Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Kännykkäriippuvuus vahvaa

Tutkimus: Internet on tulevaisuuden ykkösmedia

6.4.2004 17:32 Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten markkinointiammattilaisten mielestä internet on ylivoimainen tulevaisuuden media. Heistä 67 prosenttia arvioi oman internetin käyttönsä kasvavan kaikista medioista eniten vuoteen 2010 mennessä. Ilman kännykkää ei tulisi toimeen yli 80 prosenttia vastaajista.

Tutkimuksen mukaan ihmiset eivät enää tulisi toimeen ilman kännykkää, sähköpostia, internetiä ja tietokonetta; näin sanoi 80 prosenttia vastaajista.

Lankapuhelin, aikakauslehti ja radio olisivat vastaajien mielestä helpoiten korvattavissa. Lankapuhelinta kaipasi enää 11 prosenttia vastaajista.

Aikakauslehtien lukemisen vastaajat eivät usko lisääntyvän juuri lainkaan, ja valtaosa tulisi toimeen hyvin ilmankin. Myöskään radio, sanomalehti ja televisio eivät kasvata osuuttaan ajankäytöstä.

Keskimäärin 67 prosenttia vastaajista pitää luotettavuutta tärkeämpänä­ kuin nopeutta tai kattavuutta; kaikista vastaajista vain joka viides piti sitä tärkeimpänä asiana.

Sanomalehtimainonta kelpaa

Lähes puolet vastaajista piti sanomalehtimainontaa itselleen tarpeellisimpana.

Sanomalehtimainontaa piti tarpeellisimpana 47 prosenttia, tv-mainontaa 16,5, suoramainontaa 10,8 ja aikakauslehtimainontaa 9,4 prosenttia.

Vähiten markkinointiviestinnän ammattilaisia koskettivat elokuvamainonta 0,2, kännykkämainonta 0,5, radiomainonta 0,9 ja ulkomainonta 1,8 prosenttia.

Kännykkään lähetettävän mainonnan hyväksyy 45 prosenttia vastaajista, jos siihen kysytään erikseen lupa. Kuitenkin 42 prosenttia ilmoitti, ettei hyväksy kännykkämainontaa missään tapauksessa.

Sähköpostimainonnan hyväksyy 70 prosenttia vastaajista, jos siihen kysytään lupa. Jos sähköpostin käytöstä aiheutuvat kulut korvataan, nousee määrä 80 prosenttiin.

Ilman ennakkoehtoja sähköpostimainonnan hyväksyy vain 3,4 prosenettia ja kännykkämainonnan 1,1 prosenttia vastanneista.

Suomalaiset teknisiä

Soprano Oyj:n Kampanja-lehden toimeksiannosta toteuttaman tutkimuksen mukaan suomalaiset vastaajat ovat teknisempiä kuin amerikkalaiset internet-käyttäjät.

Viime vuoden lopulla tehdyn PEW-tutkimuksen mukaan amerikkalaisista 68 prosenttia ei luopuisi internetistä ja 58 prosenttia ei luopuisi kännykän käytöstä.

Soprano tutki median ja mainonnan käytön tulevaisuuden trendejä maalis-huhtikuussa 2004. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset 18–64 -vuotiaat markkinointiviestinnän päättäjät.

Kyselyyn vastanneista viidennes oli 25-24 -vuotiaita, 36 prosenttia 35­-44 -vuotiaita, 30 prosenttia 45-­54 -vuotiaita ja 13 prosenttia yli 55-vuotiaita. Naisia oli 57 ja miehiä 43 prosenttia.

Puolella vastaajista oli ylempi tai alempi korkeakoulututkinto (49,8 %) ja opistotasoinen tutkinto oli 36,4 prosentilla vastaajista. Tutkimus tehtiin internet-kyselynä, johon täydellisiä vastauksia tuli 1 363.

Jutun kirjoitti: Jukka Viitasaari

Jukka Viitasaari

Mainitut yritykset

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

Lumia-lörpöttelijä sai töitä Googlelta

22.11.2011 Ohjelmistoyhtiö Microsoftilta irtisanoutumaan joutunut älypuhelimen kehittäjä on saanut töitä Googlelta.

.