Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla

Some-taidot hakusessa? Kohta tiput kärryiltä työelämässä

15.8.2013 06:02 Sosiaalisen median tärkeys alkaa näkyä myös työelämässä. Asiantuntijoiden mukaan muutosvastarinta on turhaa: joko sometat töissä tai olet pian työtön.

Sosiaalisen median eli somen taidot ovat yhä tärkeämpiä nykypäivän työelämässä. Taitoja tarvitaan erityisesti tietotyössä; ne ovat tärkeitä median, markkinoinnin, järjestöjen, henkilöhallinnon ja tiedottamisen työtehtävissä.

Näin sanoo rekrytointiyritys Some Huntersin toimitusjohtaja Heikki Wahlroos. Some Hunters käyttää sosiaalista mediaa työntekijöiden etsimiseen, joten somessa verkostoitunut ammattilainen saa tässäkin mielessä suoraa etua verrattuna muihin työnhakijoihin. Sosiaalisen median avulla voi saada yllättäviä työtarjouksia.

–  Emme hae uusia työntekijöitä vain toimialakohtaisesti. Etsimme sosiaalisen median avulla oikeanlaisia verkostoja. Sitten alkaa perinteisempi vaihe, jossa pitää tarttua puhelimeen ja ottaa suoraan yhteyttä ihmisiin, Wahlroos kuvailee.

Muutos on kiihkeintä mediassa,
markkinoinnissa ja järjestöissä

Wahlroosin mukaan on selvää, että sosiaalisen median taitoja tarvitaan työelämässä yhä enemmän. Yksi aloista, jolla some-taidot ovat ensisijaisen tärkeitä, on media-ala.

– Perinteisesti media-alan liiketoimintamalli on perustunut siihen, että on tavoitettu isot massat yhdellä välineellä, mutta nyt käyttäjät ovat päättäneet toimia toisin, sanoo Wahlroos.

Media-alan lisäksi erityisesti markkinointialan tehtävissä haetaan uutta osaamista.

– Uudessa tilanteessa mietitään kuumeisesti, miten tavoitetaan asiakkaat. Markkinoinnin puolella sosiaalisen median osaamista ei ihan hirveästi ole, ja juuri sitä moni taho hakee, Wahlroos sanoo.

Sosiaalisen median hallinta vaikuttaa paljon yrityskuvaan. Se on nopea väline, jossa pitää reagoida nopeasti esiin nouseviin asioihin.

Järjestöimagoa
ja uudenlaista tuotekehitystä

Sosiaalisen median merkitys on noussut keskeiseksi tiedottajan työssä. Wahlroosin mukaan tiedotustehtävissä tulisi ymmärtää somen luonne entistä paremmin. Sosiaalista mediaa ei voi hallita, sitä voi vain ruokkia hallitusti ja yllätyksiä tulee silloinkin.

Järjestöjen työntekijöille some on luonut uuden kanavan yhteydenpitoon jäsenistön kanssa. 

– Tärkeintä on miettiä, miten järjestöpuolella kommunikoidaan jäsenistön kanssa ja ollaan heidän arjessaan läsnä. Sosiaalisen median avulla voidaan tuoda esiin omaa näkemystä ja arvoja, Wahlroos sanoo.

Yksi ala, jolle sosiaalisen median nousu tarjoaa aivan uusia mahdollisuuksia, on ohjelmistoala. Sosiaalinen media antaa mahdollisuuden viedä käyttäjätestauksen aivan uudelle tasolle. Sosiaalisessa mediassa voi hakea oikeanlaisia käyttäjiä testaamaan tuotteita ennen julkistusta.

Usein aktiivisimmat käyttäjät ja yritysten suoranaiset fanit odottavat uutta tuotetta innolla ja ovat parhaita palautteen antajia kehitysvaiheessa.

Työpaikan pölyttyneet intranetit
vaihtuvat "sisäiseen Facebookiin"

Vaikka työtehtäviin ei kuuluisi Facebookin tai muiden vastaavien sivustojen käyttö, somen käytöltä on jatkossa yhä vaikeampi välttyä. Sosiaalinen media tulee olemaan työpaikoilla arkinen sisäinen viestinväline.

Vanhat pölyttyneet intranetit ja tiedostojen siirtely kansiosta toiseen alkaa jäädä taakse. Yritysten sisäisistä sosiaalisista intraneteistä on puhuttu paljon, ja nyt ne alkavat vähitellen yleistyä.

– Erilaiset some-palvelut tulevat olemaan tulevaisuudessa samanlaista peruskauraa kuin sähköpostin käyttö. Kun työelämään tulee yhä nuorempia ihmisiä, erottelua sosiaalisen median ja muiden it-taitojen välillä on vaikea tehdä, sanoo Jaakko Naakka yrityksille viestintäpalveluita myyvästä Intunexista.

Naakan mukaan esimerkiksi Intunexin myymän xTune-palvelun idea perustuu ihmisten väliselle viestinnälle, kun perinteisesti intranetit on luotu tiedostojen ja tiedon hallintaa varten.

– Palvelussa on paljon samoja elementtejä kuin Facebookissa ja Twitterissä. Se pyörii ihmisten ja osaamisen ympärillä. Lähtökohtaisesti kaikki tieto näkyy kaikille, eikä hierarkiatasoja ole, hän sanoo.

Viestintä
tehokkaammaksi

Yrityksen sisäisen sosiaalisen median ideana on haarukoida ihmisten taitoja ja kiinnostuksen kohteita. Näin viestintä on kohdennettua, eikä siitä tule kaikkien aikaa vievää kohinaa kuten vaikkapa sähköpostilistojen viestittelystä.

Haasteena on, että monilla työpaikoilla on totuttu pitämään oma tieto ja osaaminen itsellään. Työntekijä voi pelätä työpaikkansa puolesta, jos joku toinen osaakin yhtäkkiä samat asiat.

Naakka myöntää, että avoimen sosiaalisen median käyttöönotto voi kohdata isoakin muutosvastavirtaa etenkin vanhakantaisissa organisaatioissa.

Jos pomon on totuttu sanovan mitä tehdään, voi olla vaikeaa lähteä avoimempaan suuntaan. Ihmiset voivat myös aristella ajatustensa jakamista.

– Tarvitaan niitä, jotka näyttävät esimerkkiä, kannustavat ja jakavat omaa osaamistaan. Se ei lähde toimimaan vain niin, että pomo käskee mennä täyttämään oman profiilin, Naakka sanoo.

Jutun kirjoitti: Jorma Palovaara

Jorma Palovaara

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (111)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 12
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kyllä työelämässä oikeasti kaivattaisiin vähemmän tyhjää puhetta ja enemmän konkreettisia tekoja.

Artikkeli on hyvin, hyvin kapea alainen!
OIKEISSA TÖISSÄ, kuten sairaanhoitajien, palomiesten, poliisien, roskakuskien, katurakennuksen, sähkömiesten, putkimiesten, jne jne , joita ilman yhteiskunta romahtaa - ei somella ole mitään arvonlisää.
Kaikenmaailman medialla, mainonnalla ja markkinoinnilla ei ole yhtikäs mitään tekoa todellisen aidon ja konkreettisen hyvinvoinnin kanssa.
Talous(työ)elämä on niin arkielämästä vieraantunutta, että...
Anonyymi: Suhmuri 15.8.2013 7:06

Anonyymi
Sosiaalinen media ei korvaa järjen puutetta siellä korvien välissä.
Anonyymi: tyhjää-on-päässä 15.8.2013 7:16

Anonyymi
Suhmuri osuu kommentissaan täysin asian ytimeen, muttakun ne arvostetut työt nykypäivänä on vain valitettavasti näitä huuhaa hommia, kuka nyt palomieheksi tai sairaanhoitajaksi oikeasti haluaa jos saa päivät pitkät somettaa jollakin keinotekoisella tittelillä ja palkka juoksee! Tai juoksee niin pitkään kunnes kupla puhkeaa, näitä tosiammatteja on sen jälkeenkin!
Anonyymi: A-nalyytikko 15.8.2013 7:22

Anonyymi
Minä nostan ihmisen hyvinvoinnin muiden edelle, niin kauan kun eletään mykkien valhtelioiden yhteiskunnassa mikään ei muutu.

Totuus luo elämälle pohjan.
Anonyymi: valehtelioidenKlubi 15.8.2013 7:38

Anonyymi
Suhmuri oikeassa minunkin mielestä. Itse vaneritehtaalla töissä, tauot 10+15+10 minuuttia ja työpiste sellainen että siitä ei välissä muualle mennä ja tauot niin lyhyet että nettiin menemistä on turha edes ajatella, kännykän käyttö työajalla on kielletty. Typerää tässä on että tiedotus kulkee paljolti sähköpostin kautta jota pitäisi ilmeisesti käyttää firman omilta koneilta mutta eipä ole vieläkään tullut toimivia tunnuksia vaikka niitä reilu vuosi sitten pyysin. Hiukan toisenlainen meininki kuin esim. pääkaupunkiseudulla työskentelevällä päiväkodissa työskentelevällä tutulla joka saa työpäivän aikana käyttää työnantajan nettiä mm. laskujen maksuun ja eiköhän siellä somessakin ehdi työaikaa tuhlata.
Anonyymi: duunar1 15.8.2013 7:40

Anonyymi
No nyt on löydetty hieno lähde ja profeetta! Koko juttu perustuu yhden höpöhöpö-firman toimitusjohtajan haastatteluun. Kyseisen firman liikevaihtokin on jopa sata tonnia. Kyllä se on näillä tiedoin uskottava, että potkut tulee jos ei hanki ziljoonaa feiskaveria.
Anonyymi: lähdekritiikki 15.8.2013 7:46

Anonyymi
Sori on jo elämä ei tarvii huomio huoraa naamakirjassa kun on tehokkaampiakin kommunikaatio tapoja...
Anonyymi: elamaa 15.8.2013 7:51

Anonyymi
Melkoista shittiä koko juttu.

Tehkää töitä netissä roikkumisen sijaan niin saattaa työpaikka säilyä, leikkikää omalla ajalla.
Anonyymi: Tehkää_töitä 15.8.2013 7:54

Anonyymi
Meitin työpaikka oli olevinaan johtava it-alan yritys. Kuitenkin ainakin vielä pari vuotta sitten, kun sain potkut, oli käytössä 70-luvulla kehitetty rautakauppojen inventointiohjelma päävälineenä myyntityössä, ja koneissa oli käyttiksenä XP.

Nettiin ei ollut mitään asiaa työaikana, päinvastoin somettaminen oli ankarasti kielletty, ja sitä myös seurattiin. Olen myös samaa mieltä Suhmurin kanssa, että oikeissa töissä ei someja sun muita nettiturhakkeita tarvita yhtään mihinkään. Työt on töitä, ja sitten on tämä pieni porukka, joka kuvittelee olevansa korvaamaton someineen, mutta katsotaan sitten kuka tekee töitä, kun niitä ei enää riitä kuin kouralliselle ihmisiä.
Anonyymi: Takamaa 15.8.2013 8:09

Anonyymi
Meitin työpaikka oli olevinaan johtava it-alan yritys. Kuitenkin ainakin vielä pari vuotta sitten, kun sain potkut, oli käytössä 70-luvulla kehitetty rautakauppojen inventointiohjelma päävälineenä myyntityössä, ja koneissa oli käyttiksenä XP.

Nettiin ei ollut mitään asiaa työaikana, päinvastoin somettaminen oli ankarasti kielletty, ja sitä myös seurattiin. Olen myös samaa mieltä Suhmurin kanssa, että oikeissa töissä ei someja sun muita nettiturhakkeita tarvita yhtään mihinkään. Työt on töitä, ja sitten on tämä pieni porukka, joka kuvittelee olevansa korvaamaton someineen, mutta katsotaan sitten kuka tekee töitä, kun niitä ei enää riitä kuin kouralliselle ihmisiä.
Anonyymi: Takamaa 15.8.2013 8:09
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 12
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Internet Explorer -selaimissa vaarallinen aukko

23.11.2009 Microsoftin Internet Explorer 6- ja 7-selaimista on löytynyt tietoturva-aukko, jolle ei ole vielä julkistettu korjausta. Tietoturva-aukon vaarallisuutta lisää se, että sille on jo julkaistu hyväksikäyttömenetelmä.


2011

Kolme vuotta sitten

Nokia Siemens vähentää jopa 17 000

23.11.2011 Nokia Siemens Networks aloittaa säästöohjelman ja irtisanoo noin 17 000 työntekijää maailmanlaajuisesti.

.