Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Uusi tutkimus:

Koti löytää ihmisen usein internetistä

1.9.2004 15:36 Tampereen yliopiston Liiketaloudellisen tutkimuskeskuksen tutkimus paljastaa, että internetin rooli asuntokaupan tiedonlähteenä on kasvanut selvästi viimeisen kahden vuoden aikana. Internet koettiin jopa tärkeimmäksi asuntokaupan tiedonlähteeksi.

Vuoden 2004 kyselytutkimukseen osallistuneista asunnon ostaneista henkilöistä 81 prosenttia ilmoitti käyttäneensä internetiä asuntokaupan tietolähteenä. Vuonna 2002 vastaava osuus oli 66 prosenttia.

Interne­tin käyttö on yleistä etenkin nuorten ja keski-ikäisten asunnon ostajien tietolähteenä, mutta sen käyttö on yleistynyt myös vanhemmissa ikäluokissa.

Vastaajista 81 prosenttia ilmoitti käyttäneensä sanomalehtiä tiedon­lähtee­nään. Seuraavaksi eniten mainintoja saivat Etuovi.com-lehti (49 %) ja kiinteistönvälit­täjä (37 %).

Internet ajoi lehtien ohi

Internet sai eniten (45 %) mainintoja tärkeimpänä asuntokaupan tiedonlähteenä, ja toisena oli sanomalehti (23 %). Vuonna 2002 sanomalehti koettiin tär­keimmäksi tiedonlähteeksi (35 %), mutta internet huohotti niskaan (34 %).

Yksittäisistä asuntokauppaan johtaneista tiedonlähteistä vastaajat mainitsivat Etuovi.comin, jonka mainitsi 84 vastaajaa (n=308), toiseksi useimmin kiinteistövälittäjän (60 mainintaa) ja Helsingin Sanomat (28 mainintaa).

Tutkimus oli jatkoa vuonna 2002 tehdylle ensimmäiselle asuntokaupan tiedonhankintaa selvittä­neelle tutkimukselle. Valtakunnallisessa tutkimuksessa kartoitettiin 339 asunnon keväällä 2004 os­taneen henkilön mielipiteitä eri tietolähteistä ja ilmoitusvälineistä.

Jutun kirjoitti: Jukka Viitasaari

Jukka Viitasaari

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday


2011

Kolme vuotta sitten

Angry Birds ja Starbucks harkitsevat yhteistyötä

20.09.2011 Suomalainen pelitalo Rovio kertoo neuvottelevansa amerikkalaisen kahvilaketju Starbucksin kanssa. Tarkoitus on tuoda Angry Birds esille ketjun kahviloihin.

.