonyymi
Lisää tällaisia muutoksia, niin harkitsen palaamista FB:hen.

Fäsärin on aika alkaa kunnioittaa kauppatavaraansa eli käyttäjiä.
Nämäkin vain tyhjiä lupauksia ja keksitään kiertoteitä millä tietoja myydään. Mitä tarkempia tietoja sen enemmän FB tienaa, eikä se ole mikään hyväntekeväisyyssivusto.
Anonyymi: Nimetön 30.11.2011 11:06

Anonyymi
Itselläni on fb:n tiedot sellaiset että ei haita mitään jos joutuvat vääriin käsiin.

Käytit vielä nimimerkkiä "huolellinen". Olitko myös niin huolellinen että luit käyttöehdot ennen liittymistä? Siihenhän se Facebookin suurin ongelma liittyy, identiteetin vapaaseen hyväksikäyttöön ja siihen liittyvä rajoittamaton tiedonkeräys mistä tahansa lähteestä palvelun alkupuoleltakin.


Olen käyttänyt fäbässä omaa oikeaa nimeäni ja kun se on ziljardin ihmisen nähtävissä, on identiteetin varastaminen askeleen lähempänä. En kuitenkaan ole liittänyt tiliini oikeaa syntymäaikaa, puhelinnumeroita tai osoitetta. KÄyttämäni sähköpostiosoite on oikea, mutta se on uhrattavissa, siellä ei ole muuta ja siinä ei ole nimeäni. En lähettele fb:iin ihmisten (edes itseni) kuvia enkä kuulu mihinkään ryhmään tai järjestöön jota en kehtaisi julkisestikin ilmoittaa. Lähettämän vastineet ovat yleensä aika kohteliaita ja myönteisiä. Salasanani ei ole johdettavissa nimestäni eikä se ole sama kuin (oikean) sähköpostini salasana. Kuinka suurella riskillä tässä mielestäsi mennään?
Anonyymi: huolellinen(ko) 30.11.2011 11:07

Anonyymi
"Facebookin perustaja Mark Zuckerberg esiintyi nöyränä tiistaisessa blogikirjoituksessaan. Hän on "ensimmäisenä valmis myöntämään, että olemme tehneet joukon virheitä"."

Aika perässä hiihtoa. Apple on informoinut pitkän aikaa, että kaikki muut ovat tehneet virheitä.

Ja kun apple on kuningas, sen ei myöskään tarvitse kysellä käyttäjiltä mitään. Pari applen koodaria oli erehtynyt kyselemään käyttäjiltä akunkestosta, mutta he ovat jo aisoissa.
Anonyymi: Perässähiihtäjien uu 30.11.2011 14:02

Anonyymi
"Facebook suostuu vihdoinkin pyytämään etukäteen luvan käyttäjiltä, kun palvelu aikoo muuttaa tapoja jakaa heidän tietojaan."

Tämähän on jotain aivan uutta että käyttäjältä kysytään lupaa tietojensa jakamiseen!
Anonyymi: hämmästynyt vinoilij 30.11.2011 14:03

Anonyymi
Käyttäjät ovat MYYTÄVÄ TUOTE, eivät asiakkaita!


Halleluja. Mutta perustuulipukuhan ei tätä tajua.
Anonyymi: Mutku ne on hyvää hy 30.11.2011 15:21

Anonyymi
Käyttäjät ovat MYYTÄVÄ TUOTE, eivät asiakkaita!

Halleluja. Mutta perustuulipukuhan ei tätä tajua.


No onneksi perustarjouspuvut tulee sen tänne selventämään!
Anonyymi: Kyllä on taas fiksu 30.11.2011 15:29

Anonyymi
mä en käytä facebuukkia. Mutta kun mulla ei ole muuta elämää, niin luen aina kaikki facebookkia koskevat uutiset ja kerron, etten käytä facebookkia.

tuliko selväksi? häh!
Anonyymi: Nimetön 30.11.2011 16:33

Anonyymi
Johan on taas täyttä sontaa.
Anonyymi: Wap-It, Wapit, Vapit 30.11.2011 19:07

Anonyymi
Erosin Fakebookista jo ajat sitten. Nykyään Google+ käytössä ja on paljon kätevämpi ja ehdot eivät muutu ilman hyväksyntää.
Yhteisöjen luominenkin paljon kätevämpää mielestäni, kuin fb:ssa oli.


Hyvä pointti. Nimittäin vaihtoehto ja kilpailu. On kummallista että kaikkien pitää vaatia yhdeltä yritykseltä jotain. Ei sellainen kuulu markkinatalouteen. Terveillä markkinoilla huonosti asiakkaitaan kohteleva menettää asiakkaita.
Tämä myös heittona edelliselle MS:n monopolin tukijalle.
Anonyymi: hmm 1.12.2011 12:34
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Microsoft käy haittamainosten kimppuun

18.09.2009 Ohjelmistoyhtiö Microsoft jätti viisi kannetta oikeuteen Yhdysvalloissa taistelussa kasvavaa verkkorikollisuuden ilmiötä vastaan. "Malvertising", eli haitalliset mainokset, voivat esiintyä luotetuilla verkkosivuilla.


2011

Kolme vuotta sitten

FBI hengittää kuvavarkaiden niskaan

18.09.2011 Poliisi tietää pääsyyllisen Scarlett Johanssonin alastonkuvien vuotamiseen, väittää juorulehti TMZ.

.