Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Henkiset paineet huonontavat ruokavaliota

Stressi saa varsinkin naiset napostelemaan

17.7.2006 09:20 Kun työpäivät ovat pitkiä ja henkisiä paineita kasautuu, tulevat kuvaan usein mukaan myös epäterveelliset elämäntavat. Brittitutkijoiden mukaan näin käy useammin naisille kuin miehille.

Pitkää päivää tekevien naisten arkeen liittyy epäterveellisiä piirteitä useammin kuin miehillä, tuore brittitutkimus väittää.

- Naiset syövät runsaammin rasvaisia ja sokeripitoisia välipaloja, kuntoilevat vähemmän, juovat enemmän kofeiinipitoisia juomia ja jos tupakoivat, tupakoivat enemmän kuin miespuoliset kollegansa. Miehillä pitkät päivät eivät vaikuta kielteisesti liikuntaan, kofeiinin nauttimiseen tai tupakointiin”, sanoo tutkija, tohtori Daryl O'Connor Leedsin yliopiston lehdistötiedotteessa.

Yhdessä asiassa pitkistä työpäivistä näyttäisi kuitenkin olevan jopa terveydellistä hyötyä, tutkimus paljastaa: alkoholin kulutus näytti laskevan niin naisilla kuin miehilläkin.

Juuri julkistetut havainnot ovat osa laajempaa Effects of stress on eating behaviour: an integrated approach –tutkimushanketta. Sen tulosten mukaan vahingollisia vaikutuksia elämäntapoihin on ensisijaisesti henkisillä paineilla ja rasituksilla, ei niinkään fyysisellä stressillä.

Jutun kirjoitti: Mika Lahdensivu

Mika Lahdensivu

Kirjoita kommentti
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias ja ystävällinen, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit. Varauduthan siihen, että linkkejä sisältävät viestit tarkistetaan yksitellen roskapostin suodattamiseksi. Arvostamme mielipidettäsi!
> Lue koko keskusteluetiketti

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

Viisi vuotta sitten

Leffateatterin paikannäyttäjä saalistaa piraatteja yölaseilla

27.05.2007 Malesiassa on keksitty uusi ase taisteluun elokuvapiratismia vastaan: yölasit, joilla käräytetään videokameralla elokuvateatterissa kuvaavia katsojia. Lasien käyttökoulutusta tarjoaa - mikäs muukaan - amerikkalainen elokuvayhtiöiden järjestö MPAA, joka on vienyt Malesiaan jopa dvd-vainukoiria.


Kolme vuotta sitten

Windows Vistan SP2-päivitys on valmis ja ladattavissa

27.05.2009 Microsoft on saanut valmiiksi tärkeän Service Pack 2 -päivityksen Windows Vista - ja Windows Server 2008 -käyttöjärjestelmille.

.