Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Facebook tekee radikaalin muutoksen

Mark Zuckerbergin mukaan yksityisyys on ollut aina tärkeää Facebookille.
Kuva: EPA/PETER KLAUNZER

29.11.2011 23:48 Facebook suostuu vihdoinkin pyytämään etukäteen luvan käyttäjiltä, kun palvelu aikoo muuttaa tapoja jakaa heidän tietojaan.

800 miljoonan käyttäjän yhteisöpalvelu Facebook teki merkittävän sopuratkaisun Yhdysvaltain kauppakomissio FTC:n kanssa.

Tiistaina julkistettu sopimus muuttaa Facebookin perustaa muun muassa siinä, kuinka palvelu ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia.

Facebook ei esimerkiksi enää saa muuttaa tapoja jakaa käyttäjien dataa kysymättä siihen ensin heiltä lupaa. Tämä on vaatimus, mikä on kuultu lukuisia kertoja muun muassa tietoturva-asiantuntijoilta vuosien varrella.

FTC syytti Facebookia "kuluttajien pettämisestä" lupaamalla heille ensin, että he voivat pitää tietonsa itsellään, mutta sitten sallimalla toistuvasti tietojen jakamisen ja julkistamisen.

"Teimme
virheitä"

Facebookin perustaja Mark Zuckerberg esiintyi nöyränä tiistaisessa blogikirjoituksessaan. Hän on "ensimmäisenä valmis myöntämään, että olemme tehneet joukon virheitä".

Toisaalta Zuckerberg katsoo, että pienet mutta näkyvät mokat, kuten taannoinen Beacon, ovat jättäneet varjoonsa Facebookin hyvät teot.

Perustaja vakuuttaa olevansa sitoutunut tekemään Facebookista johtavan palvelun läpinäkyvyydessä ja yksityisyyden hallinnassa. Hänen mukaansa yksityisyys on epäilyistä huolimatta ollut alusta lähtien kehityksen keskiössä.

Samalla hän huomauttaa, että Facebook on jo korjannut monia niistä ongelmista, jotka FTC nosti esille. Niihin lukeutuu muun muassa käyttäjien tunnistenumeroiden joutuminen mainostajien käsiin.

Facebook perustaa kaksi uutta johtajapestiä molemmat nimikkeellä Chief Privacy Officer. Ensimmäinen keskittyy ulkosuhteisiin esimerkiksi sääntelijöiden ja yksityisyysjärjestöjen kanssa ja toinen Facebookin tuotteisiin.

Facebookin ja FTC:n sopuratkaisu käytetään vielä tavallisilla amerikkalaisilla, jotka saavat antaa siitä palautetta.

Facebook ja FTC täsmensivät myöhemmin, että luvan pyynti koskee yksityisyysmuutoksia olemassa oleviin tuotteisiin. Facebook voi yhä esitellä uusia tuotteita, joiden yksityisyysasetuksista käyttäjien pitää erikseen kieltäytyä.

Jutun kirjoitti: Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (24)

Sivut:1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Itselläni on fb:n tiedot sellaiset että ei haita mitään jos joutuvat vääriin käsiin.

Käytit vielä nimimerkkiä "huolellinen". Olitko myös niin huolellinen että luit käyttöehdot ennen liittymistä? Siihenhän se Facebookin suurin ongelma liittyy, identiteetin vapaaseen hyväksikäyttöön ja siihen liittyvä rajoittamaton tiedonkeräys mistä tahansa lähteestä palvelun alkupuoleltakin.

Olen käyttänyt fäbässä omaa oikeaa nimeäni ja kun se on ziljardin ihmisen nähtävissä, on identiteetin varastaminen askeleen lähempänä. En kuitenkaan ole liittänyt tiliini oikeaa syntymäaikaa, puhelinnumeroita tai osoitetta. KÄyttämäni sähköpostiosoite on oikea, mutta se on uhrattavissa, siellä ei ole muuta ja siinä ei ole nimeäni. En lähettele fb:iin ihmisten (edes itseni) kuvia enkä kuulu mihinkään ryhmään tai järjestöön jota en kehtaisi julkisestikin ilmoittaa. Lähettämän vastineet ovat yleensä aika kohteliaita ja myönteisiä. Salasanani ei ole johdettavissa nimestäni eikä se ole sama kuin (oikean) sähköpostini salasana. Kuinka suurella riskillä tässä mielestäsi mennään?


Otetaan sellainen esimerkki, että otat pankista lainaa ja annat heille väärän sähköpostiosoitteen. Mitä sitten? Olet silti tehnyt sopimuksen pankin kanssa ja heidän asiakas hamaan tulevaisuuteen asti. Ja pankki varmaan jossain vaiheessa tarkistaa tietojensa paikkaansa pitävyyden ja saavat tiedot korjatuksi muiden rekistereiden kautta. Sama Facebookin kanssa, eli olet tehnyt sopimuksen että ko. yhtiö saa kerätä mistä tahansa lähteestä sinusta tietoa loppuelämäsi ja muodostaa siitä minkälaisen "markkinaprofiilin" sinusta haluavatkaan ja myydä ja välittää tätä tietoa millä tahansa tahoille. Toisinsanoen olet antanut heille periaatteessa rajoittamattoman indentiteettisi käyttöoikeuden (paitsi ottaa lainaa pankista nimissäsi). Huolellisuus ei ole sitä että antaa vääriä tietoa (jotka kyllä korjataan Facebookin sisäisiin tietokantoihin joihin tiedot kerätään), vaan sitä että lukee sopimustekstit ennen niiden hyväksymistä.
Käyttäjät eivät ole 13.12.2011 20:03

Anonyymi
Piti vuotaa Zukkerberin omat kuvat julkisuuteen ennenkuin tajusivat asian!
Jätkä 16.12.2011 10:01

Anonyymi
FB ja G+ ovat luonteeltaan erilaisia. FB:ssä ei kukaan uskalla muuta kuin höpöttää harmittomia ja kaikki julkista. G+ vaatii aktiivisuutta: siellä pitää rakentaa ympyröitä ja aktiivisesti päättää kenelle jakaa ja ketä alkaa seuraamaan. Vastaavasti tuolle vaivannäölle saa paljon laadukkaita keskustelu-säikeitä ja paljon uusia kontakteja. Mutta hieman aktiivisuutta se yhteisön rakentaminen vaatii. Kaikkia tarvitaan (FB, G+, Twitter, LinkedIn)
yx-some-käyttäjä 22.12.2011 16:54

Anonyymi
peräti IT-alan ihsenä sanon että googlen systeemi on ruma ja hankala.b Facebook toimii!
gmail-käyttäjä 5.4.2012 13:25
Sivut:1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Pikavippiä ei tipu yöllä

23.04.2009 Hallitus pistää pikavippifirmat kuriin ensi viikolla. Tiukennusta tulee esimerkiksi siihen, että jatkossa kännykällä tai tietokoneella tilattuja pikavippejä ei makseta kello 23–7 välillä.

.