Taloussanomat

Käytätkö ilmaissovelluksia? Näitä asioita näkemäsi mainokset sinusta paljastavat

29.2.2016 16:40 Android-mobiiliohjelmien tekijä voi päätellä käyttäjästään paljon sovelluksen näyttämien mainosten perusteella, kertoo amerikkalaisyliopiston selvitys.

Mobiilisovelluksia on kahdenlaisia: Maksullisia ja ilmaisia. Jälkimmäisistä käyttäjä maksaa yleensä katselemalla sovellukseen upotettuja mainoksia.

Toisin kuin tähän asti on luultu, käyttäjän tietoja saattaa päätyä sovelluksen tekijälle myös applikaation näyttämien mainosten kautta. Georgia Institute of Technology -yliopiston tutkimuksen mukaan mainostajat saavat runsaasti tietoja Android-laitteen käyttäjästä.

Selvityksessä tutkijat koodasivat Android-sovelluksen, jonka yli 200 koehenkilöä otti käyttöön. Sovellus näytti Googlen mainosverkosto Google AdNetworkin mainoksia. Google käyttää mainonnan kohdistamiseen tietojaan käyttäjästä.

Googlen käyttämässä mobiilimainontatekniikassa mainoksia ei kryptata ja lohkota erikseen niitä näyttävästä sovelluksesta, joten sovelluskehittäjä pääsee suoraan näkemään, millaisia mainoksia ohjelmassa näytetään. Perinteisessä verkkomainonnassa sama alkuperä -käytäntö estää verkkosivun omistajaa pääsemästä näkemään sivullaan olevien mainosten sisältöä.

Tutkimuksen tulokset kasattiin sen perusteella, millaisia tietoja sovelluksen tekijälle – toisin sanoen tutkijoille – valui mainosten perusteella.

Yhdeksän kymmenestä käyttäjästä sai 73-prosenttisella tarkkuudella demografisesti relevantteja mainoksia. Tämän lisäksi sovelluskehittäjä sai tiedon käyttäjän sukupuolesta 75 prosentin varmuudella.

Arvaus siitä, onko puhelimen käyttäjällä lapsia, meni kohdalleen 66 prosentin ja ikäryhmä 54 prosentin todennäköisyydellä. Tulotaso, poliittinen kanta ja siviilisääty osuivat kohdalleen "hieman arvausta paremmin".

– Sovellukset – etenkin vihamieliset – voivat kerätä arkaluontoista tietoa yksinkertaisesti mainoksia näyttämällä ja seuraamalla, mitä käyttäjälle näytetään. Kohdistetut mobiilimainokset muodostavat uuden uhan yksityisyydelle, sanoi tutkimusta vetänyt Wei Meng.

Jutun kirjoitti: Digitoday

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (13)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mainoksesta päätellään demografisia tekijöitä ja demografisia tekijöitä käytetään mainonnan kohdistamiseen. Kehäpäätelmien riski tai mahdollisuus on olemassa.
Anonyymi: KomromenttoivaMainos 29.2.2016 17:28

Anonyymi
Onneksi puhelimesta löytyy AdAway, niin ei tarvitse tuijotella sovellusten mainoksia ;)
Anonyymi: Androidonparas 29.2.2016 18:22

Anonyymi
"Toisin kuin tähän asti on luultu, käyttäjän tietoja saattaa päätyä sovelluksen tekijälle myös applikaation näyttämien mainosten kautta."

Kuka muka on luullut toisin? Ihan samalla tavalla Googlen mainokset toimii selaimessakin.
Anonyymi: pinaattii 29.2.2016 18:37

Anonyymi
Jaa mitkä mainokset? Hosts ohjaa kaikki yhteydet mainosservereille localhostiin osoitteeseen 127.0.0.1. Ei näy mainoksia, ei.. :)
Anonyymi: Root_ 29.2.2016 18:41

Anonyymi
Jaa mitkä mainokset? Hosts ohjaa kaikki yhteydet mainosservereille localhostiin osoitteeseen 127.0.0.1. Ei näy mainoksia, ei.. :)
Näimpä kaikilla fiksuilla onkin ihan perusasetuksilla. Tavallinen Host-lista ja siihen Google + Facebook jatkoksi, niin ollaan jo ihan "normaali" tasolla verkossa. HostsMan hyvä ylläpitoon.

Tietty, jos Androidia käyttää, niin siihen tuskin mikään auttaa, koska ei olla lähtökohtaisestikaan kiinnostuneita hallitsemaan omia tietojaan.
Anonyymi: MIstäSikiää 29.2.2016 20:04

Anonyymi
Tietty, jos Androidia käyttää, niin siihen tuskin mikään auttaa, koska ei olla lähtökohtaisestikaan kiinnostuneita hallitsemaan omia tietojaan.


Nämä trollit aina yleistää.

Ja voi voi että se Android on sitten niin kamalan hirveä ja onneksi minulla ei ole sellaista.

Koska minä olen niin kovin fiksu.
Anonyymi: niin_aina_juu_näin 29.2.2016 20:12

Anonyymi
Jaa mitkä mainokset? Hosts ohjaa kaikki yhteydet mainosservereille localhostiin osoitteeseen 127.0.0.1. Ei näy mainoksia, ei.. :)Näimpä kaikilla fiksuilla onkin ihan perusasetuksilla. Tavallinen Host-lista ja siihen Google + Facebook jatkoksi, niin ollaan jo ihan "normaali" tasolla verkossa. HostsMan hyvä ylläpitoon.

Tietty, jos Androidia käyttää, niin siihen tuskin mikään auttaa, koska ei olla lähtökohtaisestikaan kiinnostuneita hallitsemaan omia tietojaan.
Hyvin ne mainokset näkyy myös iPadilla...
Anonyymi: TupakkaaJaSavuaa 29.2.2016 20:25

Anonyymi
Kuin kaikki somesta kerätty yhdistetään em. tietoihin, niin Google tietää sinusta ja läheisistäsi enemmän kuin itse. Jenkeistä (ja Europasta) löytyy myös monia muita taavoille tuntemattomia yksityisen tiedon kerääjiä, jotka ovat vielä paljon Googlea taitavampia. Muutamia nimiä, joiden listoista suurin osa meistäkin löytyy: Acxiom, Experian, Epsilon (ja kymmeniä muita). Kummallisesti viihtyvät Irlannin veroparatiisissä Euroopassa toimiseessaan.

Kaikki tämä keräily on saanut tapahtua siitä huomimatta, että kaikkialla EU:ssa on voimassa erittäin tiukka henkilötietojen käsittelyä koskeva lainsäädäntö. EU:n turhiksille iso käsi tästä hyvästä.
Anonyymi: juna_meni_jo 29.2.2016 22:59

Anonyymi
En koskaan katso mainoksia. Jos näen niitä vahingossa, en kuitenkaan osta niissä mainostettuja tuotteita.
Anonyymi: mainostajasyöpöydäss 29.2.2016 23:40

Anonyymi
Jaa mitkä mainokset? Hosts ohjaa kaikki yhteydet mainosservereille localhostiin osoitteeseen 127.0.0.1. Ei näy mainoksia, ei.. :)
Oisitko ystävällinen ja kertoisit tämän taikatempun myös suomeksi? Haluisin eroon mainoksista. Onko WP:n Explorerilla mitään mahdollisuuksia unohtaa mainokset?
Anonyymi: Kauniskiitos 1.3.2016 5:02
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2011

Viisi vuotta sitten

Vakuutusyhtiö pyristelee Sony-korvauksista

23.07.2011 Yksi Sonyn vakuuttajista ei halua maksaa suuren tietomurron aiheuttamia oikeudenkäyntikuluja.


2013

Kolme vuotta sitten

Lamauttava isku: Nettipatentit eivät päde

23.07.2013 Keksijän ja yliopiston ikivanha kamppailu rahan takomiseksi internetin perustoiminnoista näyttää vihdoin loppuvan.

.