Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Identiteetin editoinnilla tavoitellaan hyväksyntää

Brittitutkimus: Yli puolet työntekijöistä feikkaa

Työpäivä merkitsee roolisuoritusta monille muillekin kuin niille, jotka esiintyvät työkseen esimerkiksi kameran edessä, brittitutkimus paljastaa.

19.7.2006 09:23 Työelämä ei aiheuta vain suorituspaineita vaan myös vahvaa identiteettistressiä - ainakin briteille. Melkein kuudelle kymmenestä työntekijästä työpäivä merkitsee jonkinlaista roolisuoritusta, kertoo Vodafonen tuore Working Nation -raportti.


Onko olo kuin kamelontilla? Ei syytä huoleen: tunne on varsin tavallinen, ainakin Britanniassa, jossa jopa 58 prosenttia työikäisistä kertoo elävänsä jonkinlaista kaksoiselämää. Työssä oma persoonallisuus ja identiteetti ovat siis ainakin jossain määrin toisenlaisia kuin vapaa-aikana, he sanovat Vodafonen tuoreessa Working Nation -raportissa.

Huolestuttavinta raportin mukaan on se, että kuusi prosenttia vastaajista kertoo joutuvansa vetämään töissä roolia, jossa he ovat totaalisen toisenlaisia ihmisiä kuin vapaa-aikanaan. Syy on yksinkertaisesti se, että työnantajan arvot ovat vastakkaisia kuin omat, raportti kertoo ja paljastaa roolityön usein liittyvän myös menestystä tukevaan valehteluun ja omien epäonnistumisten sysäämiseen muiden syyksi.

Salattua ja editoitua elämää

Raportti listaa myös roolityön tavallisimpia piireitä. Yleisintä sen mukaan on oman käyttäytymisen muokkaaminen, johon turvautuu joka viides. Vastaajista 14 prosenttia kertoo niin ikään hioneen puheensa aksenttia, kuusi prosenttia kertoo piilottelevansa uskonnollista vakaumustaan ja yksi viidestäkymmenestä salaa seksuaalisen suuntautumisensa.

Valehtelemistakin työpaikalla esiintyy. Seitsemän prosenttia vastaajista kertoo olevansa valmis valehtelemaan menestyäkseen ja 11 prosenttia ilmoittaa voivansa heittäytyä varsin säälimättömäksi ja armottomaksi samasta syystä.

Roolityötä pomon mieliksi?

Tarve esittää töissä jotain muuta kuin oikeasti on ei ole lähtöisin vain työntekijöiden päästä, Working Nation -raportti paljastaa. Kyselyn tueksi haastateltujen 215 työnantajan joukossa peräti kaksi kolmasosaa ylemmistä johtajista odotti alaisiltaan jonkinlaista "identiteetin vaihdosta". Vain yksi kymmenestä tosin edellytti, että henkilöstö vetää töissä roolia, joka on täysin yrityksen identiteetin mukainen.

Paljolti työntekijöiden roolityöhön tuntemaa tarvetta selittää myös pelko: joka kolmas esittää jotain muuta kuin todella on varmistaakseen, ettei menetä työtään. Vastaajista 44 prosenttia sanoo niin ikään pitävänsä esillä itselleen vieraita arvoja ja piirteitä saavuttaakseen hyväksyntää työyhteisössä.

Vodafonen tutkimukseen osallistui kaikkiaan noin 2500 brittiä, joista noin kahtatuhatta luonnehditaan työntekijöiksi ja kolmeasataa yrittäjiksi. Tutkimus käynnistettiin viime marraskuussa ja haastattelut valmistuivat toukokuussa.

Jutun kirjoitti: Mika Lahdensivu

Mika Lahdensivu

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Habbo Hotel avautuu Facebook-tunnuksilla

22.12.2009 Suomalaiseen Habbo Hotel -virtuaalimaailmaan pääsee nyt Facebookista käsin. Jokaiselle Habbon paikalliselle yhteisölle on julkaistu oma Facebook-sovellus.


2011

Kolme vuotta sitten

TeliaSonera teki miljardikaupat

22.12.2011 Telekonserni TeliaSonera ostaa Kazakhtelecomilta 49 prosenttia Kcell-brändillä toimivan GSM Kazakhstanin osakkeista.

.