Taloussanomat
Lue uutinen mobiilisivustolla
Räikeä, ärsyttävä, rauhaton, hyökkäävä

Internet-mainonnan voimakeinot ärsyttävät

7.4.2006 13:02 Suurin osa nykyisistä Internet-mainoksista liian aggressiivisia, arvioidaan Jyväskylässä hyväksytyssä pro gradu ?tutkielmassa. Jesse Riekin tutkielman mukaan internet-mainonnassa voimakeinojen käyttö on lisääntynyt räjähdysmäisesti 2000-luvulla.

Riekki selvitti tutkielmassaan "Internet-mainonnan aggressiivisuuden keskeiset ulottuvuudet" internet-mainonnassa yleisimmin esiintyviä voimakeinoja ja niistä internetin käyttäjälle aiheutuvia kokemuksia.

Aggressiivinen mainos syntyy värijännitteistä, sisällön liikkeestä ja suuresta koosta. Kuluttajat kuvailivat värijännitteitä sisältäviä mainoksia räikeiksi, ärsyttäviksi, rauhattomiksi ja hyökkääviksi.

Tällaisia tuntemuksia synnytti esimerkiksi virvoitusjuomamainos, jossa mainoksen taustana käytettiin vastavärejä. Voimakasta liikettä sisältävät mainokset olivat puolestaan kuluttajien mielestä levottomia, sekavia ja ahdistavia.

- Internet-mainoksen koko, värien luomat jännitteet ja sisällön liike lisäävät selvästi mainoksen aggressiivisuutta. Mahdollisimman aggressiivinen mainos on koko selainikkunan kokoinen, sisältää voimakkaita värijännitteitä sekä voimakasta liikettä, Riekki selventää.

Jos mainos sisältää vain heikkoja värijännitteitä, sitä ei koeta aggressiiviseksi, vaikka se olisi kooltaan suuri ja sen sisältö olisi dynaaminen. Myös mainoslause voi lisätä mainoksen aggressiivisuutta. Ylipäätään kuluttajat kokevat mainoksen sitä aggressiivisemmaksi mitä useampi näistä elementeistä on voimakkaasti esillä.

Liian aggressiivisia

Internet-mainonta pyrkii kuluttajan ostokäyttäytymisen välittömään aktivointiin. Useat mainostajat keskittyvät huomioarvonsa kasvattamiseen pohtimatta tarkemmin, millaisia reaktioita aggressiiviset mainokset kuluttajissa aiheuttavat.

- Liian moni mainostaja myös luulee, että mainoksen aggressiivisuus ja tehokkuus tarkoittavat samaa asiaa, Riekki sanoo.

- Tarkoituksena on, että mainostajat alkaisivat pohtia mainostensa aggressiivisuuden tarkoituksenmukaisuutta välttääkseen ylilyöntejä. Mikäli mainosten aggressiivisuus kasvaa edelleen, Internet-mainonnan tehokkuus laskee, koska liian aggressiiviset mainokset herättävät kuluttajissa negatiivisia reaktioita.

Jutun kirjoitti: Timo Poropudas

Timo Poropudas

Kommentoi

Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Uusimmat uutiset

Digiyesterday

2009

Viisi vuotta sitten

Uusi Office sittenkin kaikkien kokeiltavaksi

17.04.2009 Microsoft peruu aiemmat puheensa ja vakuuttaa, että Office 2010 -ohjelmistosta tulee saataville julkinen betaversio, jota kaikki halukkaat voivat kokeilla.

.