Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Kofeiini vie argumentit perille

Kahvi auttaa suostuttelussa

7.6.2006 10:39 Haluaisitko pomolta palkankorotuksen? Odotatko asiakkaan ostopäätöstä? Siinä tapauksessa kannattaa aluksi tarjota pari kupillista kahvia, opastavat australialaistutkijat.

Suostuttelu tehoaa paremmin, jos kohde on nauttinut kohtuullisen määrän kahvia, väittävät tutkijat australialaisesta Queenslandin yliopistosta.

European Journal of Social Psychology -lehdessä julkaistun tutkimuksen kofeiinimäärä on yhteydessä siihen, miten järjestelmällisesti ja keskittyneesti käsittelemme kuulemaamme tai lukemaamme ja erityisesti argumentteja, jotka pyrkivät muuttamaan alkuperäistä suhtautumistamme asiaan.

Yksin kahvi ei toki kykene vuorovaiktusviestinnän yleisiä lakeja kumoamaan, mutta tutkimusta johtaneen tohtori Pearl Martinin mukaan kofeiini toimii suostuttelun apuvälineenä - etenkin aamuaikaan nautittuna.

Tutkimukseen liittyvissä kokeissa selvitettiin koehenkilöiden suhtautumista eutanasiaan ja havaittiin, että kofeiinilla höystettyä tuoremehua nauttineet henkilöt muuttivat vasta-argumentteihin perehdyttyään mieltään todennäköisemmin kuin ne, jotka tietämättään nauttivat kofeiinitonta juomaa. Tutkimuksessa käytetyn mehun kofeiinimäärä vastasi paria kahvikupillista.

Tutkijoiden mukaan kahvi, tee tai muut kofeiinipitoiset juomat voivat vaikuttaa meihin samalla tavalla esimerkiksi työelämän neuvottelutilanteissa samoin kuin poliitikkojen tai mainostajien argumentteja kuunnellessamme.

Jutun kirjoitti: Mika Lahdensivu

Mika Lahdensivu

Kirjoita kommentti
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias ja ystävällinen, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit. Varauduthan siihen, että linkkejä sisältävät viestit tarkistetaan yksitellen roskapostin suodattamiseksi. Arvostamme mielipidettäsi!
> Lue koko keskusteluetiketti

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

Viisi vuotta sitten

Krakkerit töhersivät ydinturvajärjestön nettisivut

11.02.2007 Krakkerit ujuttivat keskiviikkona Kanadan ydinturvakomission web-sivujen etusivulle kuvan ydinräjähdyksestä. Komissiossa ei tiedetä, milloin palvelimelle murtauduttiin ja miten kauan krakkerit siellä viihtyivät.


Kolme vuotta sitten

Donen tytäryhtiö aloittaa yt-neuvottelut

11.02.2009 Ohjelmistoyhtiö Done Solutionsin tytäryhtiö, puhelinpalveluyritys Midas Touch aloittaa yt-neuvottelut, joilla varaudutaan enintään 200 työntekijän lomauttamiseen, osa-aikaistamiseen tai irtisanomiseen.

.